Alla inlägg under januari 2011

Av Ewa - 3 januari 2011 16:33

Jag steg upp vid halv 11. Drack en drickyoughurt och te och en dos Mollipect. Närmare 13 åkte Pär och jag till Skärholmen för att möta Elin för lunch. Hon hade åkt in tidigare för att shoppa alldeles själv. Pär och Elin åt varsin kebab, men jag mådde illa av matlukten och drack bara ett glas Fanta. Sedan gick Pär till Clas Ohlson och Elin följde med mig i jakten på Kérastases serum; en jakt som blir allt mer fruktlös. Jag har frågat på sammanlagt 4 frisersalonger och jag har kollat närmare 10 internetsidor som har så'nt på postorder (inklusive Eleven.se), men det de har gemensamt är att de säljer allt från Kérastase utom just serumet! Så här års när inomhusluften är torr och jag ofta har håret instängt i en mössa utomhus, så är psoriasisen dvs klådan rätt besvärlig. Det tillhörande schampot som jag använde förut fungerar inte i längden och är inte bra för själva håret. Apotekets serum för torr hårbotten är värdelöst. Vad ska jag göra? Jag kan fortsätta att dutta in på diverse frisersalonger, men jag ska ringa till Klippoteket uppe vid Karlaplan och fråga för de hade det förut, men jag tänker inte åka hela vägen dit utan att veta säkert.


*host host host host host host host*


När Elin och jag var inne i Stockholm förra onsdagen och gick igenom Åhléns, så fick jag syn på en, för mig, ny medlem i OBH Nordicas familj Chilli nämligen en smörgåsgrill. Så läcker! Jag kände direkt att vår Chilli vattenkokare och Chilli brödrost måste få ett syskon, men jag hade inte pengar där och då. Sedan tänkte jag inte närmare på smörgåsgrillen förrän jag satt vid internet och slösurfade och helt plötsligt såg länken till Tretti.se bland mina postorder-favoriter och där finns ju diverse hushållsmanicker! Smörgåsgrillen fanns där och den var dessutom 100 kr billigare, så jag gjorde slag i saken och beställde den. Eftertankens kranka blekhet kom senare när jag påminde mig själv om att jag så sällan äter mjukt bröd..... Äh, det får vara en sorts present till Pär och Elin som äter mackor så gott som varje dag! Så blev det! Paketet kom idag och Pär fick den stora äran att öppna det och smörgåsgrillen var precis så snygg som jag mindes den och den har en härlig tyngd jämfört med det plastskrälle som vi har nu som delar alla mackor i trekanter, men som jag fick utan extra kostnad från Ellos för flera år sedan. Tack och ajöss - ut med den!

  

Jag läste den enda kundrecensionen som fanns om den här prylen och den var inte nådig......  "...tar 10 minuter att få den varm bara! Och sen fem minuter att få mackorna klara."  Den recensionen tog jag ingen hänsyn till eftersom jag tycker att den som gnäller över att det tar tid inte har något ordentligt argument. Hur bråttom kan man ha?  Nu består vår OBH Chilli-familj av 3 medlemmar!    


*host host host host host*


Blomsterbutiken i Salem centrum har bytt plats och öppnade idag i nya lokaler. Som premiärerbjudande hade de tulpaner! 1 bukett för 29 kr och 2 för 50 kr. Jag ville ha blommor. Jag ville ha hem färg och så här års brukar 1 bukett kosta 69 kr, så jag köpte 2 buketter. De är korta i rocken, men fina.


*host host host host host*


Fridens.   




Av Ewa - 2 januari 2011 21:35

Det finns ett helkorkat kommunalråd som tycker att så'na som jag dvs tjockisar ska betala skatt då vi "utsätter det gemensamma systemet för mycket större påfrestningar än de som äter och dricker normalt". Var ska gränsen dras? Vilka är tillräckligt överviktiga för att få betala skatt? Hur vet man att övervikten inte är sjukligt betingad? Jag blir mörkrädd när jag upptäcker att den här sortens idéer finns hos människor i maktställning! Riktigt, dj-a otäckt!


O-fridens.

  

Av Ewa - 2 januari 2011 20:56

Jag har nämnt bloggen i ett tidigare inlägg och jag gör det igen för den drar igång så himla många tankar! Den drar igång tankar om beteenden.


Har ni tänkt på att man aldrig fortsätter ett beteende om man inte får ut något av det och att det gäller så väl negativt som positivt beteende? Orsakerna till ett beteende kan ligga riktigt djupt eller så kan det vara synligt för alla som vill se.


En mobbare har alltid taskig självkänsla och självförtroende. En mobbare är rädd. När h*n mobbar, så infinner sig en känsla av makt och överlägsenhet; en kick som trycker undan rädslan. Varför skulle mobbaren vilja vara utan den kicken? Därför fortsätter mobbaren att mobba.


En människa som konstant kommer för sent (ni vet nog vem jag tänker på....) har ett behov av att kontrollera, av att visa vem som bestämmer. "Ni får vänta på mig tills jag behagar infinna mig." Så vida ingen säger något eller visar att de konstanta föreseningarna inte accepteras, så kommer ingen förändring att ske. Den försenade får belöning för sitt beteende i och med att alla sitter och väntar, makten kommer av att ingen säger ifrån. Nästa gång kommer jag att ta makten ifrån denna person!


En anorektiker belönas med känslan av total kontroll över sin kropp eftersom kroppen inte kan förse sig med näring utan att hjärnan är med. Det är inte ovanligt att man upplever det som att maten är det enda man kan kontrollera när allt annat omkring en är kaos. Det har jag själv upplevt, men bara i den formen att jag inte tillät mig själv att flippa ut kost-mässigt när ingenting annat fungerade i höstas; jag hade åtminstone möjligheten att kontrollera att jag åt som jag skulle och därmed inte mådde ännu sämre.


Den där bloggen som jag nämnde i början är skriven av en fysiskt frisk man i åldern 20+. Han har ett fast arbete. Han har en bostad. Han har inga som helst ekonomiska bekymmer. Han har flera fritidsintressen. Det han inte har, och det är det han fokuserar på, är vänner och ett snyggt utseende (vad nu ett snyggt utseende innebär). Han tycker att det är svårt att prata med okända och av den anledningen vill han inte gå i terapi. Han har gjort det, men eftersom han "alltid vet vad psykologen kommer att säga och att det inte kommer att göra honom snyggare", så tycker han inte att det är någon idé. Han är övertygad om att om han bara får en tjej, så kommer allt annat att falla på plats. Den tjejen måste vara något särdeles som ska orka med en sådan press! Vad kommer först: hönan eller ägget? Är det lättare att få en tjej när man mår bra eller kommer man att må bra tack vare att man har en tjej? Jag är övertygad om att att denne kille får ut något av sitt oerhört negativa synsätt och sitt sätt att tänka, men det är inte så lätt att lista ut vad. Om han inte fick ut något av det beteendet, så skulle han ändra det.


Det är intressant, det här med beteenden och om det inte var för att man arbetar så mycket med människor, så skulle jag psykolog!


Fridens.



Av Ewa - 2 januari 2011 16:27

Pär och jag åkte till Mio som ligger i Heron City-huset i Kungens Kurva (ett horribelt plejs!). Vi stegade raka vägen till matbord och stolar. Vi visste att vi ville ha i ek, så det begränsade urvalet på ett positivt sätt. Vi hittade ett bord med namnet Donsö i massiv ek. 140 cm långt vilket är ca 30 cm kortare än vårt nuvarande bord med iläggsskivan uppe och det var vi ute efter.

  

Vi provsatt stolar och när jag satt mig på denna stol, som oxå heter Donsö och kände hur jag sjönk på plats tack vare den stoppade sitsen och dessutom fick en underbart stöd för hela ryggen, så var valet gjort! Den är smäcker och har en sits av läder som är lättare att hålla ren än våra nuvarande i tyg.

  

När vi hade gått igenom hela beställningsproceduren inklusive hemkörning (nu i kommande vecka), så sa jag att jag vägrar att ställa upp de fina möblerna tillsammans med vår gamla kökslampa i ljust trä och blått glas. Vi köpte sålunda även en ny lampa som heter Felix och är av svart metall.

   

Nästa söndag vid den här tiden, så sitter jag förmodligen bekvämare än vad jag gör nu och stolen knakar inte och belysningen är snyggare och förhoppningsvis bättre. Det är roligt att köpa möbler och det känns extra bra att de inte kommer från IKEA. 


Efter den utflykten, så var jag helt färdig och hostan skrällde. Det är inge' kul!    Elin och jag lunchade i soffan och sedan tog jag en långdusch inklusive allt dvs. med ansiktsmask, hårtvätt- och inpackning, kroppsskrubb och insmörjning.


Ikväll ska jag sitta och läsa igen som jag gjorde igår kväll. "Den femte dagen" är bra och härligt tjock med ca 870 sidor.    


Fridens.    


Av Ewa - 1 januari 2011 14:36

Jag har fått litet information från insidan. Från postens insida. Min svåger arbetar som brevbärare och han kunde förklara i stort varför posten numera har så svårt att nå fram. Det pågår en stor omorganisering av hela postverket. Precis som med de flesta omorganiseringar, oavsett företag, så är det de Höga Nötterna som tror att de har kommit på någonting bra, men som i själva verket förvärrar precis allt. Det är kaos hos posten. Många, många anställda är utbrända. Posten blir liggande. Eftersändning utnyttjas inte. Jag frågade om det är smart att undvika direktbetalning när jag beställer över internet, så till vida att om paketet inte kommer fram, så behöver jag i alla fall inte ligga ute med pengar. Min svåger rekommenderade att ta postförskott alternativt faktura. Nu vet jag. Nu vet ni.


Denna den första dagen på 2011 är luuuuugn. Jag sov till halv 12 och har, i princip, bara hasat runt. Jag tvättar lite, men det är bara strötvätt som inte ska tumlas. Köksalmanackan för i år har bilder av hundar. Januaris hund är en golden retriever med halsduk och snöig nos.

  


Det har slutat att snöa och det är nollgradigt. Vi såg några plogbilar på vägen hem, men jag tvivlar på att det är plogat här hos oss. Kanske blir det en långsam promenad i morgon om hostan tillåter eller så kanske vi tar en turné bland möbel-affärerna eftersom den köksmöbel som vi hade sett hur hos IKEA naturligtvis var jätteslut både i Kungens Kurva och i Barkarby. Visserligen var möbeln fin, men IKEA är trots allt IKEA och man får vad man betalar för..... Jag vet att vi har råd att lägga ned mer pengar på möbler som håller bättre och som man kanske slipper montera ihop själv. Jag är väldigt trött på dessa platta, men praktiska paket. Urtrött. Det känns inte som att köpa möbler, det känns som att köpa byggsatser som ganska snart lossnar i fogarna. Mio och Stalands blir nog de affärer vi kommer att besöka som ligger i vår närhet.


God fortsättning alla blogg-vänner och läsare!    

Av Ewa - 1 januari 2011 00:30

Jag följde med och jag hade det trevligare än jag hade väntat mig mycket tack vare att jag tog Theralen-dropparna innan vi åkte vid 15-tiden för att hålla ångesten i schack + att jag tog några extra.


Svägerskan med familj var 15 minuter sena, men jag sa inget den här gången heller trots att irritationen var större än på julafton till följd av att jag mådde dåligt.


Först av allt fick vi champagne alternativt cider med tilltugg i form av räkor på rostade brödbitar och jag hade redan bestämt mig för att hålla mig så nära LKHF som möjligt, så brödet lämnade jag. Elin åt mina brödbitar för hon var hungrig. Förrätten bestod av en sallad där jag avstod från de rostade brödbitarna, men åt räkorna, avocadon och tomaterna. Huvudrätten var en välhängd stek och svärfar var noga med att säga att den var just 'välhängd' och upprepade det ofta och resten av kvällen retades vi skoningslöst med honom i stil med att "Allt du säger kommer absolut att användas emot dig". Jag blev chockad när jag smakade på köttet för det smakade apa! Vid ett enda tillfälle tidigare har jag inte tyckt om maten som svärmor tillagat, men nu är det två. Det var segt och var så torrt att jag nästan inte kunde svälja. Det var hemskt! När svågern satt bredvid och slukade maten samtidigt som han sa att det smakade bättre än oxfilét, så undrade jag om vi åt av samma stek? Jag visste inte hur jag skulle dölja vad jag tyckte och det slutade med att jag helt enkelt inte åt. Till steken serverades grönsaker och en rotfruktsgratäng som jag avstod ifrån i LKHF-syfte. Gratängen måste ha varit bombad med vitlök för efter middagen osade alla utom jag vitlök och ibland var det svårt att veta åt vilket håll jag skulle vända mig för att få lite vitlöksfri luft. Efter huvudrätten kom det in ost och kex och det åt jag ordentligt av. Det fanns kex med få kolhydrater och ostarna var härligt feta! Efterrätten bestod av en enkel fruktsallad som jag avstod ifrån och då började en mindre diskussion om LKHF där jag fick försvara något jag tror benhårt på. Det var ganska kul! Jag tror att de vanligaste fördomarna blev representerade. Svärmor tror inte på att ta bort kolhydrater pga att en massa näringsämnen försvinner. Jag sa att jag äter mer ägg nu och att ett enda ägg innehåller vartenda näringsämne som kroppen behöver förutom c-vitamin. Svägerskan hävdade att kroppen kräver snabba kolhydrater för att återhämta sig efter träning. Rena nyset! Det går lika bra med proteiner. Svärfar drog argumentet att man måste göra sig av med lika mycket som man äter och det är ju inte fel, men jag sa att med LKHF, så är det betydligt svårare att överäta tack vare att fettet och proteinerna ger den sortens varaktiga mättnadskänsla att du inte vill ha mer. Svågern (maraton-mannen) tog upp klassikern att det inte går att träna utan kolhydrater. Jag nämnde 2 namn: Ferry och Colting. Då kontrade svågern med att han alltid har tyckt att Ferry är lite "lajba-lajba i huv'et" och att förklaringen nog finns i mängden kolhydrater. "Då får du väl se hur jag oxå blir allt mer 'lajba-lajba i huv'et' i och med att jag drar ned på kolhydrater!" svarade jag.


Senare drack vi te och kaffe tillsammans med mandelformar fyllda med hjortronsylt och vispad grädde och där struntade jag i LKHF för mandelformar vill jag helt enkelt inte avstå ifrån! Svärmor hade bakad en sorts mjuk choklad-o-nöt-kaka oxå, men den var för söt för att jag skulle kunna få i mig mer än en halv bit.


Vi åkte hem strax efter halv 23 och då vräkte snön ned. Vilken överraskning! I alla fall för mig som inte har kollat SMHI:s prognos. Pär tyckte att det var lite läskigt att köra, så det gick inte så fort hem. Hela Essinge-leden var snötäckt och det vet jag inte om jag har varit med om tidigare.


Elin var sänkt när vi kom hem och gick och lade sig utan att säga god natt. Pär gick och lade sig för en stund sedan efter att ha nattat grisarna. Fyrverkeri-smällandet avtar allt mer och lugnet sänker sig denna första natt 2011. Jag ska flytta över till soffan och läsa den väldigt bra boken "Okända väsen" av Tracy Chevalier.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards