Alla inlägg den 24 juni 2010

Av Ewa - 24 juni 2010 16:07

Jag skulle ju kunna låta bli att skriva om det nu är så svårt att få ihop ett inlägg, men sedan jag startade bloggen, så har jag skrivit, mer eller mindre, varje dag, så jag skriver lite grann om inget särskilt.


Jag tog mig ur sängen vid 10.

Släppte ut grisarna.

Åt lite frukost.

Åt lite lunch.

Städade buren och dammsög nedervåningen.

Tvättat några maskiner.

Ikväll ska jag göra smultron-te som jag köpte på Konsum igår.


Ingenting spännande.

Ingenting upprörande.

Inga stavfel.

Ett inlägg för språkpoliser med klena hjärtan.   


Fridens.    



Av Ewa - 24 juni 2010 00:39

En vals med Katie Melua - "When you taught me how to dance". Bomull för öronen.


Fridens.


Av Ewa - 24 juni 2010 00:19

Här är några riktigt läskiga exempel på dålig översättning som jag kommer ihåg dem från "Miss Potter". Obs! Den översättning som var på min inspelning från SVT1 var inte den samma (utan en bra sådan) som på den kopia av filmen som jag fick idag.


Ordet 'nonsens' stavades 'nånsense'.


"Jag såg han i trädgården."  Det heter honom!


"He's a good natured boy"  hade översatts med "Han är en bra natur pojke" när det borde ha översatts med "Han är en glad och vänlig pojke." 


"....our late brother...."  hade översatts med  "....vår sene bror..."  när brodern i fråga hade dött.


"....your cheeks will glow too..."  var översatt med  "....kommer dina kinder också att växa...."  'Glow' och inte 'grow' i jösse namn!!


"....ask him round for tea...."  var översatt med  "....bjöd på en runda te...."


Undrar om de hade använt Googles eller något liknande krasst verktyg för översättning? Jag himlade med ögonen, stönade, slog mig för pannan, skrek 'Idioter!' och satt ofta med handen höjd för att dölja textremsan på tv-rutan. Det var nog det värsta jag har sett i översättningsväg. Härregud.....


Klockan är väldigt sent, men jag kände att jag inte skulle kunna somna om jag inte fick ur mig det här, men nu så! God natt!


Fridens.



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards