Alla inlägg den 21 juni 2010

Av Ewa - 21 juni 2010 21:21

På måndag anordnar RESURS en demonstration på Mynttorget i Stockholm. Jag är väldigt frestad att delta. Mina ursprungsplaner är att dra igång SATS-träningen då, men jag skulle kunna stanna kvar i sta'n efteråt och äta lunch och sedan vara med..... Frestande som sagt. Frågan är om orken finns? Jag fortsätter att fundera.


Fridens.   

Av Ewa - 21 juni 2010 15:31

Jag är republikan av flera orsaker.

Den huvudsakliga orsaken är att jag tycker att kunghuset kostar mer än det ger tillbaka. Den andra anledningen är att lördagens spektakel gjorde så att jag inte fick med hela filmen "Miss Potter".

Jag är besviken.

Jag är sur.

Jag är nästan arg för filmen har utgått hos filmbolagen och går inte att köpa.   


Filmen "Miss Potter" bygger på Beatrix Potters liv (med Renée Zellwegger och Ewan McGregor) och den dryga timme som jag faktiskt fick inspelad tyckte jag mycket om. Jag älskar kostymfilmer. Jag älskar brittiska filmer. Jag älskar verklighetsbaserade filmer. Dessutom fick man se en hel del av hennes underbara teckningar av Pelle Kanin, Anka Vanka och Fru Tusentagg och alla andra djur som hon skrev sagor om. Förb****** kungabröllop som drog ut på tiden med 40 minuter!!!!!   


Jag har skrivit till SVT för att få reda på om den kommer att sändas igen. Mer än så kan jag inte göra.


Fridens.


PS. Jag har för vana att lägga till extra tid vid inspelningar, men mer än en halv timme.....   

Av Ewa - 21 juni 2010 13:53

.....att begreppet "banta" borde försvinna. Att banta innebär att man blir av med x antal kilon, men lika lätt får tillbaka dem + några extra. Finns det någon som avsiktligt svälter sig x antal kilon för ett speciellt tillfälle och sedan tycker att det är helt ok att allt + lite till kommer tillbaka? Skulle inte tro det! Att gå ned i vikt handlar om att ändra livsstil, synsätt, inställning. Något annat fungerar aldrig i längden. Så det så!


Fridens.

Av Ewa - 21 juni 2010 13:33

Jag mår allt bättre.

Jag hittade till LKHF.

All kunskap som jag hela tiden får om LKHF.

LCHF-magasinet.

Jag går faktiskt ned i vikt av att äta fett - hur ballt är inte det!


Fridens.

  


Av Ewa - 21 juni 2010 13:18

Den här texten har jag kopierat rakt av (men inte helt) från  LCHF-magasinet nr 2/2010.


Näring är sådant som kroppen definitivt behöver. Till makronäringsämnena räknas protein, fett och kolhydrater. Av dessa är endast de två förstnämnda essentiella, det vill säga livsnödvändiga. Kolhydrater kan vi klara oss utan. Mikronäringsämnen är vitaminer och mineraler. Vi behöver sådans också, för att kunna använda fett och protein på ett bra sätt. Men många av oss äter mest kolhydrater som nästan inte innehåller någon näring alls. Kolhydrater är i princip näringsfattig energi och omvandlas till socker i kroppen. Med LCHF/GI Noll! äter vi oss ner i vikt och till hälsa. Vi kan svälta oss ner i vikt, men vi kan inte svälta oss till hälsa.

 

Min egen reflektion av den här texten har med Viktväktarna att göra. Jag var med där i ett knappt år. Jag blev av med nästan 15 kilo på ungefär ett halvår, men det - och det vet jag nu! - var möjligt tack vare att jag svalt mig själv. Viktväktarnas kost består till stor del av fettfria (light-)produkter och mängder av kolhydrater i form av pasta, ris och bröd. En massa energirik mat, med fel sorts näring. När det gäller t.ex mjölken, så är det inte fettet du ska undvika utan mjölksockret och mjölksockret finns i alla sorter från mini-mjölk till gammaldags mjölk. Drick inte mjölk till maten, men byt, i övrigt, till fullfet ekologisk mjölk som, förutom fett och proteiner, innehåller omega 3. Jag dricker inte mjölk till maten, men jag har en skvätt i mitt te och smakskillnaden på te med lättmjölk och te med fullfet mjölk är himmelsvid! Fett är inte bara ett näringsämne det är oxå en smaksättare. Där fettet tas bort där finns i stället konstgjorda smakämnen vilket jag tycker är absolut tänkvärt.


Fridens.

 

Av Ewa - 21 juni 2010 12:03

I DN står att läsa att kommunledningen nu har bestämt åt vilket håll Kiruna ska flyttas. Det här har planerats länge. Faktum är att Hjalmar Lundbom redan på sin tid förutsåg att Kiruna skulle komma att behöva flyttas. När jag läste den här artikeln, så fanns 2 kommentarer vilka båda gick ut på att allt det här måste betalas på något sätt. Jag tycker man ska se förbi ekonomiaspekten och koncentrera sig på varför man flyttar en hel stad. Det är inget man gör för att det är kul utan för att staden är på väg att ramla ned, sjunka ned till gruvnivå till följd av att man har grävt så långt in under staden. I längden är det förmodligen billigare att flytta en hel stad än att ta hand om den katastrof det innebär om allt bara sjunker ihop.


Fridens.

Av Ewa - 21 juni 2010 11:27

Den här utvärderingen av LKHF blir inte som de 2 andra. Till följd av FK:s ovilja att ge mig ett besked i vettig tid, så har jag varit deprimerad; riktigt nere. Jag har inte orkat eller velat bry mig om kosten. Matlusten har saknats pga en ständig knut i magen, så jag har ätit det jag har lyckats peta i mig, men grunden har alltid funnits, så jag har aldrig helt övergivit fettet eller bara ätit socker och kolhydrater.


Det är svårt med en speciell kost när man reser, så det är, tur i oturen, att jag egentligen föredrar att vara hemma. Det är snäppet svårare med kost när det handlar om LKHF eftersom Sverige fortfarande är fett-skrämt. På hotellet serverades rinnig fettsnål, sockerrik frukt-youghurt, vattnig mellanmjölk och Becel i små smöraskar (det fanns även Bregott, men av tre askar utgjorde Becel 2), marmelader och högar med bröd (mer bröd än pålägg faktiskt). För rättvisans skull måste jag skriva att det även serverades äggröra och bacon, men det fanns inte som alternativ när vi beställde frukost på rummet. Varför inte?


Efter några veckor med extra mycket kolhydrater och socker känns det skönt att svänga in på den rätta vägen igen. Jag mår bättre och känner att jag orkar anstränga mig att äta det jag mår bra av för det är det som är den stora skillnaden jämfört med det år jag var med i Viktväktarna; när jag avvek från kosten på den tiden, så kändes det som ett straff att styra in på VV-vägen igen och det var för att jag inte mådde bra av den kosten.


Efter 10 veckor med LKHF hade jag gått ned 2,5 kilo vilket är ungefär 0,5 kilo i veckan vilket i sin tur (inte låter mycket, men) är en bra takt för varaktig viktminskning. Idag vägde jag mig för första gången på 4 veckor och jag har ökat med  0,7 kg. Plus på vågen är inte bra, men med tanke på hur och vad jag har ätit, så är det mindre än jag trodde att det skulle vara. Jag ligger fortfarande under 100 kg och där tänker jag stanna! Aldrig mer 100 eller mer!!


Till skillnad från andra kostvarianter är motion inget måste för själva vikminskningen, men jag behöver röra på mig för att må bra; flera dagar utan någon form av träning gör mig knäpp! Sedan jag började med LKHF för 3 månader sedan, så har jag egentligen bara ägnat mig åt enstaka promenader pga problem med ryggen efter att jag ramlade i trappan i februari vilket bevisar att man inte måste träna för att gå ned i vikt med LKHF, men och det är ett betonat MEN kroppen är gjord för att vara i rörelse, så min kropp mår bra av att vara i rörelse, alltså tränar jag.


Fridens.



Av Ewa - 21 juni 2010 11:23

Alla ni i rampljuset: sluta tigga om kommentarer! Ha lite självrespekt!! Personligen kommenterar jag när och om - OM - jag finner innehållet intressant och inte för kommenterandets skull. Skärp er!


O-fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards