Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Ewa - 5 maj 2009 23:16

Dagens härliga promenad.

Många bra låtar i MP3:n.

Jag är öppen för musik som jag vanligen inte lyssnar på (Sonata Arctica).

Nu är det bara 1 av 4 blåsor på hälarna som egentligen gör ont.


Fridens.




Av Ewa - 5 maj 2009 23:05

"Broken" med Sonata Arctica.

Av Ewa - 5 maj 2009 15:47

Jag är en vanemänniska. På olika sätt och av olika anledningar. På senare år när jag har gått och blivit stresskänslig, så har vanor och rutiner varit ett sätt för mig att må bra. Det är endast när jag mår väääääldigt bra som jag kan hantera överraskningar och impulsivitet. Av den här anledningen har jag svårt att ändra mina SATS-dagar och när det gäller promenader, så har jag svårt att komma iväg om det blir för sent på dagen; före lunch fungerar bäst. Jag kan oxå känna att tryggheten övergår i negativ oflexibilitet. Jag arbetar på att bryta det. I söndax blev det impuls-yoga-pass och idag blev det en promenad vid 14-tiden. Waow - chockerande! Promenaden blev 55 minuter lång och underbar! Så skönt att komma ut efter en hel veckas stillasittande!! Blåsan på vänster fot känns, men den är inte längre ett hinder. Det småregnade så gott som hela tiden och vindarna var svala, men det gick lätt att andas och ljuset var behagligt för ögonen. Solglasögonen behövdes inte idag. ;-) När  "Enjoy the silence"  dök upp i lurarna och jag upptäckte hur suverän den är som gånglåt, så fick jag en ren endorfinkick! Hjärnan fick syrerikt blod och jag kom på massor att blogga om. :-)



Det senaste året har jag blivit såld på CD-böcker. Tyvärr, så har jag gjort det svårt för mig genom att vara över-kräsen. I nuläget finns det endast 3 uppläsare som jag tycker att jag kan lyssna till om och om igen och det är Håkan Nesser (som läser sina egna böcker), Krister Henriksson (Harry Potter) och Mirja Turestedt ("En geishas memoarer"). När jag letar efter CD-böcker får jag utgå från uppläsaren. Pär och Elin har inte förstått det fina i att lyssna på en uppläsning. "De läser så långsamt!" Att läsa högt är en helt annan sak än att läsa tyst för sig själv. Krister Henriksson har sagt att man, som uppläsare, måste läsa precis som det står även om man vet att det är felaktigt eller felstavat. När man läser tyst för sig själv, så korrigerar man ofta automatiskt. När man läser tyst för sig själv, så glider man ofta över t.ex svåruttalade ord eller namn vilket man inte kan göra när man läser högt. Om man tycker att det går för långsamt, så har man problem med stress och behöver lära sig att tagga ner och sluta forcera. Så det så!



Igår lämnade Pär in bilen till verkstaden för att fixa luftkonditioneringen. Den är fortfarande kvar där. Allvarligt ingrepp. ;-) Det här innebär att Pär inte kan skjutsa Elin till skolan på morgnarna och tar ett ottan-tåg till arbetet. Igår var Elin hemma för första gången på länge; trött och hängig. I morse vaknade jag vid 7 och på alerten, även om jag knappt var vaken,eftersom hon måste iväg idag (nationella prov igen). Hon kom iväg utan problem och jag hade kommit ur sängen och kämpade för att inte gå och lägga mig igen. Jag kan sova hur mycket som helst nu för tiden. Jag startade en tvättmaskin och små-plockade. Sedan satte jag mig i soffan och försökte läsa om Bella och Edward. De första hundra sidorna var bra, men sedan blev det plågsamt. Jag gav upp efter en halv timme och lade mig ner och sov tills Elin kom hem vid halv 12. Just för att jag inte kom iväg på promenad före lunch, så tog jag för givet att det var kört, men vid 14-tiden kände jag att jag var TRÖTT på att sitta inomhus och resten har jag redan skrivit om. För att återknyta till böckerna om Bella och Edward, så var den första BRA från början till slut, den andra var tråååååkig, den tredje var ganska bra och den fjärde orkade jag, som sagt, inte ens läsa till hälften. Böckerna har jämförts med Harry Potter och den jämförelsen bör stanna vid popularieten för berättelsemässigt är J.K. Rowlin överlägsen Stephanie Meyer.


Fridens.



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards