Alla inlägg den 19 maj 2009

Av Ewa - 19 maj 2009 18:00

Jag läste ut påve-boken igår och ni vet ju vad jag tycker om den. ;-) Jag tycker alltid att det är nervöst att börja på en ny bok efter att ha avslutat en riktigt bra; ju bättre boken var desto svårare blir det. Vad ska jag läsa nu? Ska jag fortsätta med de historiska romanerna? Kanske något heeeeelt annat av herr Gardell? Moderna rysligheter? Ja, det får bli skräck i nutid av J A Lindqvist; "Människohamn". Mmoahahahahaaa!


Fridens.

Av Ewa - 19 maj 2009 17:54

........varför vissa vuxna har så svårt för att göra saker när man ber dem (i det här fallet var det för att underlätta arbetet för målarena)?


*det verkar som att de tycker att regler och förhållningsorder automatiskt ska motarbetas i stil med  'Jag är vuxen nu och du bestämmer inte över mig!' *


Fridens.



Av Ewa - 19 maj 2009 15:42

Jag har sett en film. Igen. (Idag är jag för trött för att göra annat än att sitta eller ligga och musklerna protesterar högt efter gårdagens chockartade pass.) Filmen spelade jag in från Canal+ och den heter "Utan ett spår". FBI jagar en mördare som sänder sina mord direkt via internet. Det låter snaskigt, jag vet, men det visar sig vara en beräknande och skrämmande intelligens bakom detta.  Det första offret är en man som mördaren binder fast och ger några ytliga skärsår. Mannen är kopplad till ett dropp med en antikoagulerande lösning. Droppet i sin tur är kopplat till ett räkneverk i mördarens dator vilket leder till att ju fler besökare websidan får desto mer av den antikoagulerande lösningen rinner in och desto fortare dör mannen (han förblöder). På sätt och vis blir det websidans besökare som mördar mannen. Djävulskt!


Det är en sorts intelligens som fascinerar mig. Jag har alltid varit fascinerad av psykologi och det är den biten som intresserar mig i den här sortens filmer. Jag är inte det minsta intresserad av mordmetoderna eller hur pass grymt eller plågsamt det är för offret. Eftersom det här inte är en filmrescension som sådan, så tar jag mig friheten att avslöja att mördarens far begick självmord i en offentlig miljö vilket ledde till att det blev filmat och kablades ut på TV och internet. Mördaren tog oerhört illa vid sig av detta (duh!) och det slog över eftersom han själv var allt annat än psykiskt frisk. "Det dröjer inte länge innan avrättningar kommer att sändas live." var ett av hans argument. Med tanke på hur sjuk människan i stort är, så har han förmodligen rätt.


Man fick egentligen inte se några plågsamma eller äckliga detaljer i dessa direktsända mord, men filmen var redigerad så att klippen mellan ansiktsuttrycken av fasa till offret till räkneverket tillbaka till offret tillbaka till ansiktena gjorde att jag tog väldigt illa vid mig. De kunde inte göra något för att förhindra det och ju fler som tittade desto fortare gick det....


När jag ser den här sortens filmer, så dyker det automatiskt upp "Fy, f-n vilken sjuk dj-l!!". Så vida inte historien är baserad på verkliga händelser, så kommer nästa tanke och det är vilken sorts sjuka människor som tänker ut och skriver den här sortens manus? Är inte de lika illa däran?


Hur frisk/sjuk är jag själv? Det allra första mordet som sändes var med en kattunge som svalt ihjäl pga den klev över en platta med klister (?) för att komma fram till en matskål, men fastnade. Det var DET mordet som berörde mig mest. Jag står inte ut med någon som helst djurplågeri eller vanskötsel eller illa behandling av djur och det spelar ingen roll vilken sorts djur det rör sig om; elefant eller daggmask, hund eller vandrande pinne. Människan har fått gåvan av fri vilja som kan kopplas bort från rena insinkter, men det har inte djuren. De är ärliga, raka, instinktiva och kör inte med en massa lögner och falskspel och det är av just den anledningen som jag inte alls blir lika illa berörd när människor plågar andra människor, men när de ger sig på djur......  "Ju mer jag lär känna människan desto mer vill jag ha en hund."


Fridens.





Av Ewa - 19 maj 2009 10:52

Ibland snubblar jag över nya bloggar som jag fastnar för direkt. Då brukar jag lämna en kommentar. Ganska ofta, så händer inget efter det. Inget gensvar. Bara tystnad. Lite ledsen blir jag faktiskt. Sen blir jag sur och läser inte den bloggen mer. >:-(  Så'n är jag.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards