Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Alla reserver förbrukade

Av Ewa - 7 december 2009 17:14

På en och en halv timme förbrukade jag alla reserver av psykisk ork som jag har samlat på mig de senaste 18 månaderna.


Pär kom hem från arbetet och nämnde att han läst på SvD:s hemsida om de nya sjukreglerna som kommer att gälla från årsskiftet. Om jag förstår det jag läser, så tillhör jag de 32 000 som kommer att urförsäkras under nästa år. En vansinnigt stor klump med ångest har tagit plats i magen.


Det bästa vapnet är information, kunskap, så jag letade upp FK:s hemsida, men döm om min förvåning när det visade sig att det inte finns det minsta lilla information om nuvarande eller kommande sjukregler. Ingenting! Jag var tvungen att ringa deras kundtjänst. Väntetid 15 minuter. Jag lade på. Jag ORKAR inte!! En liten stund senare ringer jag igen för jag vet att jag inte kommer att komma till ro förrän jag vet. Med telefonluren i närheten av ena örat och med Krister Henrikssons lugnande stämma i andra örat satte jag mig i soffhörnet för att telefon-köa. Jag fick, med täta mellanrum, veta min kö-plats samt hur många handläggare som gnodde på. Den hjälp jag fick, när köandet var slut, var en hänvisning till FK:s hemsida "nere till vänster" där jag kan ladda hem och skriva ut nödvändiga blanketter. Handläggaren kunde endast informera om att tidsbegränsad ersättning finns t.o.m 2012 (som artikeln säger) och att om jag inte gör något, så händer ingenting. FK skickar inte längre ut blanketter när det drar ihop sig till att ansöka om förlängning. Om jag själv inte gör något, så får jag ingen ersättning/inga pengar f.o.m 1 maj nästa år. Nu har jag skrivit ut de blanketter som behövs och jag har lämnat meddelande till Överläkaren på Södertälje sjukhus om att jag behöver hennes utlåtande redan igår.


Nu är det alltså igång och jag mår så djävla dåligt.


Ångest.

Panik.

Ilska.

Tårar.

Huvudvärk.


O-fridens.


  

 
 
Elin

Elin

7 december 2009 17:43

Jag håller på dig & finns här.

http://skissat.bloggplatsen.se

 
Pär

Pär

7 december 2009 18:23

jag med, men det visste du väl redan?

http://sundback.dyndns.org

 
Ingen bild

Budda

7 december 2009 22:50

En stor stress för många. Jag känner med dig.Tro inte annat.Jag träffar i mitt arbete en del med fk-oro.
I min kommun är det 130 som utförsäkras vid nyår. Vad leder det till för konsekvenser är frågor vi arbetar med.

Vet du Ewa, när jag var sjukskriven senast (för njur-op) - (inte samma sak men ändå) så krävdes det att jag vände ut och in på mig själv och besvarade ingående en del frågor för att övertyga att jag inte kunnat arbeta.

Mina tankar till dig.
Andas djupt.

 
Nannis

Nannis

8 december 2009 12:17

Jag har inte förstått hur det ska bli med de som har tidsbegränsade sjukersättningar, ingår de i dessa som blir utförsäkrade? Jag trodde det gällde rena sjukskrivningar... Det är så luddigt och förvirrat allting, så jag förstår verkligen att det är en pressad situation.

Försök att ta det lugnt, Ewa. Det måste ordna sig, på ett eller annat sätt. Måste.

kram!

http://nannis.blogg.se

 
margus

margus

12 december 2009 21:28

Fy faaan, dom ser verkligen till att man ska jobba för pengarna. Elakt och ondsint.

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards