Direktlänk till inlägg 15 december 2010

Social fobi

Av Ewa - 15 december 2010 20:06

Det finns många ord och uttryck som används alltför lättvindigt nu för tiden. Om man tycker att någon är dum i huv'et, så säger man "CP" eller "mongo". Gräsligt! När man har en dålig dag, så säger man att man är "deppig". När någon föredrar att sitta hemma framför att gå ut och äta eller gå på bio, så har man social fobi.


Idag uttryckte Af-damen det som att jag "isolerar" mig av den anledningen att jag väljer bort många av de självklara sociala kontakterna som t.ex mina syskon. Jag sa att jag inte höll med. Jag tycker att det är skillnad, även om skillnaden kan vara hårfin, på att dra sig undan och att aktivt välja bort. När man drar sig undan, så vill man bara slippa och det spelar ingen roll om det finns något alternativ. När man väljer bort, så är det för att man är medveten om att det finns något bättre.


Jag får ofta frågan om jag lider av just social fobi eftersom jag är en enstöring, en stugsittare och jag får frågan från både lekmän och läkare, men jag lider inte av social fobi. Ordet fobi kommer från grekiskans fobos och är en irrationell och ihållande rädsla för situationer, objekt, aktiviteter eller personer. Det vanligaste symptomet är en orimlig vilja att undvika de fruktade sakerna. Det är, som jag skrev, en skillnad mellan att vilja slippa undan och att välja bort.


Social fobi är då följdaktligen en irrationell och ihållande rädsla för just sociala situationer som t.ex restauranger, affärer eller möten med Af. Jag har inga som helst problem med någon dera. Däremot har jag perioder då jag inte orkar med alla krav som sociala interaktioner innebär vare sig det gäller att gå till Konsum eller att vara tillsammans med Vårat Gäng och då väljer jag att stanna hemma, jag väljer ensamheten.


Jag undrar vad gemene man är mest rädd för? Tycker gemene man att det är läskigare att jag lider av en (social) fobi eller tycker gemene man att det är läskigare att jag medvetet väljer bort kontakten med dem? Jag satsar på det senare därför att en fobi kan man googla om och få en förklaring på medan det inte går att googla om varför jag inte vill vara med. Är jag konstig? Förmodligen. Vet jag något som de inte vet? Troligen. Vill jag skilja mig från skocken? Absolut! Det handlar om att jag känner mig själv och vågar erkänna mina mindre smickrande sidor för mig själv. Det handlar om att jag vågar göra något åt det som får mig att må dåligt även om det leder till att jag skiljer mig från skocken. Jag lider inte av social fobi. Jag har en ryggrad. Har du det?


Fridens.

 
 
Elin

Elin

15 december 2010 20:33

Du har så rätt! Jag håller på dig.

http://fundringarsdotter.bloggplatsen.se

Ewa

15 december 2010 20:38

Du & Jag, Snorpis!

 
Ingen bild

Eva

16 december 2010 18:42

Det är jobbigt med social fobi. Jag fick hjälp på www.fobikliniken.se Hoppas det löser sig för dig.

Eva

Ewa

16 december 2010 20:30

Tack, men jag tycker att jag tydligt och klart uttryckte att jag INTE lider av social fobi.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards