Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Prövningen del 8

Av Ewa - 18 januari 2011 15:00

Möte med Af-psykologen klockan 9. Vi pratade i en timme om allt och inget särskilt. Mot slutet kom vi in på det som jag hela tiden har väntat på: ett försök att få mig att se det positiva i det jag går igenom hos Af/FK. Det lyckades inte. Han avslutade med att säga att han inte tycker att han har något mer att erbjuda mig. Jag är, enligt honom, en person som tänker djupt och brett och jag har verktyg som jag använder efter förmåga. Jag blev inte det minsta förvånad och dessutom lättad eftersom jag inte fick någon egentlig hjälp av att prata med honom och inte vill fortsätta. Dessutom fick jag vatten på min kvarn! På mötet den 9 november, så påpekade jag för just Af-psykologen att jag inte trodde att han skulle kunna hjälpa mig.


Därefter gick jag över till Af-damen. Det blev ett trögt möte där jag erkände att jag inte hade gjort min "hemläxa" och varför. Hon kommer nu att anmäla mig till en så'n där Stöd-kurs (i brist på bättre ord, så kallar jag den så) som pågår i 3 månader och som ska fungera som stöd, uppmuntran, självinsikt mm., så att man ska våga vilja försöka arbeta igen. Jag tyckte själv att jag kan prova på det i väntan på att något lämpligt hunddagis ska dyka upp. Vi bokade inte in något nytt möte och hon kommer att höra av sig till mig om startdatum på kursen. Även här fick jag vatten på min kvarn när jag förklarade att jag tyckte att det hade gått för fort och att de, trots allt, upprepade gånger hade sagt att allt kommer att ske i min egen takt. "Det tycker jag att vi har gjort nu" svarade hon. "Nu måste det hända något!". Drygt 2 ynka månader efter evinnerliga försäkringar om att jag inte ska pressas, så låter det så!


Om jag har fattat det hela korrekt, så kommer följande att hända 2011: om det visar sig att jag inte fixar att arbeta alls och inte har något arbete när oktober månad går ut tillsammans med min ersättning, så kommer jag att hamna i Af:s 3-månaders-program. Då kommer jag att få ersättning i förhållande till min senaste a-kasse-ersättning, men eftersom det är flera år sedan jag gick ur a-kassan, så är det inte säkert att jag kan gå med igen och då kommer att jag att få den lägsta ersättningen och det är inte många kronor. Det är ju helt sjukt! Om det är så att jag inte kan arbeta pga hälsan, så kommer jag ändå att skjutsas in i ett förberedande för arbetsmarknaden!  När det programmet är över, så kan jag ansöka om ny sjukersättning. Att jag skulle bli sjukskriven och få sjukpenning finns inte längre med på kartan. Tack för det, herr Reinfeldt!    


Af-damen försökte trösta mig med att jag inte kommer att hamna på gatan och att det inte är något svart hål jag kommer att ramla ned i även om arbetsprövningen inte leder någonstans. "...inte något svart hål..." Pyttsan! Jag sa till henne att alltihop känns som ett svart hål redan nu!


Dagens möten lämnade ingen positiv eftersmak och jag känner att både Ångest och Panik flåsar mig i nacken. Som jag sa till Af-psykologen: jag har alltid självmordet som alternativ.


O-fridens.

 
 
Nannis

Nannis

18 januari 2011 17:55

*kramar om*

Finns liksom inga bra ord..

http://nannis.blogg.se

Ewa

18 januari 2011 19:58

Kramar fungerar bra. Tack!

 
Gröngöling

Gröngöling

18 januari 2011 20:52

Du får en jättestor kram av mig också.
Jag blir så arg så jag hittar heller inga ord nu.
Glöm ALDRIG att du är bäst!

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

19 januari 2011 12:24

Jag ska försöka komma ihåg det!

 
Ingen bild

Eva

19 januari 2011 06:40

Hej, har aldrig kommenterat i din blogg och har väldigt svårt för sån't men vill iallafall tala om att jag länge läst vad du skrivit och känner igen så mycket. Blev själv utförsäkrad 1/9 - 10 och har hamnat hos AF. De tycker att man borde kunna leva nästan utan pengar verkar det som och det är ju inte de som får lida så det är klart att de inte har några problem med det.

Ewa

19 januari 2011 12:23

Tack, det känns alltid bra att veta att jag inte är ensam.

 
margus

margus

21 januari 2011 22:49

Den där 'Herr Reichfeldt' har snart många liv och personers sjukdom på sitt samvete. Hoppas att det snart blir mycket tungt för honom att stå ut med.
Förvånad såg jag att antalet 'unga förtidspensionerade' hade ökat väldigt mycket under högerregeringen, enligt Rapport.
HUR är det möjligt? Man får ju inte förtidspensioneras idag. Nåt lurt måste det vara.

http://margus.bloggplatsen.

Ewa

22 januari 2011 10:56

Bra fråga!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards