Alla inlägg den 11 januari 2011

Av Ewa - 11 januari 2011 14:28

Idag är jag yr. Riktigt yr. När jag vände mig i sängen, så snurrade allt som tusan. Om jag inte rör mig försiktigt, så gungar omvärlden (liiiiite överdrivet). Om jag böjer mig ned eller reser mig för fort, så ruckas alla horisonter. Antingen kan det vara öron-kristallerna som är ute och rör på sig eller så kan det vara den envisa förkylningen som har flyttat från magen (som känns lugn idag) till öronen och dj-as med balanssinnet. Det är roligt nästan jämt....


Idag kommer Elins prins hem igen efter en månads bortavaro och hon är, minst sagt, uppskruvad. Hon som var så säker på att ingen av dem skulle överleva dessa veckor.....


Pär fixar veckans handling på Konsum och det blir nog grillad kyckling till middag.


Boken om kejsarinnan Orkidé visade sig vara riktigt, riktigt bra! En bok som jag kommer att läsa flera gånger.


Fridens.

Av Ewa - 11 januari 2011 11:42

Jag läste en artikel i DN som handlar om ett tv-program som heter "Jakten på lyckan".  Många av nutidens fenomen kan jag känna igen mig i, men inte detta att hela tiden sträva efter att bli lycklig. Är det verkligen så att många, många hela tiden jagar efter lyckan? Jag fick ingen som helst aha-upplevelse när jag läste artikeln och jag kommer inte att se programmet.


Steg ett är väl att definiera vad lycka är, vad lycka innebär för en själv för man kan ju inte jaga efter något som man inte har definierat. Det stod en intressant sak och det är att många förväxlar lycka med att vara lyckad ("rik, snygg, framgångsrik och frisk") och då kan jag förstå om man når fram till dessa mål och ändå inte är lycklig, att förvirring uppstår.


Ni som läser min blog, jagar ni efter lyckan? Upplever ni det som att det finns outtalade krav på att ni ska vara lycklig? Jag upplever inget så'nt!


Precis i slutet står det: 

"– Men själv kan jag bli sjukt provocerad av folk som ska ”njuta av det lilla” och sitter och kuttrar ”åh, vilken underbar kopp kaffe”. " Där kände jag igen mig! Jag är övertygad om att om man har förmågan att känna lycka, glädje, tillfredsställelse i de små sakerna, så har man mycket mer glädje i sitt liv över huvud taget och ju mer glädje man har i livet desto större är chansen att bli lycklig. När man väl har lärt sig att uppskatta det lilla, så kan man sluta att jaga. Det är svårt att övertyga mig om något annat!


Fridens från en som är lycklig i sin lilla värld!    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards