Alla inlägg den 18 april 2009

Av Ewa - 18 april 2009 21:31

Dagens promenad.

Dagen blev lyckad.

Jag har fått hem min bokbeställning. :-)


Fridens.

Av Ewa - 18 april 2009 21:22

Gästerna kom vid 13 och vi vuxna tog en promenad (Elin och kusinerna spelade kort här hemma) på 70 minuter. Solen sken, men det blåste svinkallt. Det var veckans första promenad om jag minns rätt och det var skönt!


Pär hade gjort en långpanna med moussaka som serverades med sallad och tomatbröd. Sedan hemlagad rabarber- och/eller äppelpaj med vaniljvisp (ni kanske märker att Pär faktiskt tycker att det är roligt att laga mat för JAG skulle aldrig ha gjort allt det). Efter det kom schwarzwaldtårtan. Jösses! Det blev en trevlig dag, men tröttande. Elin har redan lagt sig! Jag är oxå ganska mör.....


Fridens.

Av Ewa - 18 april 2009 11:12

För 20 år sedan, innan jag träffade Pär, så ansågs kontaktannonser som ett desperat sätt att hitta en livspartner. Det här var innan internet fanns (det låter som om det var för väääääldigt länge sedan och det har onekligen hänt en hel del på 20 år) och altenativet till krogliv, föreningsliv och annat minglande var kontaktförmedlingar. 1989 hade jag tröttnat på att vara ensam, så bland annonserna i DN hittade jag adresserna till två kontaktförmedlingar som jag skrev till för att få mer information. Den ena förmedlingen var inget att ha eftersom jag upplevde den som luddig och för att det inte fanns några geografiska begränsningar, så risken fanns att jag skulle kunna "paras ihop med" någon från nordligaste norrland och det var ju inte brevväxling jag var ute efter..... Den andra förmedlingen hette "Stor-Stockholms kontaktförmedling" och gav ett seriöst och detaljerat intryck och förmedlade kontakter inom just stor-Stockholm och det var mer hanterbart. När jag fyllde i formuläret, så handlade det en del om värderingar som t.ex politiska, men även om den tilltänkta partnern kunde ha redan existerande barn eller om man själv inte kunde tänka sig barn i framtiden. Det påpekades även att det INTE handlade om att "beställa" en perfekt partner som från en katalog även om det fanns möjlighet att begränsa urvalet genom att precisera längd, kroppsbyggnad och ålder. Jag svarade så ärligt jag bara kunde, kuverterade, frankerade, postade och började vänta.


Det kom ett brev med ett inbetalningskort på medlemskapet och den sk. sökavgiften samt en datautskrift med 3 namn + telefonnummer. Under kommande år träffade jag några stycken bl.a en som jag pratade väldigt mycket och länge med i telefonen, men som - när vi väl träffades - inte sa ett knyst! En var jag tillsammans med ett par månader. En smet jag ifrån innan han fick syn på mig (jag skäms fortfarande). En blev så fäst vid mig trots att vi träffades bara en enda gång att han ringde mig på arbetet nästan ett helt år senare då jag var sambo med Pär. Erfarenheter!


Jag rekommenderade den här förmedlingen till en kompis som träffade sin sambo på det viset och sedan fick 2 barn med honom. Min äldre syster har träffat sin sambo med hjälp av SSKF och de är fortfarande tillsammans. En kompis till Pär träffade sin fru som han sedan har fått 3 barn tillsammans med. Min lillasyster fnös först åt förslaget ("DET ska jag väl ändå inte behöva?!"), men när vi sedan blev presenterade för hennes kille, så visade det sig att de träffats genom SSKF! Hon hade lyckats "glömma" sitt tidigare fnysande......


Pär och jag hade en del kontakt med SSKF ett tag efter att vi träffats. Vi var t.o.m på en intervju för "Vecko Revyn" för deras räkning. Hon som intervjuade oss blev besviken och tyckte nog inte att vi var tillräckligt spännande. Jag minns att hon frågade "Ja, men vad GÖR ni på kvällarna och när ni är lediga?". Vi sa att vi inte gjorde så mycket, bara så'nt som vanligt folk gör på kvällarna och när de är lediga. Jag vet inte vad hon förväntade sig. Ett par missfoster som det lyste desperation om? Intervjun publicerades aldrig och det kändes lite surt faktiskt.


Sedan dess har det hänt en hel del när det gäller olika sätt att hitta en partner och internet har en stor del i det i form av nutidens kontaktannonser. Det finns TV-program för bönder och ensamstående mammor och så för missförstådda kändisar som vill bli tagna på allvar. I MINA ögon är det desperat att leta efter någon med hjälp av TV. Jag tycker att det är mer privat än så... Gränsen för desperation har, hur som helst, flyttats.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards