Direktlänk till inlägg 29 oktober 2008

Hemgjort talesätt

Av Ewa - 29 oktober 2008 21:03

Förra gången vi var i Italien (för tre år sedan), så hamnade vi ett sorts kollektivt chocktillstånd när vi konfronterades med Den Italienska Trafiken. Trafikregler verkade uppfattas mer som rekommendationer. Om man behövde tvärstanna för att ta reda på vilken väg man egentligen skulle köra, så var det helt ok. Inget att bli galen på. Just det gjorde vi vid ett tillfälle; vi stannade på det streckade området mellan motorvägen och avfarten från motorvägen för att läsa kartan. Inget hände. Ingen blev galen. Det var då vi myntade uttrycket "Tag din plats i världen" ā la Italien. Sluta be om ursäkt för att du finns till. Säg ifrån. Ha integritet. TAG PLATS! Jag praktiserar detta så ofta jag kan och så länge ingen annan blir lidande och det är speciellt vid obevakade övergångsställen som det känns alldeles särskilt bra. ALLA bilförare har absolut stopplikt vid ett obevakat övergångsställe och jag SER TILL att de stannar genom att kliva ut ett steg och blänga i förarens riktning och sedan tar jag tid på mig att gå över. Jag stressar aldrig, men framför allt så tackar jag ALDRIG för att någon stannar när de SKA stanna.


Tag din plats här i världen.


Fridens.

 
 
sus

sus

29 oktober 2008 23:07

Tyckte att italinarna var väldigt artiga mot kvinnor. Stannade alltid när jag skulle korsa en väg.Däremot höll jag på att bli änka när Darling trodde att han hade samma privilegium *skratt*

Fast jag brukar vinka lite glatt (beror på dagsform) till folk som stannar. Tror på att om jag är snäll och vänlig så blir det snöbollseffekt. Naivt kanske men ett leende kostar ju inget...

http://sefyrin.bloggagratis.se

 
Annie

Annie

29 oktober 2008 23:40

Hoppsan sa..
För din kännedom så vill jag bara berätta att vi bilister är precis som fyraåringar. Vi behöver mycket beröm (gärna överdriven) när vi gör rätt i trafiken, så tacka vinka och se glad ut när vi stannar. Precis som fyraåringen behöver det när han städat sitt rum (även om det är lika självklart som att följa trafikreglerna). Annars blir vi kinkiga, och kan mycket lätt få för oss att inte stanna vid nästa obevakade övergångsställe där nästa "gå ut i gatan utan att se sej om för jag har RÄTT till det"-person kommer gående. Precis som lille fyreåringen utan städberöm kan få för sej att vända upp och ned på legolådan igen. ;-)

Men vilket härligt uttryck :-) Ta Din Plats I Världen *gillar skarpt*

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

29 oktober 2008 23:44

Visst ska man ta den plats som behövs. Men vi är olika när det gäller bilarna som stannar för att släppa över oss på övergångsstället. Jag tackar alltid och med ett leende. För jag vet att det känns väldigt bra för mig själv när jag får samma bemötande från en gående.
Ett tack och ett leende kostar inget, men gör ofta väl dit det riktas.
Ha det gott

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Gröngöling

Gröngöling

30 oktober 2008 11:12

Väldigt bra talesätt!!!

http://grongoling.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nannis

30 oktober 2008 15:27

Kloka ord!
KRAM

 
Lena

Lena

30 oktober 2008 19:53

Den var bra!

Ha det bra!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

30 oktober 2008 20:40

Min korskollarare sa en gang (men det fastnade hart) "Men kor inte som en italienare Anna". Det betydde att kora i full fart fram till ett rodljus for att dar tvarnita istallet for att borja sakta in tidigare.
I Malmo blev jag en gang utskalld av en taxichauffor for att jag gick for langsamt over overgangsstallet.

http://julgrisen.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

30 oktober 2008 20:42

Glomde skriva att det var en valdigt fin bild! :)

http://julgrisen.bloggagratis.se

 
Jag själv

Jag själv

30 oktober 2008 22:26

Anna: det är just taxichaffisarna i Stockholm som jag praktiserar detta hårdast mot. De tror att det är andra trafikregler som gäller för dem!

http://fundringar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards