Direktlänk till inlägg 20 juli 2010

Väntandet har förstörts

Av Ewa - 20 juli 2010 17:06

"Den som väntar på något gott väntar  aldrig  alltid för länge". Vem har inte fått det ordstävet slängt i ansiktet när man har väntat otåligt och frustrerat på något? Ibland finns det roligare saker att göra än att vänta och då talar jag inte om att stå i kö, men att vänta på något som sedan inträffar kan faktiskt ge en rejäl kick.


Jag tycker, dess värre, att vår tid, vårt sätt att leva har gjort att väntandet eller konsten att vänta har förstörts. "Allt genast!" är väl mer passande. Mail i stället för brev. Telefonsvarare i stället för att försöka ringa en gång till. Otroligt snabba dagen-efter-leveranser av något man kan beställa över nätet i stället för 7 dagars leveranstid som det var för 10 år sedan. Mobiler, så att man kan nås var man än är i stället för att ta emot samtal när man är hemma i lugn och ro. Bråttom, bråttom! Vad är det vi är så rädda att missa om vi väntar i några timmar eller dagar?


Varorna i butikerna byts snabbt ut, så pass snabbt att det inte längre är möjligt att faktiskt spara till något. Om jag ser ett par snygga skor till exempel, så kan jag inte spara i x antal månader för att kunna köpa dem för då har skosortimentet redan bytts ut flera gånger om. Det går inte ens att spara till en soffa innan den har försvunnit ur sortimentet! Nä, om du vill ha något, så se till att du har ett kreditkort med fantasiränta eller, för större inköp, ta ett banklån, vettja! Allt genast! Helst igår!


Harry Potter-filmerna som exempel. Jag går med jämna mellanrum in på en sida som heter Mugglenet för att ha koll på kommande filmer t.ex skådespelare som ska vara med och planerade premiär-datum. Den här sidan kryllar av sk. trailers och smygtittar på nästa film som har premiär i november dvs. om 4 månader. Det finns entusiaster som tipsar om när trailers och annat släpps eller visas på diverse tv-kanaler och det länkas till höger och vänster. Det är faktiskt en konst att inte råka klicka på någon länk som leder till en oönskad förhandsvisning! Jag vill inte se något i förväg. Innan november månad har kommit, så har så pass många förhandstitter visats att det egentligen är så mycket kvar av själva filmen! Varför är det så svårt att vänta till premiären?? När man sedan sitter i bio-fåtöljen, hur kul är det då att kunna säga "Å, det här såg jag i det klippet!" eller "Å, det här såg jag i den trailern!".


Jag är inte negativ till teknik som underlättar. Jag är en stor anhängare av både mail och sms, men jag är däremot en stor motståndare till teknik för teknikens skull. Det är aldrig fel att fråga sig varför man vill underlätta eller varför något ska gå snabbare. Argumentet att det ska gå snabbare av den enkla anledningen att det finns möjligheter att få det att gå snabbare är farligt, tycker jag. Det är av bl.a den här anledningen som sk. mindfulness har blivit så inne. Vår värld är sjuk och den blir allt sjukare, men vi har, tyvärr, den värld vi förtjänar. Det är vi som har gjort den till vad den är. Om jag trodde att det fanns en gud, så skulle jag säga att när gud gav människan hennes fria vilja, så gjorde han ett stort misstag. (Jösses, vilken nattsvart avslutning, hörrni!)


Fridens.

 
 
Johan

Johan

21 juli 2010 02:33

Håller med, tycker det är underbart att stänga av telefonen i några dagar ibland. Bara för att tekniken tillåter så betyder ju inte det att vi alltid måste använda den. Kanske borde dagen samhälles version vara "Den som väntar på något gott väntar alltid för länge"

http://www.kreditkortjamforelse.se

 
riesling

riesling

21 juli 2010 10:39

Du har så rätt!
Jag vet alldeles för många människor som får spatt om de måste sitta hemma och inget göra en kväll då och då. Då rings det och planeras och fixas så att man slipper att umgås med sig själv ...
Tragiskt.

http://riesling.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards