Alla inlägg den 3 september 2010

Av Ewa - 3 september 2010 17:42

Nedräkning till FK:s beslutsfattande: 4 dagar kvar.    


O-fridens.

Av Ewa - 3 september 2010 17:28

I senaste numret av LCHF-magasinet, så skriver Mats Forsenberg, Annika Dahlqvist och Sten Sture Skaldeman hur namnet till deras kostidé kom till. Jag har, sedan jag själv anammade kosten, envisats med att kalla den för LKHF (k för svenska kolhydrater). Jag mailade dem angående detta.

  

Jag blev lätt förvånad när jag läste följande i nummer 3: "Vi var flera som var med när begreppet skapades en gång i tiden, men som vi minns det var det Mars Forsenberg som sa det förlösande ordet LCHF och vi tyckte det var en alldeles utmärkt bokstavskombination som definierade vår kostidé."  Det som förvånade mig var att ni valde en engelsk förkortning av er svenska kostidé. Varför? Jag äter enligt er kost och jag är även en hängiven försvarare av det svenska språket, så därför envisas jag med att kalla kostidén för LKHF (lågt kolhydrat(intag) högt fett(intag) ). Om ni anser er vara grundare av denna kostidé (som för övrigt är det bästa som har hänt mig sedan jag blev intresserad av kost), så stå även upp för att ni är svenska, att kostidén är svensk genom att ge idéen ett svenskt namn!
 
Jag fick 2 svar.
 
 
Från Bo Zackrisson:

Hej Ewa!
Hur begrepp kommer till är ibland svårt att riktigt förstå och förklara. Begreppet LCHF började användas för cirka fem år sedan och blev långsamt det begrepp som kom att beteckna lågkolhydratkost med stor andel fett. En bokstavskombination som plötsligt används av alla och så att säga sätter sig i människornas medvetande. Ingen har bestämt att det ska vara just så – det blir så i alla fall.
Vi har själva inte ens funderat i dina banor, men jag förstår hur du tänker. Jag tycker du ska forsätta att använda ditt försvenskade begrepp. Om det känns bättre för dig. Jag har använt LCHF i fem år och kommer nog att fortsätta att göra det. Om inget oförutsett inträffar.

 

Bästa hälsningar
Bosse

 
Och från Sten Sture Skaldeman:

Hej, Ewa!


Bra synpunkt, man tycker precis likadant i Norge. Tyvärr är loppet kört nu, det skulle skapa för stor förvirring om vi i dagsläget försvenskade vår engelska term. Men att den borde ha varit svensk från början har du alldeles rätt i. Enda poängen är att vi nu har en gångbar beteckning när vi börjar att sikta på den engelskspråkiga världen.
/SSS
 
 
Jag fortsätter med min svenska variant, LKHF eftersom jag är svensk och föredrar svenska kolhydrater (även om det är de som ska väck) mat efter en svensk kostidé.
Ett svenskt LKHF-fridens.   

 

 

 

Av Ewa - 3 september 2010 08:31

Vart tar omfånget vägen?  Igår fick jag det tredje numret av LCHF-magasinet och där fanns svaret på min fråga.


Mats Forsenberg äter strikt LCHF och skriver följande:


"Du har säkert hört det många gånger redan, att du inte ska väga dig. Mät dig istället. Det stämmer absolut när man äter LCHF och är ännu viktigare då du äter strikt LCHF. Allt det din kropp gjorde på LCHF gör den i ännu högre grad på strikt LCHF. Den bygger mer muskler, vatten försvinner från kroppen och din kropp omformar sig också både mer och snabbare än med LCHF."

 

Intressant, eller hur?


Fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards