Alla inlägg den 16 januari 2011

Av Ewa - 16 januari 2011 18:20

Jag har ätit LKHF i ungefär 2 år, mer eller mindre strikt. Än så länge har jag inte gått ned speciellt mycket i vikt, men den här kosten handlar inte bara om viktnedgång utan även om andra hälsovinster.


Det var i maj förra året som jag kollade mina värden senast och då visade sig kolesterolvärdet ha sjunkit med hela 2 "enheter" under en 9-månadersperiod. När jag senare läste att statiner (kolesterolmediciner) ofta var en bromskloss när det gällde viktminskning, så frågade jag min Husläkare om jag kunde skippa den medicinen och hon gav mig klartecken.


Jag är inte förkyld lika ofta. Jag klarade hela hösten fram till december innan jag blev förkyld trots att det snorades och hostades både högt och lågt omkring mig.


Nu är det länge sedan jag hade en blåsa i munnen och det borde bero på samma orsaker som att jag inte är förkyld lika ofta.


En kommande hälsovinst blir att jag slipper värken i knän och höfter ytterligare. Mycket har förbättrats tack vare MBT, men för varje halvkilo som försvinner mår, framför allt, knäna bättre.


De gener som jag har fått i arv av min biologiska familj har mycket övrigt att önska...... Hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes är bara toppen på isberget, men i och med att jag har gått över till LKHF, så minskar jag riskerna för mig själv avsevärt. Ha!


Fridens.   

Av Ewa - 16 januari 2011 18:16

.....att frukt innehåller 10% socker, lika mycket som cocacola? Tandläkare säger att man inte ska äta godis eller dricka läsk utan äta mer frukt i stället. Det kan man väl göra, men inte i syfte att undvika sockret!    


Fridens. 

Av Ewa - 16 januari 2011 17:18

Jag fortsätter att läsa i "Matrevolutionen" och just idag handlade det mycket om västvärldens sjukdomar. Sjukdomar som, inte direkt har uppstått, men som har blivit avsevärt vanligare och avsevärt värre i och med Den Nya Maten dvs den mat som innehåller socker, stärkelse och kolhydrater och som inte var vanlig för t.ex 100 år sedan. Diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, epilepsi, prostatabesvär och ofrivillig barnlöshet.


Det finns inga som helst samband mellan mycket fett och hjärt- och kärlsjukdomar! Inga som helst! Sedan mitten av 80-talet, när fetträdslan slog till, så har den ena undersökningen efter den andra påstått att mycket fett leder till hjärtsjukdomar. Inte en enda av dess undersökningar är korrekt. Inte en enda!


Många ofrivilligt barnlösa kvinnor lider av en sjukdom som heter polycystiskt ovariellt syndrom (PSOC) och just den här sjukdomen är enormt vanlig i USA. Många kvinnor som övergick till lågkolhydratkost lyckades bli gravida på naturlig väg. Kosten leder till normal ägglossning och menstruation och därmed ökar chanserna för att bli gravid på naturlig väg.


Att lågkolhydratkost hjälper till att förhindra att prostatan växer onaturligt har att göra med att kosten minskar insulinvärdena. Höga insulinvärden kan leda till ökad celldeling och tillväxt av kroppsvävnader.


Epilepsin skriver jag inte så mycket om här eftersom det är invecklat, men eftersom sjukdomen sitter i hjärnan och hjärnan behöver fett för att fungera som den ska, så är det väl inte konstigt att lågkolhydratkost kan påverka epilesin?


Varför bli man vegetarian? Varför väljer man bort kött ur kosten? Det måste vara av moraliska skäl för det finns inga som helst näringsvinster med den kosten. Tvärtom! Det är svårt att få i sig livsnödvändigt fett och protein ur vegetarisk kost. När man inte äter animaliskt fett eller protein, så äter man desto mer av det som återstår: kolhydrater. Kolhydrater påverkar inulinet på ett negativt sätt och om man är diabetiker, så blir det här än värre. Det finns många, många, många som har blivit helt friska från diabetes typ 2 tack vare LCHF, men de äter animaliskt. Det gäller att välja: moralen eller hälsan?


Fridens.

Av Ewa - 16 januari 2011 10:39

+2 och regnet öser ned.    

Pär och Elin åkte precis till Coop för att storhandla.

Jag har värktabletts-ont i handen, men jag förstår inte varför.

Det mesta känns dystert idag.

Nu ska jag lägga mig i soffan och fortsätta att läsa om kejsarinnan Orkidé.


Fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards