Alla inlägg den 13 juni 2010

Av Ewa - 13 juni 2010 21:09

.....varför ordet 'kvantitet' inte har en apostrof över e-et som 'kvalitét' har? Uttalet är ju det samma.


Fridens.

Av Ewa - 13 juni 2010 21:04

.....att ordet eutanasi (dödshjälp) kommer ytterst från grekiskan? Eu betyder 'gott, väl'  och thanatos betyder 'död'. Det har alltså inget med mord att göra utan är välmenat; en sista välmenad handling när livet inte längre har någon kvalitét att tala om. Hellre kvalitét än kvantitet som med så mycket annat.


Fridens.

Av Ewa - 13 juni 2010 16:25

I natt drömde jag att jag och min sambo (som inte var Pär) fick en äcklig unge på halsen som vi försökte bli av med. Försökte och försökte och försökte...... Det slutade med att jag gav ungen 110 kr till en SL-remsa och talade om hur hon skulle gå för att komma till stationen i hopp om att hon inte skulle hitta tillbaka till oss.    Jag blev trött i drömmen och jag var trött när jag vaknade.


     Medan jag åt lunch såg jag en inspelad film om läkaren Jack Kevorkian även kallad Doktor Död. Han slogs för rätten att få välja dödshjälp. Är det för att människan i allmänhet är så rädd för döden, för det okända, som han var så motarbetad? Nederländerna, Belgien, Luxemburg och Italien är de enda länderna som tillåter dödshjälp. Jag tycker att läkareden borde omarbetas, så att den är mer inriktad på livskvalitét och inte enbart på att rädda liv, att hålla en patient vid liv till vilket pris som helst. Jag är absolut för dödshjälp eller läkarassisterat självmord som det oxå kallas.


Efter lunch gick jag en sväng på 70 minuter; jag satsade på tempo i stället för längd. Det var ganska skönt. Jag var egentligen inte på promenadhumör, men det var ett alternativ till hur jag skulle få eftermiddagen att gå. Det var +22 när jag började, men allt eftersom hopades mörka moln och nu är solen borta och temperaturen har sjunkit till +16. Åska på gång?    


I övermorgon åker Elin och jag till Sveriges framsida, Göteborg. Jag är inte någon van resenär. Jag tycker inte om att resa långt. Jag är inte bra på att packa, så till vida att jag tycker det är svårt att få med rätt prylar. När vi åkte till Italien 2008, så hade jag minimerat packningen och verkligen tänkt igenom vad jag skulle ta med och klädmässigt blev det heeeeeeelt fel då det inte blev så varmt som någon av oss hade räknat med. Den här resan är behagligt kort, vi blir borta endast 2 nätter och eftersom hjärnan går i baklås varje gång jag försöker tänka framåt och planera, så struntar jag i det. Jag har skrivit ned några viktiga saker, men kläderna bestämmer jag i morgon i och med packningen. Det är inget att ligga sömnlös över!    


Igår utvidgade Lotta sitt territorium ytterligare. Hon gick in och ut i hallen flera gånger, längre för varje gång och till slut tog hon mod till sig och gick in i vardagsrummet. Elin och jag var med. Parkettgolvet i vardagsrummet var för halt för att det skulle vara riktigt roligt och hon snokade mest omkring under skänken som står precis vid dörren. Sedan gick hon tillbaka till köket och avlade rapport till de mindre modiga. Vilket marsvin, va'?! Hon är så djäkla häftig!   


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards