Alla inlägg den 20 februari 2009

Av Ewa - 20 februari 2009 17:18

Pär ringde banken och vår låneansökan är på gång och det verkar inte finnas några hinder för att den beviljas. JIIIHAAA!


Fridens.

Av Ewa - 20 februari 2009 16:28

Träning/motion. Att röra på sig är minst lika viktigt som vad man äter och ju mer vikt man vill bli av med, desto större betydelse får det. Jag själv har så pass mycket övervikt att jag inte kan äta bort den, så att säga utan jag MÅSTE träna oxå. Som tur är tycker jag om att träna.


Det jag tycker är absolut nödvändigt när det gäller träning är att det ska  vara ROLIGT för annars är det dödsdömt från början. När det är roligt, så är det lättare att tycka om att röra sig över huvud taget. När det känns som ett nödvändigt ont, så blir det snabbt plågsamt och att behålla motivationen under så'na förhållanden är omöjligt.


När jag gick i skolan, så hade jag ingenting emot gymnastiklektionerna bortsett från ren redskapsgymnstik (isch!). Jag har dansat jazzdans och jag har tränat med gummiband. En period använde jag ett redskap som jag klämde fast mellan låren med en T-formad stång att arbeta mot och med gummiband som motstånd. Jag har satt ihop egna träningsprogram som jag har kört till musik. Däremot har jag aldrig, förutom jazzdansen i gymnasiet, tränat med "Friskis & Svettis" och liknande för jag avskyr flockträning. Jag är en tränande ensamvarg. Yyyyyyll!!! Jag har aldrig tyckt om att springa. Jag kommer aldrig att lära mig tycka om det. Det är det mest tråkiga och plågsamma man kan utsätta sig för. Att springa med en kompis och samtidigt prata är ingen vits för om hastigheten inte är större än att du kan föra ett samtal, så springer du inte tillräckligt fort. Varför i hela friden springa när man kan gå??? Promenader i rask takt med MBT-skor och styrketräning är de sorters träning som jag inte tröttnar på.


Jag letar efter samma magiska recept som jag letar efter när det gäller kosthållning: jag vill hitta ett sätt att träna som hjälper mig att gå ned i vikt, som är roligt och som känns rimligt att fortsätta med. Att promenera 1 timme varje morgon och 1 timme varje kväll dag efter dag efter dag medan man går ned i vikt kanske fungerar, men är det någonting som jag skulle kunna fortsätta med även när målvikten är nådd? Nope! Att gå till gymmet 7 dagar i veckan och springa på löpbandet och sedan köra styrketräning kanske skulle hjälpa mig att nå målvikten, men skulle jag orka fortsätta så? Nope! Att nöta rumpan på en motionscykel 1 timme varje dag och sedan göra situps, armhävningar mm låter inte bara tråkigt utan även omöjligt att upprätthålla. Det är nödvändigt att hitta en träningsform som man har lust att fortsätta med även när målvikten är nådd för det är, som jag skrev tidigare, lättare att gå ned i vikt än att behålla den.


När jag skriver om träning, så är det enbart på vardagsmotionärsnivå och är man vardagsmotionär, så kommer det, förr eller senare ett tillfälle när träningen avbryts pga förkylning, stukad fot, magsjuka o.dy Om man då har hittat ett sätt att träna som är roligt och njutningsfyllt, så är det inga problem att komma tillbaka. Kondition är en färskvara och man är aldrig i bättre form än den senaste raska promenaden. Det kan vara motigt att komma tillbaka oavsett anledningen till uppehållet, men jag brukar trösta mig med att jag får tillbaka flåset fortare jämfört med hur det var när jag började att träna. Det blir inte som att börja om HELT från början.


Det är med träning som med så mycket annat att det är bättre med lite och ofta än med ett blodsmakande träningspass varannan vecka. Det här kämpar jag med eftersom jag har svårt att kompromissa. För mig blir det lätt att om jag inte orkar promenera i 4 timmar, så är det lika bra att ligga kvar i soffan i stället för att vara ute i 30 minuter. Allt eller inget! Därför räknar jag det som träning även om promenaden inte blev längre än en kvart för det ÄR bättre än att ligga kvar i soffan.


Fridens.



Av Ewa - 20 februari 2009 15:51

Sol, sol, sol, nyfallen pudersnö och -4 grader. Då är det svårt att stanna inne, så jag tog en 70 minuters promenad och jag tog på mig solglasögonen. Premiär för i år! Det var otroligt skönt och vackert och endorfinkicken infann sig = lycka. Medan jag knatade på, så funderade jag om det behövdes något från Konsum, men jag hade allt hemma: mat, dryck, te, smaskens och till och med kakor (det är inte ofta vi har kakor numera). Då kom jag på det: tulpaner. Jag hade inga tulpaner! Det bidde ett dyk in på Konsum för att inhandla 2 buketter med mörkt röda tulpaner. NU har jag allt hemma. :-)


Elin klarade av en fjärde skolförmiddag den här veckan och idag var det dessutom dax för matteprov. Hon har ofta sagt att det inte känns som om hon förtjänar lov eftersom hon redan är hemma så mycket, men efter den här veckan kan hon njuta ordentligt av sportlovet. Hon kom hem halv 12 och åt litet lunch innan hon tog tåget till Stlje Hamn där Pär mötte henne med bilen för att åka vidare till Öland.


Nyduschad och rena lakan i sängen och sedan en ren pyjamas och jag kommer att sova GOTT i natt! Jag saknar min gubbe, men det är skönt att, i några nätter, ha hela sängen för mig själv. ;-)


Fredax-fridens!

Av Ewa - 20 februari 2009 15:12

JAG

ÄR

ENSAM

TILL

TISDAG

EFTERMIDDAG!

ÅLRAJT!

PARTY ÅN!

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards