Direktlänk till inlägg 29 mars 2011

Veterinären eller inte

Av Ewa - 29 mars 2011 16:00

Ellen har ont när hon kissar och hon har haft det till och från i ett par månader nu. Tranbärsjuicen fungerade inte och det gjorde inte ProViva Blåbär heller, så nu blir det veterinären. Jag tycker inte om att åka till veterinären och det har inte bara att göra med det faktum att det är pga att en av grisarna är sjuk utan det har att göra med dåliga erfarenheter.


Vi anlitar Animalens smådjursklinik i Södertälje därför att den ligger närmast. När jag tittar på deras hemsida och ser vilka veterinärer som arbetar där, 8 stycken, så är det endast en som verkligen kan något om "...kaniner och smågnagare". Som marsvinsägare känner jag mig smått diskriminerad. Vi har haft 12 marsvin genom åren varav 5 har dött i hemmet pga sjukdom och 1 blev avlivad. I noll av 5 sjukdomsfall kunde veterinären göra något (Nåna dog förmodligen av en hjärnblödning, så henne räknar jag inte med just denna gång). Då var symtomen att de inte ville äta eller dricka pga någon åkomma som veterinären inte lyckades diagnostisera. Vi har ofta varit med om att få svara på frågor angående marsvins hälsa därför att veterinären är okunnig! Marsvin är bytesdjur och de visar ogärna att de är klena, så när det har gått så långt att jag, som marsvinsägare, upptäcker att de inte äter eller dricker, så är det ofta för sent att göra något. Den här gången ökar väl chanserna eftersom det inte är något som helst fel på Ellens aptit eller drickvanor och kanske blir det så enkelt som att det kan åtgärdas med antibiotika. Vi ska till veterinären i morgon eftermiddag.


Det finns ytterligare 2 anledningar till att vi numera ringer veterinären som en absolut sista åtgärd: vi har inte längre någon försäkring och att det är så dj-a stressande både för oss och för marsvinet i fråga. Nä, jag tycker inte om det! Inte på något sätt! Jag kan intala mig själv att jag gör det för Ellens skull, men jag kan inte övertyga Ellen om det nödvändiga.....


O-fridens.

  

 
 
Gröngöling

Gröngöling

30 mars 2011 18:51

Stackars lilla Ellen. Hoppas ni får kunnig och bra hjälp av veterinären!
Kram

http://grongoling.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards