Alla inlägg den 24 april 2010

Av Ewa - 24 april 2010 19:40

Jag undviker engelska uttryck så långt jag bara kan och det kliade i mig av obehag när jag skrev rubriken, men det är för att illustrera ett uttryck som florerar och jag kan inte begripa vem, var eller hur det startades.


"Det var bara några random personer..."

"Jag gjorde det bara helt random...."


Elin använder det uttrycket och när jag säger till henne att jag inte vill att hon använder det uttrycket, så frågar hon "Vad ska jag säga då?".

Det bevisar 2 saker:

1. Hon förstår inte att uttrycket/ordet inte är svenskt utan engelskt.

2. Hon förstår inte vad det betyder och därmed vet hon inte vad den svenska motsvarigheten är (den är 'slumpmässig').


Jag tycker att det är läskigt när folk använder engelska uttryck utan att ens veta att de är just engelska elleratt det finns svenska, fullt användbara uttryck.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards