Direktlänk till inlägg 14 oktober 2009

Kroppen minns

Av Ewa - 14 oktober 2009 11:18

Idag har jag varit på utflykt till Södertälje för att träffa Överläkaren för uppföljning av medicinen. 15 minuters promenad från Södertälje Central till sjukhuset och vindarna var IS-kalla. Jag började sakna min vintermössa! Jag fick komma in i tid den här gången oxå. Samtalet blev bara en kvart. Vi konstaterade att jag mådde betydligt bättre delvis tack vare att stämningen hemma är bättre och delvis tack vare Cymbaltan. Jag ska ta ut Zoloften helt och öka på till 60 mg Cymbalta/dag. Jag kommer att bli kallad i februari nästa år för att förbereda för läkarutlåtandet till FK och det är förmodligen inte Överläkaren jag får träffa då (hon är, som sagt, inhyrd), men det känns helt ok för hon verkar vara så redig och ordentlig att hon förmodligen skriver utförligt vad hon och jag kommit överens om. Förra besöket kostade mig ingenting eftersom jag hade ett frikort och då pratade vi i en hel timme. Idag fick jag punga ut med 300 pix och vi pratade bara 15 minuter (20 kr i minuten!). Ironiskt.


I stället för att promenera tillbaka till Centralen, så gick jag till stationen i Östertälje i stället (där bodde vi fram till 1999). Det var en seg sträcka med mycket trafik och många omysiga minnen. Jag tyckte aldrig om Södertälje och kom aldrig att känna mig som hemma där. Det var dessutom under Elins småbarnsår när jag mådde uselt. Kroppen minns! Sträckan jag gick idag gick jag många gånger med Elin i vagn och kroppen minns det! Den minns oxå hur dåligt jag mådde då. Idag var benen inte alls samarbetsvilliga; stumma och tunga och en känsla av mjölksyra och jag kom aldrig in i någon bra promenadtakt trots att det tog 30 minuter. Kroppen minns, ta mig tusan! När jag klev på tåget kändes det lättare och det lättade ytterligare när jag klev av i mitt älskade Rönninge med sin tok-lutande perrong (stationen är placerad i en låååååång kurva). Jag är så oerhört tacksam över att få bo här!


Pricken över i var att komma in i värmen, öppna köksdörren och se flera nöss som kikar fram från divers krypin. Jag satte igång en kanna te innan jag ens tagit av mig jackan. Alldeles nyss försvann det sista kalla från min kinder. När jag väntade på tåget TILL Södertälje, så singlade några snöflingor ner vilket bevisar att det ÄR kallt.


Fridens.

 
 
Marianne

Marianne

14 oktober 2009 22:13

Platser och händelser som gett oss obehag gör att vi undviker dem. Det gäller både djur och människor, så jag förstår att du kände olust över att promenera på en plats du besökt då du inte mått bra. Men vilken skön känsla du måste fått av att komma hem dit du trivs och mår bra.
Jag känner med alla de människor som tvingas bo och arbeta på platser de egentligen inte vill befinna sig på. Att få leva och bo där man trivs är inte alla förunnat och vi som har turen att få göra det glömmer ofta bort hur gynnade vi är. Kanske något att tänka på och ta fram som en god karamell då saker och ting känns grå.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards