Direktlänk till inlägg 24 februari 2011

Ångest, tröst och galna män

Av Ewa - 24 februari 2011 21:42

Igår efter middagen åkte Pär och Elin för att hämta ett paket och för att tanka. Jag skulle diska. Var det tänkt. Jag blev sittande där jag var. Svintrött och överfull av hopplöshet. Jag satt med huvudet lutat mot armarna och somnade nästan. När Pär och Elin kom tillbaka efter en halv timme, så satt jag fortfarande kvar där de lämnat mig. Där och då kom ångesten farande genom den öppna ytterdörren och slog klorna i mig, hårt och djupt och fick mig närapå att skrika. Jag reste mig snabbt upp för att ta itu med disken, men insåg snart att jag behövde Theralen för att hålla ångesten i schack. I väntan på att dropparna skulle få effekt, så slamrade jag lite extra med skåpdörrar och porslin och frestelsen att bara dänga rubbet i golvet var överhängande. Jag bet ihop och diskade färdigt medan jag planerade hur jag skulle överleva kvällen. När jag var färdig, så skrev jag en lapp som jag tejpade upp på sovrumsdörren: "Jag har lagt mig för natten. STÖR EJ!!! Väck mig inte i morgon.". Klockan var knappt 19. Jag drog ned rullgardinen, satte i öronpropparna och lade mig tillrätta. En stund bara låg jag där medan hjärtat lugnade ned sig och andningen följde efter. Det dröjde inte så länge innan jag faktiskt sov. Ett toalettbesök vid halv 24 och sedan fortsatt sömn. Jag vaknade till vid 8 och låg sedan och halvsov till 10. Då hade faktiskt kroppen fått nog av att ligga ned, så jag tvingade mig själv ur sängen.


Pär kom hem strax efter 15 och hade ett blompaket med till mig. Blomsterbutiken i Salem har bytt ägare och lokal och jag har sett att de har helt underbara orkidéer som står i höga, svarta krukor; det ljuvliga blommorna i kombination med de gröna bladen och den svarta krukan har gett mig ha-begär. Jag har skrivit upp dem på min önskelista och det vet Pär om, men som tröst, så fick jag en så'n orkidé redan idag! En med stora, vita blommor (brudorkidé) och just i en svart kruka. Tack, Pär! Den står i fönstret i vardagsrummet och jag har tittat kärleksfullt på den många gånger.

  


Är det någon som följer serien "Mad men"? Jag har varit nyfiken på den länge, men har tvekat eftersom det är samma pöjk som gjorde "Sopranos" som har gjort denna serie och om "Sopranos" tyckte jag inte. Till slut blev begäret efter en ny serie mig övermäktigt i samband med rea på serie-boxar och nu har jag sett 11 avsnitt och jag vet fortfarande inte om jag tycker om den. Den är så läcker med en av den snyggaste inledningar som jag har sett och den har bra skådespelare. Den handlar om reklamvärlden och det är möjligt att jag inte är på rätt humör för jag ryggar av obehag över att 15 av 10 figurer röker och de dricker kopiöst både privat och på arbetet. Amerikanerna skryter väldigt mycket om att det var de som räddade judarna från dödslägerna. Deras inställning till judarna, då på 60-talet, var däremot inget att skryta om..... Jag vet att serien inte bygger på några som helst verkliga fakta, men det finns alltid, alltid ett korn av sanning i botten. Nu har jag 3 avsnitt kvar och frågan är då om jag ska köpa även den andra säsongen.


  


Fridens.



 
 
Annie

Annie

25 februari 2011 10:06

Åh, han är så fin mot dej, din Pär :-)

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

 
Nannis

Nannis

25 februari 2011 16:02

Å! Fina Pär :)

Du är värd vackra blommor, fina Ewa!

http://nannis.blogg.se

 
margus

margus

26 februari 2011 21:19

Nu får jag tårar i ögonen. Så gulligt av honom. Det FINNS mycket att glädjas åt trots allt.

http://margus.bloggplatsen.se

Ewa

26 februari 2011 22:59

Som det är nu får jag verkligen anstränga mig att hitta guldkornen....

 
Kvasthilda

Kvasthilda

2 mars 2011 17:34

Vad härligt - gulligt gjort av honom!
Den där teveserien har jag inte sett. Än. Tänk att man kan titta så mycket på nåt utan att bestämma sig för vad man egentligen tycker. Det finns några såna serier (o filmer).

http://malmdamm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards