Alla inlägg den 26 juli 2010

Av Ewa - 26 juli 2010 20:25

Varför fungerar människan som så att om hon äter enligt en viss diet/kost t.ex LKHF eller Viktväktarna, så måste hon hitta på ett sätt att ändå kunna äta det som faller utanför dieten/kosten? En allergiker kan inte göra så; är man allergisk, så är man. Människan är kanske skapad så att hon vill äta kakan och ändå ha den kvar.


Jag har provat några alternativ till sådant som inte ingår i LKHF-kosten och den sammanlagda bedömningen blir äckligt. Äckliga alternativ till originalen. Pär bakade ett LKHF-bröd som luktade skunk och smakade skunk. Jag gjorde sk. oopsies som var.....skumma och halv-äckliga. Ostkaka enligt LKHF var knappt ätbar. Kokospannkakorna var vidriga. Det enda alternativ som har varit absolut ätbart och till och med gott är coleslaw enligt LKHF. Jag har turen att inte vara hyperkänslig för kolhydrater och det gör att jag kan äta t.ex äkta ostkaka då och då utan att det är en fara för vikten. Jag åt det faktiskt nu ikväll tillsammans med skivade jorgubbar och vispad grädde. Så gott! Så mycket smak! Så himla mättande! 16 g kolhydrater per 100 g i ostkakan är inte så farligt tycker jag. Jag har sett knäckebröd med över 60 g kolhydrater per 100 g och då saknas fett och protein som ostkakan faktiskt innehåller. De störst bovarna för mig (Obs! för mig och endast mig personligen och alltså inget generellt!) är pasta, ris, potatis och vitt bröd. Eftersom jag inte har några som helst problem med att avstå från dessa kolhydrat-bovar, så kan jag i stället äta ostkaka ibland.


Det finns ett knäckebröd som heter Wasa Fiber Balance (det hette W Fiber Plus från början) som inte innehåller mer än 5 g kolhydrater per skiva. Jag tycker om det brödet med mycket smör och pålägg på! Ett bra alternativ till alla mjuka mackor som jag vanligen åt. Nu verkar det som att det har försvunnit ur sortimentet. Jag är mycket besviken, men tyvärr inte förvånad, för det är så med mina favoriter vare sig det gäller knäckebröd, deo eller strumpor - de försvinner.

Jag stod länge vid Konsums brödhylla för att hitta ett alternativ, men förutom Finn Crisp (som inte är någon personlig favorit), så finns det inget. På diverse LKHF-sidor så finns det naturligtvis alternativa recept till knäckebröd som innehåller femtielva sorters fröer som hålls ihop av ägg. Det tar många timmar att baka och det finns ingen garanti att det blir gott och om det smakar apa vad gör jag då med alla femtielva sorters fröer som jag har i skåpen? Nä, jag får göra som jag gör med ostkakan, jag får köpa ett knäckebröd med minsta möjliga mängd kolhydrater och sedan äta färre skivor än vad jag åt av WFB.


Fridens.


Av Ewa - 26 juli 2010 16:37

........att storlek 42 numera tillhör avdelningen för större storlekar. Storlek 42 - det hade jag när jag var normalviktig! Sjukt!


Fridens.

  

Av Ewa - 26 juli 2010 15:47

Riesling skriver om intelligens idag och jag kommenterade. Om hon publicerar min kommentar, så är den kort, men från början var den som en mindre uppsats och det var då jag hejdade mig och kom på att jag kan skriva ett eget inlägg om intelligens i stället. Sååååå....med risk för härmning ställer jag nu frågan: "Är intelligens det samma som IQ?".


Riesling har gjort Mensas IQ-test. Det har inte jag gjort. Jag har gjort mindre seriösa IQ-test på nätet och fått hyfsade resultat dvs. jag är varken übersmart eller dum i huv'et. Som människa kanske man fungerar som så att, om resultatet blir bra, så tror man på IQ-test som mätmetod för intelligens, men om resultatet blir mindre bra, så fnyser man i stället. Jag tror inte att man kan mäta intelligens. Jag tröstar mig med att man kan vara intelligent på många olika sätt.


Jag växte inte upp i en akademiker-familj där man strävade efter att komma någonstans genom att studera. När jag träffade Pär och hans familj, så blev miljön den omvända. Båda svärföräldrarna har universitet i ryggen. Svägerskan har en högskoleutbildning och Pär är högskoleutbildad civilingenjör + att han förkovrar sig med ständiga distanskurser. Betyder det att de är intelligenta? Jag har en halvtaskig gymnasieutbildning i bagaget och det arbete jag hade var lågstatus som inte krävde någon större hjärngymnastik. Betyder det att jag inte är intelligent?

 

När Vårat Gäng är samlat och diskussionens vågor går höga, så känner jag mig ofta inte så delaktig; jag känner att jag inte har så mycket att bidra med och känner mig mindervärdig  utbildningsmässigt  intelligensmässigt. Det är dock mitt problem för jag vet att jag inte har någon vettig anledning att känna så, men det är svårt att ändra på gamla tankesätt. Det finns 3 anledningar till att jag inte är så aktiv i diskussionerna. 1. Jag hänger inte längre med i nyhetsutbudet. 2. Jag har inte samma behov av att alltid ha åsikter om precis allt mellan himmel och jord. 3. Jag är inte lika högljudd som vissa i Vårat Gäng. Ingen av de anledningarna tyder på att jag skulle vara mindre intelligent, eller hur?


Det är väl med anledning av att det finns olika sorters intelligens som begreppet EQ (emotionell kvot) infördes och det är nog där jag kammar hem fler intelligens-poäng. Det finns en tredje benämning som jag inte minns i skrivandes stund. Någon?


Pär är smart på ett annat sätt än vad jag är och hans sätt att vara smart gör ofta att han krånglar till saker. Tycker jag. Jag försöker ofta förenkla tillvaron och det är flera tillfällen som jag har föreslagit en enklare lösning på något problem som vi har haft som har fått honom att nästan tappa hakan. Vi kompletterar varandras intelligens.


Fridens.



Av Ewa - 26 juli 2010 12:30

Promenad, 9 km, 80 minuter.

+16, mulet och blåsigt.

Viktminskning: 1,6 kg.

ÅLRAJT!!!

 

Fridens.

  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards