Alla inlägg under december 2010

Av Ewa - 24 december 2010 21:45

Något som får mig att gråta.


När djur och barn blir plågade.

När Elin mår riktigt dåligt.

När något av våra marsvin har dött.

Ångest.

Hopplöshet.

Trötthet. 


Fridens.

Av Ewa - 24 december 2010 12:09

  


God Jul alla blogg-vänner och läsare! 

 

En så'n trevlig julafton jag har haft hittills! Alla är på strålande humör, en god frukost på Ostindia-porslinet och julklappar + alla är nöjda med sina klappar.  

En Sims 3-expansion, ett Sims 3-prylpaket, 1 bok ("Vyssan lull"), en stor varm- choklad-mugg, 1 CD-bok ("Igelkottsklubben") och duschtvål + lotion från Evelyn & Crabtree (se bild). Den helgen som Elin och jag var och såg senaste HP, så var vi in på Åhléns parfymavdelning för att Elin ville sniffa runt. Inne i hörnet såg jag då en hylla med produkter från Evelyn & Crabtree; ett brittiskt kvalitétsmärke som jag inte visste fanns i Sverige. Där i hörnet sniffade jag runt och hittade Nantucket Briar som doftar fräscht och luftigt och jag satte genast upp det på min önskelista och så fick jag det!

  


Ute ligger snön kvar i mängder och det är -11. Svaga vindar. Ibland ser det ut som om solen är på väg att tränga igenom. Pär har fyllt på ordentligt i Restaurang Flax och marsvinen kommer att få sitt alldeles egna julbord innan vi åker.


Jul-fridens på er! 

    


  

Av Ewa - 23 december 2010 17:57

....att det inte är bra att färsk frukt i närheten av granen (så här i jultider) eller i närheten av snitt-blommor? Frukten innehåller en syra som avsöndras och tar död på gran och blommor snabbare än nödvändigt.


Fridens.

Av Ewa - 23 december 2010 15:10

Pär arbetade några timmar och kom hem redan vid 11. Då låg jag fortfarande kvar i sängen trots flera påhälsningar från Elin. Sängen var ovanligt gosig idag och jag mådde inget vidare. Jag hade ingen som helst lust att stiga upp och hur fasiken skulle jag få den här dagen att gå?! Pär hade hämtat ut mitt Jewel-paket på vägen hem eftersom jag tyckte att det var ohemult att jag skulle behöva gå tur och retur Salem när det är så kallt. Jag hade köpt halsband (80 cm långt för när man är en tjockis som jag är, så passar man bättre i lååååånga halsband som förlänger linjerna och lurar ögat), ett armband och örhängen. Bilderna föreställer halsbandet och armbandet. Örhänget är en utdragen både i silver med en lila kula längst ned (den ljuslila med silvermönster). Av någon anledning finns varken örhänget eller bilden kvar hos Jewel. Dessa juveler ska jag smycka mig med i morgon.

        


I skrivandets stund sitter jag faktiskt i soffan med IKEA:s datorkudde i knäet. Jag sitter i vardagsrummet eftersom jag lackar tånaglarna (IsaDoras röda nyans med det passande namnet Winterred). Jag har inte gjort det sedan någon gång i somras. När ryggen krånglade, så tappade jag liksom lusten, tårna satt i fel ände av kroppen, men jag tycker om att fötterna är filade och mjuka med lackade naglar även om jag har strumpor på mig den mesta tiden. Eftersom jag blir kall om fötterna pga att de måste hållas stilla, så har jag lånat Elins benvärmare som täcker foten så att bara tårna sticker fram. Jag tycker att jag var jättesmart som kom på det! Pär tog bilen till Salem för att hämta ut ett efterlängtat paket med datordelar. Elin står i duschen. Julskinkan är ugnsbakad och klar och när den har svalnat tillräckligt, så kommer Pär att griljera den och det blir en sorts plockmiddag med bl.a julskinka. Elin har klätt granen som står till höger om mig vid dörren och julklapparna är på plats under den. Bilden är visserligen från förra året, men så olikt är det ändå inte.


  


Eftersom det inte bara är da'n före min namnsdag (för jag har namnsdag i morgon, men den glöms ofta bort just för att det är julafton..... ) utan även torsdag, så har jag städat buren och jag städade extra noggrant julen till ära. Det blir tufft att vara utan fyrbeningarna i morgon.....


Fridens.




Av Ewa - 23 december 2010 15:00

Något som får mig att må bättre. Lyckligtvis, så finns det inte bara en sak utan jag kan göra listor!


* Djur. Alltid.

* Mina marsvin.

* En bra film.

* En bra bok.

* En regndag efter en räcka solskensdagar.

* När solen bryter igenom molntäcket efter flera mulna dagar.

* Snö.

* Vanligt hyfs.

* Oväntad omtanke.

* Nallar.

* Att skriva/blogga.

* Att få en riktgt bra tecknings-idé.

* Att jag har lärt mig att uppskatta de små sakerna i vardagen.

* LKHF.

* MBT-skor.

* Promenera.

* Styrketräna.

* Sova.

* Mina blog-vänner.

* Min speciella Mäjl-vän.

* Min familj.

* Tulpaner.

* Färg.

* Mjuka kläder.

* Shoppa. Ibland.

* Mitt Paradis.

* En hemgjord spa-behandling i badrummet.

* Te.

* Choklad. Ibland.

* Vårt urfina och urmysiga vardagsrum.

* Köket eftersom marsvinen bor där.

* Nya strumpor.

* Smycken från Pilgrim.

* Flirtiga knoddar.

* Att få må bra.

* Att Pär och Elin mår bra.

* Att få vara ensam när jag behöver det.

* Musik. Ibland.

* Att höra skratt.

* Att själv få skratta.

* Den känsla av styrka som jag får när jag vågar stå för mina åsikter även när de avviker.

* Endorfiner.

* Att se hur marsvinen sitter och mumsar på den STORA höbunten som jag alltid lägger in efter att ha städat buren.

* Tysssssstnad.....



Den här listan är längre än listan över så'nt som gör mig upprörd och det är ju en himla tur! Jag tolkar det som att jag har lättare att glädja mig över de små sakerna än jag har att hetsa upp mig över småsaker.


Fridens.


Av Ewa - 22 december 2010 22:19

Wham med "Last Christmas". Vid det här laget är den en klassiker.


Fridens.


Av Ewa - 22 december 2010 20:33

Nu är det -22.     Jag kan inte minnas att det har varit så här kallt sedan vi flyttade hit 1999, men det är fint ute! Fullmåne och snöknarr.


Min mage kraschade idag utan anledning. Jag kan inte komma på någon anledning. Jag vågade i alla fall inte lämna hemmet med dess toalett, så Elin fick veckohandla med Pär på Konsum. Nu hampade det sig så att Pär satt fast i en bilkö, så Elin fick handla själv enligt medtagen lista och sedan vänta på att Pär kom för att betala. Det hade gått så bra så och hon tyckte att det var skönt att strosa runt själv.


Vi åt hämtmat till middag. Vid det laget hade min mage lugnat ned sig och en halv Capricciosa satt inte fel. Den andra halvan äter jag kall.


"Maskarna på Carmine Street" är riktigt bra! Medan jag läser är det nästan så att jag hör Håkan Nessers röst efter att ha lyssnat på flera av hans ljudboks-uppläsningar.


Idag fick granen komma in i rumsvärmen och står nu på sin plats i vardagsrummet. I morgon ska vi klä den.


Fridens.

Av Ewa - 22 december 2010 14:15

Något som gör mig upprörd. Tyvärr, så finns det inte endast en sak som gör mig upprörd utan jag kan göra listor!


* Föräldrar som inte tar sitt ansvar som föräldrar utan tycker att t.ex skolan ska göra det åt dem.

* Barn som behandlas illa.

* Djurplågeri.

* Bristen på vanligt hyfs.

* Att svenskarna är så otroligt dåliga på att uttrycka sig på sitt modersmål.

* Utarmningen av det svenska språket.

* Vårt datoriserade och ruskigt bräckliga samhälle.

* Att vintern kommer som en överraskning för SL varje år.

* Regeringen.

* FK

* Min Prövning.

* Att ofrivilligt barnlösa verka tycka att deras sjukdom och lidande är så mycket värre än alla andras sjukdomar och lidande.

* Att människor inte har mer ryggrad än de har.

* Människor som inte vågar stå för sina åsikter och val.

* Människor som tycker att de är mer värda än andra.

* Idioter som saboterar och klottrar.

* Människor som gnäller utan att göra något åt situationen (där det finns möjlighet att göra något).

* Martyrer.

* Arrogans.

* Egoism.

* Hyckleri.

* Alla outtalade regler för hur man bör vara, se ut, reagera, leva, tycka och tänka samtidigt som man säger att varje människa är unik.

* Fantasilöner som t.ex direktörer och vd:ar har.

* Att människor är så himla rädda så fort någon avviker eller sticker ut det minsta.


Fridens.




Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards