Alla inlägg den 19 februari 2009

Av Ewa - 19 februari 2009 21:46

Elin var i skolan för tredje dagen i rad.

Elin vill att jag är hemma i morgon när hon kommer från skolan och ska åka vidare mot Öland, så jag "slipper undan" SATS utan dåligt samvete.

Jag har fått skratta så tårarna rann och magen knep.


Fridens.


Av Ewa - 19 februari 2009 21:44

......hur förkränkningskassan tänker när de anser att någon som är sjukskriven för depression/utbrändhet ska sätta ihop sin egen rehab-plan?


*man måste var frisk för att orka vara sjuk*

Av Ewa - 19 februari 2009 16:35

Jag ligger i soffan och hoppar mellan tv-kanalerna och har fastnat i ett avsnitt av "Top model". Snacka om att förstora upp världsfrånvända i-landsproblem! Jag blir ARG när jag ser den här sortens tv för den för INGET bra med sig. MORRRRRR! >:-(


Fridens.

Av Ewa - 19 februari 2009 10:57

Elin är i skolan IGEN - vad tuff hon är, min snorpa! Jag stannar inomhus idag för jag har ont nedanför vänster knä. Förmodligen efter gårdagens halkrunda och det är den sortens smärta som betyder vila + Tradil. Jag upptäckte att jag aldrig skrev om "3 saker" igår, men det beror på dåligt minne och inte på o-tacksamhet. Det går nog bättre idag! :-)


Fridens.

Av Ewa - 19 februari 2009 09:37

Det är lättare att gå ned i vikt än att sedan hålla vikten. Det tror jag på. Med hjälp av Viktväktarna gick jag ned 12 kg ungefär 5 månader. När jag inte orkade fortsätta, så smööööög sig kilona på igen.


Jag fick remiss till vårdecentralens dietist som arbetade enligt MMM-metoden (mat, motion och medicin) och jag hoppades få hjälp med det faktum att jag är övertygad om att min mångåriga medicinering påverkar kroppen negativt och då menar jag annat än rena biverkningar. Min husläkare skrev en remiss där hon betonade att jag ville reda ut det här med mediciner. Jag satt hos dietisten i mer än en timme, men hon tog ALDRIG upp medicinfrågan. Metoden hade kanske fungerat, men jag tyckte att dietisten var hemsk och att ha henne hängande över mig gav mig mardrömmar.


I en tidning läste jag en notis om personlig tränare på nätet/distans. Jag blev medlem och skrev en del om mig själv. Bl.a förklarade jag att jag är ointresserad av mat och jag tycker inte om att laga mat och jag hade förstått att denne personliga tränare hade möjlighet att anpassa kosten efter mina behov. Det första förslaget på hur jag skulle äta innehöll MASSOR av petiga ingredienser t.ex endast äggvita och så skulle jag äta lagad frukost, lunch och middag + mellanmål. Det kändes inte det minsta anpassat. Adjö.


Det kändes som om jag kröp till korset när jag beslöt att ge Viktväktarna en chans till. Jag höll ut i en vecka. Jag var konstant hungrig och blev tokig av att hela tiden räkna points. Konstlat!


I nuläget väger jag 2 kg mer än jag gjorde när jag startade den första Viktväktarkuren. En kort-kort period ökade jag med ytterligare 2 kg, men de blev jag snabbt av med.


I somras blev jag intresserad av LKHF-dieten. Ta bort kolhydraterna och ät mer naturligt fett. Mina försök har varit varierande i motivation och koncentration.


Det största hindret är fortfarande mitt ointresse för mat. Den otäcka dietisten frågade hur det kom sig att jag var tjock om jag inte tyckte om mat. Hon fick aldrig möjlighet att hjälpa mig att ta reda på det. Hur kommer det sig då att jag ÄR tjock när jag är ointresserad av mat? Det är inte så konstigt när jag tänker efter (för tänker, DET gör jag!). Eftersom jag inte tycker om att vare sig laga eller äta mat, så vill jag göra hela proceduren så enkel och så kortvarig som möjligt. Om det ska bli så enkelt och så kortvarigt som möjligt, så blir resultatet att jag undviker planerade måltider med lagad mat gjord på ordentliga råvaror utan i stället väljer youghurt, mackor och färdiglagad mat. DÄRFÖR är jag tjock fast jag inte gillar mat.


En blog-vän går ned i vikt med hjälp av Xtravaganza-metoden som, kortfattat, går ut på pulver och omprogrammering av sig själv i förhållande till mat och att äta. I mina öron låter det helt vansinnigt frånsett omprogrammeringen. Att leva på pulverdrycker i flera månader och ändå upprätthålla fysisk aktivitet för att inte muskelmassan ska försvinna verkar MINST SAGT konstlat. Oavsett omprogrammering, vad händer när man sedan ska börja äta som vanligt igen? Det måste vara svårare än någonsin att behålla viktminskningen. Konstlat!!


Man kan oxå bestämma vad man ska äta och sedan räkna ut hur många steg man ska gå för att det man stoppar i sig ska vara i proportion till det man gör av med. Stegräknare behövs. Grundidén är självklar och så enkel att det är svårt att genomföra: du måste göra dig av med lika mycket som du stoppar i dig. Kan det resultera i att man äter mindre och mindre för att slippa knata omkring halva natten i ett försök att få ihop rätt antal steg? Konstlat!! Jag kommer inte överens med stegräknare....


Jag vill äta kakan men ändå ha den kvar, så till vida att jag vill hitta ETT SÄTT ATT LEVA och inte en METOD där jag behöver tänka så lite som möjligt på hur och vad jag ska äta.


LKHF-dieten är den som hittills har känts MINST KONSTLAD. Jag äter mat som är enkel, men smakar mycket och håller mig mätt länge tack vare att jag får i mig mer naturligt fett respektive att de luriga kolhydraterna är borta. Det spelar ingen som helst roll vilken kostväg man väljer att följa för socker (kakor, godis, läsk) och konstgjorda fetter (chips, lättmargariner) är inte bra för kroppen SAMT att jag måste göra mig av med minst lika mycket som jag stoppar i mig.


Jag har ätit enligt LKHF i ungefär ett halvår. Jag har INTE ätit strikt enligt LKHF och det är därför jag inte går ned i vikt. Däremot har jag INTE gått upp i vikt trots att jag äter riktigt smör, fet ost, fet youghurt och dricker röd mjölk. Jag tycker om att träna och det är där jag får lägga tyngdpunkten, så länge jag inte följer LKHF mer bokstavligt. Det är INTE KONSTLAT.


Fridens.



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards