Direktlänk till inlägg 15 juli 2010

2 tv-serier

Av Ewa - 15 juli 2010 16:56

   

Jag köpte ju första säsongen av både "Millenium" och "Medium". Igår blev jag färdig med "Millenium" och kommer inte att köpa fler säsonger. Jag tyckte om den när den gick på TV även om jag inte såg hela serien, men nu tycker jag att den var för dyster. Den fd. FBI-agenten Frank Black som har förmågan att "se" hur mördaren tänker/fungerar och ingår i Millennium-gruppen. Han är gift med Catherine och tillsammans har de dottern Jordan. Frun är insatt i allt han har varit med om - inga som helst lögner i det äktenskapet. Hon är lugn och har en lågmäld röst, ett oerhört tålamod och avgudar både sin man och dottern som är något av ett medicinskt mirakel. Han, å sin sida, är öppen och gör alltid sitt yttersta för att inte vara borta från hemmet för mycket. Han dyrkar sin fru och sin dotter. Sedan störde jag mig på det faktum att han är en hel del äldre än sin fru och han är rynkig och ärrad (läcker, tycker jag, men inte snygg i egentlig mening) medan hon är lång, smal, med vackert lockigt hår. Varför är det aldrig tvärtom??! De brott som han utreder är ofta brutalare än vanligt och han ändrar sällan en min och är alltid lika allvarlig. Inte ett uns av humor. Hemma är friden total. Paret höjer aldrig någonsin rösten mot varandra och dottern är aldrig någonsin besvärlig eller tjurig. Blä! Det var sådana kontraster mellan hans arbetsliv och hans privatliv, helvete mot himmel, att det inte blev trovärdigt. Jag hoppade faktiskt över några avsnitt som var tråkiga (för politiska) och ett avsnitt där en sjuk dj-l dödade ston (det pallade jag inte att se).



  

När "Medium" gick på tv, så hängde jag nog med i vartenda avsnitt av de första 2 säsongerna, men sedan orkade jag inte hålla reda på när den började igen och så gick den ju på reklam-proppade TV4..... Jag tyckte om den. Mycket! Dels för det övernaturliga temat och dels för skådespelarna. Patricia Arquette som spelar Allison är, för en amerikansk serie, ovanligt knubbig; hon ser vanlig och äkta ut. Hennes man spelas av Jack Weber och är inte heller så där vansinnigt plast-snygg. Han är mysig och trovärdig som make och pappa till deras 3 döttrar. Jag minns från serien att det inte alltid är så gulle-gulligt mellan de två, de tröttnar ibland och de tjafsar med sina barn. Betyyyyyydligt trovärdigare! Idag såg jag de första 2 avsnitten och jag kände direkt att jag kommer att köpa fler säsonger och att jag inte kommer att hoppa över några avsnitt. Värdefullt vetande om Patricia Arquette är att efter ett par säsonger, så ombads hon gå ned i vikt, men vägrade och sa att det är så här hennes kropp ser ut efter att ha fött x antal barn. Heja! Den sortens attityd behövs det mer av!   


Fridens. 

 
 
Annie

Annie

15 juli 2010 19:55

Håller med dej. Medium är ryggigt BRA :-) Det enda som "retar" mej är att Allison pratar så sakta och sömndrucket att man tror att hon ska somna emellanåt, men ÅÅÅÅH så grymt bra serie. Tittar på boxerna eftersom jag är löjligt dålig på att följa en TV-serie på förutbestämda sändningstider.

http://peek-a-boos.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards