Alla inlägg den 10 september 2010

Av Ewa - 10 september 2010 20:45

En av filmerna som jag beställde heter "Det femte elementet" och jag har sett den......5-6 gånger, tror jag. Det är väl en actionfilm om man nu ska kategorisera och egentligen gillar jag inte actionfilmer, men den här har så mycket annat som gör att den har fastnat hos mig. Regissör är Luc Besson. Kostymerna har Jean-Paul Gaultier gjort. Musiken är urskön! På planeten Floston Paradise uppträder divan Plavalaguna. Hon sjunger en aria ur "Mme Butterfly"(?) på sitt speciella sätt. Filmen håller och jag tycker fortfarande att den är kanon!


Fridens.


Av Ewa - 10 september 2010 17:53

På väg ned till skomakaren och Konsum, så tog en Glad Herrpensionär kontakt med mig. Det var vid gångvägen ned till tunneln där varje centimeter av staketet, för tillfället, är täckt av valaffischer.

"Jaha" inledde han "har du fått tillräckligt med information inför valet?"

Han viftade vagt med handen mot affischerna.

"Absolut!" svarade jag "Det är lugnt. Jag har vetat länge vad jag ska rösta på."

"Det är faktiskt många som inte vet det. Som inte har någon ideologi."

"Hur svårt kan det vara" frågade jag. "Det är bara att fundera ut vilken sorts samhälle man själv vill ha och utgå från det."

"Precis" svarade den Glade Herrpensionären "men 4 år till med den här regeringen och jag flyr landet!"

Jag instämde.

Sedan mötte en Glad Dampensionär upp och lade beslag på hans uppmärksamhet och jag fortsatte till skomakaren.


Hur svårt är det egentligen? Att sätta sig ned och fundera på vilken sorts samhälle det är man vill leva i och som ens barn ska få växa upp i. När dimman är skingrad, så är det bara att leta reda på vilket parti alternativt block som man passar bäst ihop med. Numera finns dessutom allt på nätet i behändigt format, så hur svårt är det egentligen? Att ta ställning kan känna läskigt, men det är oxå en befriande känsla att våga göra det; att kunna säga det här tror jag på och det står jag för och om någon annan inte tycker likandant, så ok, inga probelm! Som första-gångs-väljare kan jag tänka mig att det inte är lika lätt, men då kan man rösta som sina föräldrar eller tvärtemot föräldrarna om man tycker att deras åsikter är helt uppåt väggarna.


Sverige är en demokrati och vi har allmän rösträtt vilket vi nu är så vana vid att vi tar detta för givet och det är när man börjar ta saker för givna som man blir lat och lathet leder till likgiltighet och likgiltighet är bland det farligaste som finns. Rösträtt är en rättighet, men liksom de flesta rättigheterna medför den även skyldigheter; som svensk medborgare (18 år och uppåt), så tycker jag att man är skyldig att rösta, att säga vad man tycker, att visa att man bryr sig och visa att man vågar ta ställning. Man behöver inte vara speciellt politiskt intresserad eller insatt för att kunna rösta; jag är varken eller, men jag vet hur jag vill att Sverige ska se ut och jag vill inte att Alliansen ska få bestämma i 4 år till och det jag kan göra för att de ska försvinna är att gå och rösta.


För första gången sedan jag fick rösträtt, så kommer jag att rösta på ett litet lokalparti till kommunfullmäktige av den enkla anledningen att de kommer att göra sitt bästa för att det inte ska byggas 10-våningars hus med affärer i vårt gulliga centrum. Annars brukar jag rösta på ett och samma parti över hela linjen, men inte i år. Spännande!


Fridens.

  

Av Ewa - 10 september 2010 11:47

När jag gick iväg för att ta på mig extra strumpor och en flecce-tröja, så blev marsvinen upprörda och började tjattra. Så'nt händer och jag tänkte inte mer på det, men när jag kommer tillbaka till köket, så står 5 av 7 vid matt-kanten och tittar anklagande på mig. "Vad?" frågar jag. Inget svar. Bara blickar. "Är det gröt-dax?" frågar jag. Jag tittar på köksklockan som visar på kvart i gröt. "Ja, men dåså" utbrister jag "då fixar jag gröt direkt!" De tjattrar lite sinsemellan och springer runt i cirklar av glädje över att jag har fattat. Lillan, däremot står på mattan bakom mig och håller stenkoll. De är ena riktiga hjärtevärmare!    


Fridens.

    

Av Ewa - 10 september 2010 11:22

Pär kom iväg till arbetet utan problem.

Elin kom iväg till skolan utan problem pga att hon har matteprov och pga det idiotiska block-schemat, så motsvarar detta enda prov tre vanliga prov.

Jag tog mig ur sängen redan halv 11 och det var med vissa problem.....

Jag är trött idag.

Nu kommer Tröttheten!

I eftermiddag ska jag gå ned till skomakaren och hämta mina kängor samt stöd-handla på Konsum.

Alternativet är att jag går nu för det ska tydligen regna i eftermiddag.....

Nä, jag sitter kvar här tills det är lunchdax och efter det går jag ut!

Det är fredag idag och en orimligt lång helvetesvecka har gått i graven och då räknar jag endast vardagarna.

Må denna vecka aldrig upprepa sig!!

Elin kommer att tillbringa kvällen hos pojkvännen eftersom han - under över alla under - är ensam hemma (annars är de alltid utomhus när de träffas hos honom)!

Jag hoppas på att min stora filmbeställning kommer idag för då kan jag tillbringa kvällen med  F  I  L  M !

*sniff sniff*

Jag måste duscha oxå......    

Egentligen hade jag tänkt att promenera i samband med skohämtningen, men eftersom jag känner av Tröttheten redan idag och eftersom jag vet att den kommer att bli värre och eftersom jag känner till mina begränsningar, så sparar jag benen och orken till i morgondagens affärs-vandring med Elin.

Jag fryser om fötterna! Jag fryser jämt om fötterna nu för tiden och har oftast 2 par strumpor på mig varav det yttre paret består av ett par lurviga strumpor med en broderad Snobben på skaftet. Jag måste ta på mig de nu.


Fridens.    



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards