Alla inlägg den 2 augusti 2010

Av Ewa - 2 augusti 2010 15:30

Tack, Bloggplatsen, för högerklicksskyddet på mina bilder!!   


Fridens.

Av Ewa - 2 augusti 2010 15:09

Toalettbesök vid 6 och då passade jag på att ge grisarna frukost, så att jag kunde ta sovmorgon sedan. Både Elin och jag sov till halv 12.    Regnet har hällt ned sedan tidigt i morse och nu har det övergått i dugg. Elin försvann för en stund sedan för att umgås med pojkvännen i Skärholmen. Nu sitter jag här ensam i regnet......och det är inte ett dugg synd om mig!    Jag ska rita/måla och kanske göra en kanna te. Till middag blir det Flygande Jakob av Familjen Dafgård och enligt skafferimetoden. En kanna smultronte. Jag ska duscha oxå. I morgon ska Elin och jag till Stockholm en sväng och en av sakerna jag ska köpa är frotté-plast (frotté på ovansidan och vattentät plast på undersidan) som vi ska ha under marsvinens handdukar på köksgolvet. Jag kröp omkring med en tumstock för att mäta hur mycket som behövs och naturligtvis provbet Lotta på det där konstiga som stormatte petade med.  


Jag vägde mig i morse och jag blev inte förvånad över att vågen visade +4 hg för jag vet varför: benmusklerna har fått arbeta. Benen känns rätt tunga efter gårdagens långpromenad. Den här LKHF-gången, så mäter jag mig oxå och kanske har det försvunnit litet av omfånget, men det kommer jag inte att kolla igen förrän i slutet av månaden.


Fridens.    



Av Ewa - 2 augusti 2010 12:04

Jag brukar inte läsa vad Margareta Ribbing skriver i vanliga fall eftersom jag inte är intresserad av sk. vett och etikett (de kretsar där vett och etikett är viktigt är ointressanta för mig), men idag var rubriken "Vart tog hövligheten vägen?" och det tilltalade mig för det är något jag ofta funderar över.


"Den anonymitet man tror sig ha finns inte när man förflyttar sig ur detta rum. Så snart man ser eller möter någon, bekant eller främling, krävs anpassning i någon mån från båda håll. Begriper man detta makar man sig en aning ur vägen för en mötande, ger utrymme på bussen och tåget, ursäktar sig för ett ofrivilligt knuffande, håller upp en dörr åt den som är strax bakom, svarar hövligt på en fråga. Och säger tack. Det är gratis. Vanlig vänlighet skapar en bättre samhörighet och ett bättre samhälle, rentav mer fred."

 

Exaktemente!! Det här är en av anledningarna till att jag ofta inte tycker om att vara ute bland folk och ju mer folk desto värre (obs! jag lider inte av social fobi). Jag blir så trött på alla buffliga och själviska idioter som hela tiden gapar om att "Här ska jag fram!"  eller  "Jag var här först!". M Ribbing skriver att det kan ha att göra med den svenska blygheten, om att inte vilja märkas, men det tror jag inte på för det är när man är ohövlig och bufflig som man märks. Det skrev jag om när Elin och jag hade varit på Liseberg. Inte tusan är man blyg eller tycker att det är pinsamt när man beter sig på det sättet!    


Jag är en stor anhängare av vanligt hyfs och jag praktiserar det så mycket jag bara kan och jag gör mitt bästa för att banka in samma värderingar i Elin och jag tror att hon har fattat.   


Fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards