Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

Moral eller hälsa?

Av Ewa - 16 januari 2011 17:18

Jag fortsätter att läsa i "Matrevolutionen" och just idag handlade det mycket om västvärldens sjukdomar. Sjukdomar som, inte direkt har uppstått, men som har blivit avsevärt vanligare och avsevärt värre i och med Den Nya Maten dvs den mat som innehåller socker, stärkelse och kolhydrater och som inte var vanlig för t.ex 100 år sedan. Diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, epilepsi, prostatabesvär och ofrivillig barnlöshet.


Det finns inga som helst samband mellan mycket fett och hjärt- och kärlsjukdomar! Inga som helst! Sedan mitten av 80-talet, när fetträdslan slog till, så har den ena undersökningen efter den andra påstått att mycket fett leder till hjärtsjukdomar. Inte en enda av dess undersökningar är korrekt. Inte en enda!


Många ofrivilligt barnlösa kvinnor lider av en sjukdom som heter polycystiskt ovariellt syndrom (PSOC) och just den här sjukdomen är enormt vanlig i USA. Många kvinnor som övergick till lågkolhydratkost lyckades bli gravida på naturlig väg. Kosten leder till normal ägglossning och menstruation och därmed ökar chanserna för att bli gravid på naturlig väg.


Att lågkolhydratkost hjälper till att förhindra att prostatan växer onaturligt har att göra med att kosten minskar insulinvärdena. Höga insulinvärden kan leda till ökad celldeling och tillväxt av kroppsvävnader.


Epilepsin skriver jag inte så mycket om här eftersom det är invecklat, men eftersom sjukdomen sitter i hjärnan och hjärnan behöver fett för att fungera som den ska, så är det väl inte konstigt att lågkolhydratkost kan påverka epilesin?


Varför bli man vegetarian? Varför väljer man bort kött ur kosten? Det måste vara av moraliska skäl för det finns inga som helst näringsvinster med den kosten. Tvärtom! Det är svårt att få i sig livsnödvändigt fett och protein ur vegetarisk kost. När man inte äter animaliskt fett eller protein, så äter man desto mer av det som återstår: kolhydrater. Kolhydrater påverkar inulinet på ett negativt sätt och om man är diabetiker, så blir det här än värre. Det finns många, många, många som har blivit helt friska från diabetes typ 2 tack vare LCHF, men de äter animaliskt. Det gäller att välja: moralen eller hälsan?


Fridens.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards