Alla inlägg under juli 2010

Av Ewa - 26 juli 2010 12:30

Promenad, 9 km, 80 minuter.

+16, mulet och blåsigt.

Viktminskning: 1,6 kg.

ÅLRAJT!!!

 

Fridens.

  

Av Ewa - 25 juli 2010 16:02

Pär och jag åkte till Kulturhuset för att se Jens Assurs fotoutställning "Hunger". Pär är fotointresserad och jag hängde på, men utställningen var inget att ha. Tycker jag. Konst är relativt och jag kunde inte se något i herr Assurs foton som illustrerade västvärldens ökande konsumtions-hunger. Vissa foton var läckra, det kan jag inte förneka, men jag fick inte ut något av dem. Det fanns en del texter oxå, men efter att ha läst några, så blev jag deprimerad. Den sortens texter är anledningen till att jag inte längre följer med i nyhetsutbudet; för mycket verklighet för mig. Jag orkar inte med tankar på att jorden är på väg att gå under pga människans vanskötsel när jag har tillräckligt svårt att överleva min egen vardag från en dag till en annan.


Vi fikade efteråt, uppe på Kulturhusets tak och pratade en del om utställningens budskap. Vi kom fram till att det finns 2 alternativ för varje människa. Antingen kan man axla hela världens bördor och gå omkring med ångest för att man inte gör tillräckligt eller så kan man inse sina begränsningar och göra det man kan inom sitt lilla område. Jag försöker genom att inte flyga vare sig utomlands eller inrikes, jag åker egentligen inte mycket bil utan mest kommunalt, jag försöker köpa så mycket närodlat/svenskt jag kan (jag kräver inte att jag ska få jordgubbar i mörkaste december som måste flygas hit från andra sidan jordklotet), jag köper så mycket ekologiskt jag kan och har råd med osv. Jag kan säkert göra mer, men jag gör i alla fall något. "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något."


Det går att skriva mer om det här, men då får ni leta upp en annan blog för ämnet är alltför tungt för mig.


Fridens.   

Av Ewa - 24 juli 2010 16:28

Endast +16 grader, blåsigt och, nu på eftermiddagen, regn. Det är ljuvligt! Det går att andas! Jag kan röra mig utan att bli genomsvettig!   


Jag har städat idag och även om det kändes motigt i början, så lossnade det ganska snabbt och jag gnodde och dammsög medan jag sjöng med i låtarna i MP3:n. En lunchpaus mitt i på 80 minuter dvs. 2 "Medium"-avsnitt innan jag tog vardagsrummet som alltid kommer sist. Idag ingick även att stuva om i hyllorna vid tv:n.


Elin är på bio med pojkvännen. De firar 4 månader idag.   


Nystädat.

Nybäddat med rena lakan.

Nyduschad.

Lite Fazer Blå i kylen till ikväll.

Pär lagar middag och diskar eftersom jag har städat (jag meddelade helt enkelt att jag inte hade för avsikt att diska just för att jag städade - nå'n måtta får det vara!).

En behaglig lördag.   


Fridens.   

Av Ewa - 24 juli 2010 16:24

Eftersom jag inte längre följer alla turer i vare sig den svenska eller den utländska melodifestivalen, så är det först idag som jag hörde vinnarlåten från i maj. Tysklands Lene Meyer-Landrut sjunger "Satellite" och även om jag inte kan uttala mig om det var rätt låt som vann, så var det en bra låt som vann och det är, banne mig, sällsynt!


Fridens.   



Av Ewa - 23 juli 2010 16:22

Igår var det överdj-t varmt igen. Jag var trött och sov i soffan ett par timmar. När jag vaknade var jag klibbig och hade huvudvärk. Förmodligen drack jag för lite, men efter middagen och en efterföljande dusch med kall avslutning, så kändes det bättre. Pga tuppluren, så tog jag mina droppar betydligt senare än jag brukar vilket gjorde jag har varit trött idag; jag lyckades inte ta mig ur sängen förrän närmare 12. Magen kändes upprorisk. Nu på eftermiddagen så har jag tillbringat en hel del tid på toaletten och jag har kräkts. Igen. Min mage är känslig och när jag inte sköter kosten, så att den är något så när enhetlig och regelbunden, så stannar magen av helt. När den sedan väl kommer igång igen, så blir resultatet som idag. Eftersom den här veckan innebär en nystart med LKHF, så kommer jag nog att få ordning på magen igen.


O-fridens.   

Av Ewa - 22 juli 2010 20:57

Jag har hittat ett recept på ostkaka enligt LKHF hos Åsa-Marie. I den ostkakan ingår malda mandlar. Inte finhackade utan malda. Jag minns en praktiskt liten kvarn som mamma hade som spändes fast på en utragbar skärbräda med en behållare ovanpå där mandlarna/nötterna lades i. Sedan hölls de på plats med en träklots medan man vevade dvs. malde. Hur skulle jag få ost-kake-mandlarna malda utan denna kvarn? Matberedaren - onödigt stor. Mixer-staven kanske fixar det om jag finhackar mandlarna först, men den låter ju så..... Idag var vi till Skärholmen och bl.a Clas Ohlson. Jag letade efter mammas mandelkvarn utan större hopp, men jag hittade en! Det är Sveico som fortfarande tillverkar dem och den jag hittade för 129 kr är röd och fin. Titta!


Klickbar.

  


Pär var inte riktigt lika entusiastisk eftersom den saknar elsladd, men jag är lyrisk! Att Sveico fortfarande tillverkar dessa manuella maskiner är ett tecken på att de eldrivna inte fungerar lika bra, eller hur? Jag känner mig som en motsträvig bakåtsträvare när jag blir så till mig av den här sortens pryl, men jag gillar att vara en motsträvig bakåtsträvare.


Fridens.   

Av Ewa - 21 juli 2010 14:53

Jag vill verkligen gå på Hogwarts!


Fridens.


Färgen på hatten + klädnaden är skogsgrön.

Klickbar.

  

Av Ewa - 21 juli 2010 14:53

Klickbar.

  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards