Direktlänk till inlägg 22 september 2009

Religion eller andlighet

Av Ewa - 22 september 2009 11:35

Med andledning av helgens kyrkoval, så skrev Sanna om kyrkans vara eller icke vara. Jag kunde inte hålla mig från att kommentera eftersom ämnet religion drar igång en massa argument och frågeställningar hos mig. Jag är allt annat än likgiltig!


Som det är nu, så blir man medlem av Svenska kyrkan i och med att man döps. I dagsläget döps majoriteten, av de nyfödda, i kyrkan eftersom föräldrarna är medlemmar. Hur många ställer sig frågan om VARFÖR de vill döpa sitt barn i kyrkan?


Jag var inte särskilt gammal när jag började tvivla på och ifrågasätta Guds existens och ju äldre jag blev desto mer övertygad blev jag om att det inte finns någon Gud. Jag var nyinflyttad till Stockholmstrakten när jag en dag promenerade genom Gamla Stan och mötte en av alla dessa reklamutdelare. Det här var innan jag började tacka nej till alla lösa lappar och det visade sig vara tur för lappen visade sig vara en liten folder om hur man gör för att gå ur Svenska kyrkan. Jag behöll foldern, läste den, fyllde i talongen och skickade in den och gick därmed ur Svenska kyrkan. Det här var för 22 år sedan och jag har inte ångrat mig. Jag vill inte vara medlem, inte ens passiv, av något jag inte tror på. Kyrkoskatten är inte stor, men även det är en principsak.


Eftersom jag inte är medlem medan Pär är det, så skulle vi ha kunnat ha en kyrklig vigsel, men det kändes inte rätt för någon av oss, så vi vigdes i Stockholms stadshus för 17 år sedan. Jag kommer inte att få en kyrklig begravning, men det känns inte som någon förlust. Elin är inte döpt, men om hon vill, så kan hon bli det som vuxen. Hon är heller inte konfirmerad och det valet gjorde hon själv.


När det var dax för kyrkovalet, så fick jag naturligtvis inget röstkort medan Pär fick det och även Elin (?!). Pär fnyser åt det hela och slänger det direkt. Om man är medlem i Svenska kyrkan, så ska man väl engagera sig så pass att man röstar? Om man fnyser åt kyrkovalet, varför är man då medlem?


En av anledningarna till att jag är ateist är att det knappast kan finnas en Gud när världen ser ut som den gör. Ett klassiskt argument, jag vet. Det påstås att Gud gav människan hennes fria vilja och att det är människans eget fel att världen ser ut som den gör och DET håller jag med om; vi lever i den värld vi förtjänar. Om Gud gav människan hennes fria vilja och den fria viljan inte får påverkas, vad är det då meningen att Gud ska göra? Tanken på att det finns en Gud som bestämmer vilka prövningar jag skall utsättas för är befängd!


Det finns troende som tycker synd om oss ateister eftersom våra liv är så tomma och meningslösa. Hur överlever man utan tro? Inga problem, svarar jag. Jag är inte religiös, men jag ser mig själv som allt mer andlig. Jag försöker att stärka tron på mig själv och min inre styrka. Jag har en viss tro på karma; det jag ger får jag tillbaka. Jag tror på energier eftersom allt levande är energi och eftersom energi är oförstörbart (det övergår endast i en annan form), så tror jag även på andar/spöken. Jag tror även att feng shui (energiflöden) påverkar vår miljö och möblerar med det i åtanke.


Fridens.



 
 
Tina igen

Tina igen

22 september 2009 14:42

Hej Ewa, det där var intressant!

Vill inte blotta mig för mycket här men vi har en del gemensamt igen. :)

I dag har vi, föresten, bröllopsdag.
Kram och hösthälsningar
Tina

http://www.suntliv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards