Alla inlägg den 5 september 2010

Av Ewa - 5 september 2010 18:00

Igår läste jag ut "Den sista konkubinen" av Lesley Downer. Det var en tjockis på 483 sidor som var mycket bra; jag tycker om att läsa ut en bok med känslan av att jag kommer att läsa den fler gånger och det gäller den här boken. Japan på 1860-talet. Den siste shogunen och de sista konkubinerna. Inbördeskrig. En sätt att leva försvinner för gott för att ge vika för framtid och utveckling. Inte helt olikt intrigen i "Borta med vinden" där plantage-livet och slaveriet försvann med det Amerikanska inbördeskriget. Läs den!


  


Direkt efteråt började jag läsa en tunnis på knappt 200 sidor som heter "Toffs bok" och är skriven av Kalle Dixelius. "På 2460-talet hittas en av den svenska historiens viktigaste texter: Toffs bok. Den är ett unikt dokument från den mörka tiden och för första gången kan den nya tidens svenskar ta del av det som en gång var. I Toffs bok möter vi den unge Toff. Han lever i det benhårda förtryck som råder i Ståkkålms dragiga ruiner under 2200-talet. Han bor med sin mamma i ett stenhus i Hornschtull......." Den är så bra och jag är så glad att jag kommer att vara död sedan länge om framtiden verkligen skulle bli så hemsk som den boken framställer den! Ni som läser min blog vet att jag vill värna om vårt svenska språk och så som svenskan är i denna framtidsskildring......jag ryser! Så otroligt många engelska lånord! Den svenska som jag talar och skriver idag kallas i boken för "klassisk svenska". Läs den!


Fridens.    


PS. I övermorgon ska FK fatta beslut i mitt ärende.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards