Alla inlägg den 13 februari 2009

Av Ewa - 13 februari 2009 17:44

Jag tycker egentligen inte om att ha omröstningar på gång, så jag tar helt sonika bort blog-omröstningen. Bort, bort!

Av Ewa - 13 februari 2009 16:39

Det är fel på besöks-räkneverket. Det visar på 369 besökare under februari, men det har det visat i en vecka nu. Ett tag trodde jag att mina läsare hade övergivit mig! Huuu....


Fridens.

Av Ewa - 13 februari 2009 16:15

Idag blev det en rask promenad på 75 minuter och med facit i hand, så kan jag säga att onsdagens beslut att avbryta den promenaden var helt rätt för som det kändes idag är så det SKA kännas! Ingen tyngd i kroppen, ingen trötthet och jag hade inga som helst problem med att veta hur långt det var kvar att gå. Bitvis hade jag motvind och den bet i näsan kan jag tala om!


Elin har varit hemma i tre dagar nu pga trötthet och småsnuva. I tisdags trappade hon upp till en hel Sertralin och biverkningarna kom som ett brev på posten med trötthet och mer oro. Läkaren sa att om hon känner av biverkningarna på ett tidigt stadium, så är det ett tydligt tecken på att kroppen svarar på medicinen och att hon kommer att bli hjälpt av den när inkörningsperioden är över.


Det blev ett dyk in på Konsum oxå och Elin hade beställt en påse med allt möjligt smågodis som hon inte har ätit på väldigt länge. Medan jag plockade ihop allt möjligt till henne, så kom jag på att inte jag heller har ätit just smågodis på flera månader. Det bidde en påse till mig med fast inte lika tung. ;-)


Igår Inatt började jag läsa "I en klass för sig" av Curtis Sittenfeld (det är en kvinnlig författare, men är inte Curtis ett pojknamn? Hon skriver inte under pseudonym.) Jag har den på engelska oxå, men den tog jag mig inte igenom. På svenska verkar den vara bra.


Fredax-fridens.

Av Ewa - 13 februari 2009 15:54

Pär och jag såg den på bio när den var ny 1994. Sedan köpte vi den på VHS och tittade sönder den. För inte så länge sedan köpte jag den på DVD och jag har sett den några gånger till. Jag älskar den filmen! Den är så varm och snäll, naiv och enkel. Även Elin har tagit den till sitt hjärta. Den är otroligt skickligt gjord med tanke på hur de har fått med herr Gump vid de mest skilda historiska händelser. Det allra bästa är att historien inte är helt utflippad. Det är fullt möjligt att herr Gump skulle ha kunnat vara med om allt det där. Filmen inleds med att man får se en vit fjäder som glider fram genom luften och det är precis vad Forrest Gump gör. Han följer bara med dit vinden eller slumpen tar honom. Han har ingen livsplan. Han har inte satt upp mål som han måste nå för att bli tillfredsställd. Han har sin Jenny och han får en son. Mer behöver han inte. En film att älska och den firar 15 år i år!


Fridens.

Av Ewa - 13 februari 2009 08:45

Jag har haft flera fredagen den trettonde som har varit en av mina bästa dagar, men just den här fredagen den trettonde verkar inte bli så. Kanske är det en självuppfyllande profetia? Jag vaknar och tänker "Hoppsan! Det är ett visst datum i kombination med en viss veckodag idag." Sedan går det utför. Det är kanske som med hundar: man ska inte visa rädslan för då hugger hunden.


Anledningen till att det är ångestfyllt just idag är att jag tycker att den värld vi lever i är hemsk och jag behöver inte gå så långt som till krig och naturkatastrofer utan kan hålla mig i min närmaste omvärld. Dagens människa är på väg att bli mentalt förslöad. Japp, så är det och det är tragiskt, tycker jag. Kanske är det ett resultat av för mycket information? För många idéer som prånglas ut. För många experter som hela tiden uttalar sig och talar om för oss hur vi ska göra. För många beslut som hela tiden ska fattas gällande allt från om vi ska köpa den ekologiska gurkan trots att den är så mycket dyrare än den andra till vilket sätt som är bäst för att få så mycket som möjligt att leva av som pensionär. Samtidigt är det numera otroligt viktigt att leva i nuet sk. mindfulness, men att leva här och nu och samtidigt planera för livet om 20-30 år - hur går det ihop? Människan är som en dator: om det blir för många kommandon, så låser sig ALLT.


Vi har koder, lösenord och användarnamn för allt och när det blir för många koder, lösenord och användarnamn så kan den teknikglada människan använda sin mobil till att samla alla olika koder, lösenord och användarnamn, MEN då krävs ytterligare en kod för att komma åt de övriga koderna, lösenorden och användarnamnen. Att försöka memorera koder, telefonnummer och vad som behöver handlas hem är ett sätt att motionera hjärnan. Enkla knep. Korsord, sudoku och pussel är oxå enkla nog att ta till. Något annat som oxå får oss att tänka själva är Det Sunda Förnuftet. I stället för att stanna upp och tänka efter vad Det Sunda Förnuftet säger eller vad magkänslan säger, så vänder vi oss till någon av alla dessa experter som finns med sina frågespalter i tidningar och på nätet. Det gäller allt från "Törs jag säga åt grannen att jag störs av att deras ungar skriker?" till "Hur maximerar jag vinsten i min aktie-portfölj?". När det gäller aktier, så förstår jag behovet av en expert för där krävs en specialkunskap som inte alla vanliga dödliga har, men när det gäller grannens ungar, så hänvisar jag till Det Sunda Förnuftet.


På DN:s sida på avdelningen "Allt om barn", så listar de "4 saker du inte bör säga till ditt barn" och denna gång gäller det pengar.  Eftersom listan var kort och eftersom jag ville kolla om det fanns pluspoäng för mig som förälder att hämta, så tog jag mig en titt. Pluspoäng fanns att hämta av just den anledningen att det inte fanns något nytt att läsa. Mitt Sunda Förnuft har redan visat mig hur jag skulle göra. Jag vill lägga till att det första rådet att inte säga till sitt barn att man inte har råd inte alls är fel att använda, men man får ju låta bli att ta till det argumentet i tid och otid. Samma sak som att man som förälder automatiskt säger nej i stället för att ta reda på varför man säger nej (det har ofta att göra med bekvämlighet har jag kommit på).


Det är så'nt här som gnager i mitt huvud fast jag inte vill eftersom jag mår så dåligt av det. Det är därför jag inte längre ser TV-nyheter eller läser dagstidningar mer än rubrikerna på DN:s hemsida. Vi har den värld vi förtjänar och den är inte vacker. Nu har jag åtminstone lättat på trycket genom att skriva av mig.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards