Direktlänk till inlägg 18 november 2008

Säg den glädje som varar.....

Av Ewa - 18 november 2008 09:23

Jag avskyr den sortens pessimistiska talesätt, men ta mig f-n om det inte är mitt i prick idag! Elin ligger i sängen. Ingen skola. Frustrerad och ilsken pappa. Uppgiven, irriterad och gråtfärdig mamma.


HUR SKA VI FÅ IVÄG HENNE TILL SKOLAN??!!


Hon har tröttnat på att prata med oss och vi har nått snäs-stadiet. Jag orkar inte insistera på kontakt. Hon säger att hon inte står ut med personerna i klassen. Jag säger att det är samma sak i arbetslivet, att man inte kan älska alla (..."alla kan ju inte älska alla här i världen. I synnerhet så har jag svårt att älska er!" En truddelutt som dyker upp i skallen medan jag skriver), men att man måste kunna ta sig till skolan/arbetet ändå och göra det man ska. "Ska man gå ensam genom livet hela tiden då?? Utan kompisar!" utbrast Elin the drama queen. Hon har en tendens att fastna i tankebanor som upprepas och förstoras till katastrofer. Socionomen/psykoterapeuten som vi ska träffa på torsdag har kanske en lösning.


När jag blir som mest trött på det här och tycker att allt bara känns som tjafs från Elin sida, så börjar jag undra om vi som föräldrar och samhället i stort inte förstorar upp allt. Begreppet tonåring kom inte förrän på 50-talet, men människan har ju tagit sig igenom tonåren så länge som människan har funnits! Tonåren har ALLTID varit osäkra, deppiga, stressande och hormonstinna. Det tar sig andra utåtagerande uttryck idag jämfört med förr, men är skillnaden verkligen så stor mellan då och nu? Återigen tycker jag att man ska sluta forska så mycket i allt - sluta analysera allt och alla! Det är sååååå svårt att vara tonåring idag jämfört med för 20-30 år sedan. Det är möjligt, men vi som var tonåringar då har ju överlevt och det blev bra människor av oss. Om det är så mycket svårare att vara tonåring idag, så är det väl lika mycket svårare att vara förälder till en tonåring?


Jag är så sa-s LEDS!!!!


Dagens prestationspress på Elin blir att hon SKA till den bokade eventuellt-tandställnings-tiden hos tandläkaren och hon SKA följa med Pär till Coop för en stor veckohandling. Det är Pär som följer med till tandläkaren, så det är bara att få in henne i bilen igen och köra vidare till Coop.


Fridens.

 
 
Ingen bild

Ann-Christine

18 november 2008 11:32

Krav funkar ibland, muta ibland, kramar i mängder, lite snitslad bana alltså,
Glaaad över att vår jobbiga tid är över.
Vardagskraven även om man stannat hemma från skolan, alldeles som ni bestämt, är kanonbra.

 
Jag själv

Jag själv

18 november 2008 11:37

Tack, Ann-Christine!

http://fundringar

 
Sanna

Sanna

18 november 2008 13:05

Jag har bara haft pojkar men de kan de också. Minns inte att vi hade sådana här typ av kriser. De var väldigt duktiga på att hålla tiden och gå till sina skolor. Däremot var ena sonens klass en katastrof som vi föräldrar gemensamt fick lösa. Jag minns att jag tog ledigt lite då och då bara för att titta in i skolan. Gör du det också? Barn ska inte veta vad vi vuxna planerar och tänker. Inte de allra djupaste tankarna. Man måste också ställa krav liksom man ger tillbaka. Kärleken till barnen är ju det man lever lite på. Själva är de inte så duktiga på att ge i viss ålder men man måste berömma och säga bra saker varje dag och inleda dem i ett förtroende. Hoppas det ska lösa sig för dig och din dotter. Kram på dig också!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Gröngöling

Gröngöling

18 november 2008 14:26

Tycker också det är bra att hon får lite krav även om det inte funkar med skolan varje dag. Fick själv lite hjälp när jag var ungefär som Elin, fast mycket äldre: Vad krävs av dig på jobbet? Jo, de här uppgifterna, skriva det, räkna det osv. Det kan du göra, fast du är olycklig. Du får vara olycklig, det gör inget och det ska du ta hand om med hjälp av andra, men du kan göra dessa uppgifter samtidigt.
Det var bra när jag kunde dela upp det så. Men jag vet mycket väl att det inte alltid är "så lätt".
Så bra att ni fått tid redan på torsdag!

http://grongoling.bloggagratis.se

 
margus

margus

19 november 2008 22:50

Instämmer. Det har förbaskemej aldrig varit lätt att vara tonåring. Ett litet h-vete egentligen. Nu är det definitivt värre än på min tid. Skulle aldrig vilja göra om det.
Hoppas ni reder ut perioden. Kram och lycka till.

http://margus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards