Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Dystymi

Av Ewa - 18 september 2009 17:02

Besök hos Överläkaren i Södertälje.

Positiv överraskning numro 1: hon var INTE försenad utan jag fick komma in när jag skulle.

Positiv överraskning numro 2: hon var väldigt påläst vad gäller min journal.

Positiv överraskning numro 3: hon anser inte att det finns några skäl att ändra på tidigare läkarutlåtande där det framgår att jag inte klarar av vanligt arbete. På det hela taget ett bra besök!


Hon föreslog en ändring av min medicinering och jag har inget att förlora på att byta. Från och med söndag kommer jag att ta 1 Zoloft + 1 Cymbalta för att så småningom ta ut Zoloften helt. Cymbalta "slår" på ett annat sätt än Zoloften och går på ångesten mer och det är ångesten som är det största problemet. Hon bekräftade även en diagnos som jag fick i början av 90-talet: dystymisk depression vilket innebär ett konstant sänkt stämningsläge (var det inte det som kallades melankoli för länge sedan?) och som därför är svårare att behandla än "vanlig" depression. Livslång medicinering, men just det var ingen nyhet för det har jag varit inställd på sedan många år tillbaka.


Hon talade om att hon var en sk. inhyrd läkare och att hon, av den anledningen, inte visste hur länge hon skulle bli kvar, men hon lovade att jag inte skulle bli "hängande" mellan läkare när hon slutar. Jag blev inte det minsta besviken eller uppgiven av denna information för jag har inga planer på långvarig terapi. Jag behöver den här läkarkontakten för medicinering och läkarintyg till FK. Jag kommer att få en ny tid hos henne om en dryg månad för att följa upp hur det går med Cymbaltan. Det känns bra!


Vi pratade förstås en hel del om varför jag mådde dåligt just nu. Jag sa att det som oroar mig mest för tillfället är mitt äktenskap. Det är inte bra. Jag mår inte bra i mitt äktenskap. Det jag behöver är att få vara ostörd med mitt ätande, så att säga. Jag vill kunna äta vad jag vill när jag vill utan att vara på helspänn för att Pär ska "komma på mig" för det är så det känns och DET ÄR SJUKT!! Jag är väldigt vuxen (dvs 40+), jag har kunskaper om vad som är bra att äta och inte och jag tycker inte att jag ska behöva kommentarer  "i förbifarten" i stil med "Det där är väl inte LKHF?" eller  "Det är ju så'nt där du INTE ska äta!". Det faktum att jag har kunskaper om kost innebär inte att jag automatiskt väljer det rätta. Ibland vill jag inte. Ibland ORKAR jag inte. Överläkaren ansåg att jag mår för dåligt just nu för att kunna engagera mig helhjärtat i kostfrågor. Från och med nu och fram till att jag känner om Cymbaltan har den positiva effekt som jag hoppas på, så ger jag mig själv ledigt från allt som handlar om vad jag bör äta eller inte äta. Hör du det, Pär? Jag behöver vila för kost-situationen har blivit ett sjukligt stressmoment för mig.


När jag var tillbaka i Rönninge, så gick jag till Konsum. Mjölk, jäst, drickyoughurt, crème fraiche, läsk, godis och chips. Jag plockade ihop en hel del godis i varsin påse till både Pär och Elin eftersom de hade beställt det. Pär har väldigt svårt att KÖPA godis och när vi handlar, så säger han alltid att han inte vill ha eller att "JAG äter inte godis.". Däremot har han inga problem att någon annan (oftast jag eftersom jag vet vad han gillar) köper godiset. Skenhelighet? Hyckleri? Medan jag var i affären, så fick jag ett argument i vårt evighetstjafs: så länge som jag går med på att köpa hem godis till honom, så ska han inte säga ett endaste litet pip när jag äter godis. 


Te-dax!


Fridens.

 
 
T igen

T igen

18 september 2009 20:33

Ewa, det var kul att läsa om ett bra besök hos doktor.


Kram på dig!!!

http://www.suntliv.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

19 september 2009 14:07

Viktigt att det känns bra när man träffar läkare och ett stort plus att hon var "påläst", ofta tycker jag inte att det är så,tyvärr.
Hoppas nya medicinen hjälper dig att må bättre.
Kram Åsa

http://klackebo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards