Direktlänk till inlägg 3 april 2010

På tal om påsk.....

Av Ewa - 3 april 2010 21:26

......och Jesus plågsamma död på korset. Om Jesus inte hade retat upp köpmännen i templet, så hade de kanske valt att benåda honom i stället för Barabbas. Pontius Pilatus tvådde ju sina händer och lät köpmännen välja och de var sura på Jesus som störde deras handel..... Tänk om det hade varit Barabbas som korsfästs i stället. Då hade historien blivit en helt annan och vi hade  inte haft kristendomen utan förmodligen valt den judiska versionen där messias fortfarande inte har kommit. En svindlande tanke! Förresten, så är allt snack om att Jesus dog på korset för att sona människans synder rena nyset; köpmännen var sura på honom. Konstigare var det inte. Det här - bland annat - diskuterade vi medan vi åt påsklunch.


Fridens.

 
 
Annie

Annie

4 april 2010 18:05

Hemska tanke. Hur hade det då blivit med min fem-dagars-ledighet denna helg ;-)

Även jag har ägnat helgen åt att studera olika tolkningar av dessa påskdagar.

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

6 april 2010 11:15

Jag har inte ägnat en tanke åt historien bakom påskhelgen eller andra religösa helger. Men skulle inte bli ett dugg förvånad över om det fanns någon sanning bakom påskhelgen.För visst är det köpmännen som tjänar mest på påskhelgen?
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards