Direktlänk till inlägg 6 november 2009

Djurplågeri

Av Ewa - 6 november 2009 10:18

Jag läste nyss ett inlägg hos Sara och mina tankar har svårt att släppa det. Jag tänker på dig och dina marsvin, Sara!


Jag har alltid haft svårt att stå ut med djurplågeri, men sedan vi skaffade marsvin, så är jag, på gränsen till, överkänslig. Djuren väljer inte att komma till oss. Det är VI som väljer att ta dem till oss. Eftersom det är vi - människor med en fri vilja - som väljer, så är det vi som har ansvaret och har vi väl tagit på oss ansvaret, så är det bara att fullfölja det. Om vi inte kan eller vill, så får vi ta en annan sorts ansvar genom att se till att djuren kommer till ett ställe där de får det bra. Om vi inte kan eller vill, så är INTE alternativet att sluta ta hand om dem, att bara låta dem sitta i sina burar (just det här handlar om marsvin) utan mat, färskt vatten eller allmän omsorg. Om man kan göra en sådan sak utan att själv må skit, så är man illa ute; då mår man inte bra. Då har man en massa skruvar lösa. Då är man ett svin!


Personligen får jag dåligt samvete om jag tillbringar hela dagar i något annat rum än köket för då håller jag ju inte mina marsvin sällskap.


Nu ska jag promenera av mig min ilska och sorg.


Fridens. 


Min hjärtegris, Tösen som jag var tvungen att avliva för nästan 8 månader sedan och som jag fortfarande saknar....


  

 
 
Budda

Budda

6 november 2009 14:14

Fasansfullt.

http://www.budda.bloggplatsen.se

 
Gröngöling

Gröngöling

6 november 2009 14:31

Jag känner inte den som råkat ut för det, men jag läste det nu. Det var något av det värsta! Vad säger man. DJUP STÖRNING är väl det mildaste. Jag mår illa. Känns ofattbart.
Hoppas de klarar sig nu, de som är kvar...

http://grongoling.bloggplatsen.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

6 november 2009 14:35

Usch, kikade in o läste hennes inlägg. Stackars grisar!

http://malmdamm.bloggplatsen.se

 
margus

margus

6 november 2009 22:37

Läste historien. Ruggigt. Empatilöst.
Du har så rätt för övrigt.
Fin bild på Tösen. Ja... så man saknar dem.
Tänk att man kan älska dem så.

http://margus.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

6 november 2009 22:56

Man mår illa av att läsa och höra hur hjärtlösa människor kan vara. Arma djur, de kan ju inte välja var de ska tillbringa sitt liv utan är helt utlämnade åt oss människor.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards