Alla inlägg den 30 mars 2010

Av Ewa - 30 mars 2010 20:53

Just nu finns det inte plats för mycket annat än LKHF i min hjärna. Efter att ha läst "Hjärnkoll..." och nästan hela "Varför går jag inte ned i vikt?" av S S Skaldeman, så surrar det i hjärnan. Hur kommer det sig att så många intryck som ändå ger en känsla av självklarhet, den ena aha-upplevelsen efter den andra inte lyckas komma ut genom fingrarna i begripliga meningar?? Det finns mycket jag vill skriva om detta, men jag får ingen ordning på orden!


Spridda funderingar kring LKHF:


Efter att ha läst att kroppen drar igång egen fettillverkning när den luras att tro att det är något sött på gång, så har jag inte kunnat dricka Pepsi Max. Några klunkar, men vetskapen om vad den konstlade drycken ställer till med..... Det är ju inte så konstigt att jag inte gått ned i vikt när jag hela tiden har startat egen tillverkning av fett!!


Statiner (kolesterolsänkande mediciner) är tydligen ett avgörande hinder för viktminskning. Jag har länge, länge känt att alla mina mediciner gör något med kroppen som i sin tur hindrar mig från att gå ned i vikt, men eftersom jag inte har kunnat peka på VAD eller haft de rätta orden att uttrycka mig med, så har det aldrig blivit mer än en diffus känsla. Många av SS Skaldemans "elever" upplevde att deras viktminskning tog fart när de slutade med statinerna. Jag slutade med min kolesterol-medicin för ca 1 vecka sedan och har redan gått ned 1 kg. Sammanträffande? Jag får se tiden an.


Det finns många som tycker att LKHF-anhängare har något fanatiskt över sig. SS Skaldeman är något av en fanatiker, tycker jag. Han har gått ned massor i vikt med hjälp av kosten och mår nu bättre (han är över 70 år) än han någonsin har gjort tidigare, så han har en del på fötterna när han uttalar sig. Däremot är han inte, som han själv skriver, någon läkare, men det hindrar inte honom från att anse att man kan äta sig fri från alla sorters mediciner med hjälp av LKHF.  Jag tycker att det låter rimligt när det gäller statiner, Omeprazol, kortison mm, men jag har svårt att tro att jag kan äta mig fri från de antidepressiva medicinerna. Han hävdar det, men han är ju, som sagt, ingen läkare. När man, som jag, får diagnosen dystymisk depression (ett konstant sänkt stämningsläge) och har haft det i ca 30 år, så hjälper det nog inte med enbart fett och proteiner. Fast om jag verkligen klarar av att hålla mig till denna kost, så lär väl tiden utvisa även det.


Det är, hur som helst, fascinerande och jag har svårt att förstå att så många hävdar att denna kost är bluff, när det finns så himla många människor som kan bevisa motsatsen! Eller hur, Nannis?   


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards