Direktlänk till inlägg 24 november 2009

Privata sfärer

Av Ewa - 24 november 2009 15:36

När jag hade mitt första (av endast två) samtal med kuratorn på vårdcentralen, så nämnde jag min blog. Vid tillfället ifråga, så var det ett väldigt spänt läge mellan Pär och mig och jag sa att jag upplevde det som att jag fick mer stöd från min blog-vänner än jag fick från min man när det gäller min övervikt. Jag förklarade att Pär ofta känner sig utlämnad/uthängd när jag skriver om honom.


"Läser han din blog?" frågade kuratorn och det hördes väldigt tydligt att hon var förvånad över det.

"O ja, det gör han" svarade jag.


Hennes uppfattning om en blog är kanske att den är mer privat ungefär som en dagbok, men om man vill vara privat, så ska man väl inte ge sig ut på nätet och skriva om sig själv? När jag bestämde mig för en blog, så föll det mig aldrig in att INTE tala om det för Pär eller för Elin. Om jag INTE hade talat om det, så hade det blivit ett fasligt smusslande varje gång jag ska skriva och jag strävar efter enkelhet i mitt liv. Det är tillräckligt jobbigt att smussla med presenter och julklappar.....


Kuratorn föreslog att min blog skulle kunna vara min privata sfär ungefär som att Pär har sin egen sfär på sin arbetsplats och att han - antog hon - inte pratar om allt som händer där, men det gör han. Kanske inte precis allt, men mycket. Jag vet UNGEFÄR vad hans arbete går ut på, vem han arbetar tillsammans med och vem hans chef är och till och med chefens familjeförhållanden. Pär och jag har alltid pratat med varandra och kommer nog att fortsätta så eftersom vi inte upplever det som något negativt. Kanske beror det på att jag inte har några andra nära vänner. Pär är min bästa vän.


Ni andra som lever i ett förhållande/äktenskap, hur har ni det med privata sfärer?


Fridens.

 
 
Jag

Jag

24 november 2009 17:08

Oj vad svårt att kommentera detta utan att beröra etc. men du får ta mjig som jag är och menar inget illa, är bara ärlig! (sedan kan jag också ha fel)

När bloggen är min och den läser inte min man. Nu är jag i och för sig inte lika öppen som du är men om jag vore du skulle jag skriva för dig själv och oss om så vara månne men uteslut mannen.

Vill du prata med honom även om ni är "bästisar" så gör det men låt dina tankar, din skrift bara vara hos dig.

Sedan är det inte helt fel att hålla igen lite och det ger bara spänning och krydda i ett förhållande tycker jag än om man öppnar sig som en bok för den andra varenda dag. Jag har kompisar som får höra det som passar deras öron, sedan har jag arbetskollergor som får lite av kakan också men mest det får mina såta vänner. De är inte många men tillräckligt kära för mig och som jag kan anförtro mig åt om så vara månne.

Jag tycker trots allt det är fint att vara "bästis" med sin man men det är ju inte detsamma som att man kan prata om allt. Frågan är ju om det är bra? Det kan man ju diskutera.

Allt gott till dig och fortsätt du att skriva dina tankar men hoppas också att du alltid tar dem på rätt sätt just av oss här på bloggen. Man behöver ju inte tycka lika.
Kram//Sanna

http://sancha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Budda

24 november 2009 17:54

Hej Ewa, jag läser dina tankegångar.
Jag blir förvånad över kuratorns förvåning (du uplevde henne förvånad) över att P läser din blogg. Varför förvånar det?

Det är inte konstigt om P känner sig utelämnad, bloggen är ofta ´öppen´.

Min man läser min blogg i bland, någon gång i veckan säger han.
Jag är noga med att inte utelämna vare sig honom eller övr fam.medlemmar Jag skriver om min vardag.
Man sätter själv sin gräns. Skulle jag skriva om honom och namnge honom och han inte ville det skulle jag inte göra det. Nätet är nätet.

Vi känner varandra väl men vet inte ´allt´om varandra.

Ha en fin kväll.

 
Ingen bild

Budda

24 november 2009 17:55

Eh...vänta nu, bytte det inte färg nu? :)

 
Gröngöling

Gröngöling

24 november 2009 19:12

Tja. Det blir ju antingen-eller. Antingen är man öppen med bloggen mot sin partner och då kan han ju läsa allt, även om man ibland skulle vilja ventilera sig utan inblandning. Eller så har man den för sig själv och det kan vara tråkigt, och dessutom kan det vara bra för partnern att på ett annat sätt få reda på vad som rör sig innanför den andres pannben.
Än så länge har jag valt att ha bloggen ifred. Känns ensamt ibland men känslan av att "detta är mitt och jag kan vara säker på att ingen jag känner läser det" överväger för mig. Därmed inte sagt att jag utlämnar folk med namn! Eller skriver en massa negativt.
Härom dagen sade jag till min man att han kanske ville läsa bloggen. Nej, du skriver väl bara hur jobbig jag är, sa han halvt på skämt. Jag förnekade det inte, för det gör jag ibland. Men han är inte så intresserad heller tror jag.
Det kan förändras men just nu vill jag ha den för mig själv.
Har du orkat läsa ända hit?
Du har en jättebra och fin blogg tycker jag och det är nog för att du är just du. Jättebra och fin alltså :)
Jag fixar nog inte att vara så öppen...

http://grongoling.bloggplatsen.se

 
margus

margus

26 november 2009 23:42

Kan absolut inte ge något råd för detta är ett personligt ställningstagande.
För egen del försöker jag skydda både Husbonden, mig själv och vänner så gott det går. Ty, man vet aldrig vem som läser bloggen, det kan vara vän (som inte alltid behöver veta allt) det kan vara fiende (som absolut inte ska veta nåt). Det kan ju vara roligt ändå, tänker jag.
Förstår att P känner sig utlämnad. Tänkvärt. Det kanske är läge att visa särskild respekt för och hänsyn mot sin bästa vän.
Ha det gott!

http://margus.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

27 november 2009 00:55

Jag tycker att det viktigaste är att du själv är nöjd med din blogg och dina inlägg. Det är helt frivilligt för oss besökare att gå in och läsa dina inlägg och detsamma gäller även din man. Men, jag förstår att Pär kan känna sig utsatt på grund av att du använder hans namn i bloggen. Det kanske är bättre att använda alias istället för namn… För mig är bloggen en öppen dagbok där man kan skriva om sin vardag, men andra tolkar bloggen på ett helt annat sätt.
Min blogg läses av hela min familj och även av en stor del av vår släkt och våra vänner. Jag undviker att använda personers namn då jag berättar om mina upplevelser och min vardag. Och om jag har något behov av en personlig privat sfär, så inte fasen lägger jag ut det på nätet..
kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards