Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Ewa - 10 mars 2009 18:10

Årets födelsedag blev bättre än förra året.

Jag fick en bukett med gula tulpaner och en bukett med rosa rosor av Pär.

I kväll ska jag börja på första säsongen av "House" som var en av presenterna.


Fridens.

Av Ewa - 10 mars 2009 17:24

......1990 tog viktökningen fart på allvar för Sveriges befolkning. Nyckelhålsmärkningen infördes 1989....


........förekomsten av typ 2-diabetes har tredubblats sedan 1990.


.......den animaliska fettkonsumtionen i Japan har fördubblats sedan andra världskriget. Under samma tid har antalet hjärtinfarkter minskat.


.......när du äter få sockerkedjor och i stället mycket fett, så överlåter du åt hormonerna att ta hand om din viktkorrigering - du kan i princip sluta bekymra dig om hur mycket du äter.


.......viktökningen har de senaste åren avstannat något. Enligt statistiken har vi börjat äta mindre spannmålsprodukter (sockerkedjor) och mer fett.


Ur "Ät fet mat" av Lars-Erik Litsfeldt (en bok som jag fick i födelsedagspresent).


Fridens.

Av Ewa - 10 mars 2009 10:02

 


Den 5 mars var det världsboksdagen och då gjordes en undersökning i Storbritannien om vilka böcker (läs: klassiker) som folk oftast ljuger om att de har läst. Den bok som de flesta ljuger om är George Orwells "1984". Detta finns att läsa om på DN:s websida. Där finns även en lista över författare som folk FAKTISKT läser och gillar att läsa och den listan toppas av en av mina favoriter: J K Rowling. Anledningen till att jag över huvud taget skriver om detta är att läsandet och vad jag läser har blivit ett känsligt ämne på grund av min okäre bror och som jag länge, länge har kämpat med. Varför bryr sig någon om att ljuga om vilka böcker man har läst eller inte läst??? I undersökningen ovan, så var det för att imponera på vänner. Suck! Jag tycker att det viktigaste är ATT man läser. Läs, läs, läs!!! Människor är naturligt intresserade av olika genrer i olika åldrar, men bara man läser och håller hjärnan och språket igång, så har det ingen betydelse VAD man läser. Den enda åsikten jag har i detta, för mig, känsliga ämne är att vi som svenskar bör läsa på svenska i första hand eftersom vårt språk utarmas mer för varje år.


Fridens.


PS. Jag har INTE läst "1984".

Av Ewa - 10 mars 2009 09:41

Nope!

Det är MIN födelsedag. :-)

Jag blir en dubbelfyra i år.

Just nu lyssnar jag på en engelsk HP som jag fick som morgonpresent. :-)


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards