Alla inlägg under augusti 2008

Av Ewa - 22 augusti 2008 08:38

Jag gick upp halv 8.

Jag gjorde mig i ordning.

Jag plockade ihop SATS-ryggan (bananen, drickyoughurten + vattenflaskan).

Jag åt kolhydrat-frukost.

Sedan började jag hosta.

Näsan korkade igen.

Huvudvärken kommer smygande.

Mina alldeles egna förkylningssymptom inom loppet av 5 minuter.

Jaha, ja.

Jag packade upp SATS-ryggan.

Bestämde mig för att vara hemma och tvätta lakan.

Snart är téet klart.

Nästan hela veckan har gått och jag har int' tränat nått.

Ingen panik - bättre tider kommer.

Suck.


Fridens.

Av Ewa - 21 augusti 2008 17:51

De dagar som jag har hand om burstädningen, så brukar jag köra igång framåt 16-tiden efter promenad och lunch. När jag är färdig närmar det sig middagsdax och för att jag inte ska drabbas av negativ stress (som jag numera är löjligt känslig för), så brukar det bli snabb & enkel mat t.ex mikrade piroger med mycket sallad. Burstädningen blev uppskjuten från igår till idag pga huvudvärk, men vi åt ändå piroger igår, så vad ska vi då äta idag? Inte piroger igen i alla fall. Den planerade laxen skulle stressa mig, så jag stuvade om i matsedeln och tänkte steka pytt i panna idag. När det väl är middagsdax, så har jag ingen lust att vare sig laga eller äta mat. Elin avskyr pytt i panna. Pär är som alltid flexibel. Huvudsaken är att han får NÅGOT att äta. Medan jag avslutade städningen, så blev jag tok-sugen på te och rostat bröd med marmelad. Strax efter kommer Pär och säger att Elin föreslår te och mackor till middag. Är inte det telepati, så säg? Så får det bli även om det innebär ett rejält avsteg från LKHF, men jag kan se det som att jag bygger upp inför styrketräningen i morgon. ;-)


Det bidde ingen träning idag heller. Jag tog en Ipren, låg i soffan och läste och somnade. När jag vaknade var värken väck efter drygt ett dygn. Jäss! Jag hade min återkommande mardröm om att vi har flyttat tillbaka till Södertälje, men i lite ny tappning för lägenheten var inte alls lik den vi flyttade ifrån. Det var egentligen bara att det var ett höghusområde som var gemensam nämnare. Jag drömde att vi sålde vårt Paradis (där vi bor nu), men jag fattade aldrig varför. Lägenheten som vi flyttade till var väldigt stor, låg på bottenvåningen och var full av gamla skåp med och utan innehåll som den tidigare innehavaren helt enkelt hade lämnat kvar. Tapeterna var gräsliga. Vädringsfönsterna lossnade när jag öppnade dem. De kvarlämnade skåpen var dammiga och luktade instängt och mögel. Den tidigare innehavaren hade lämnat kvar konstiga drag-show-kläder och gosedjur! Vi hade knappt hunnit in i lägenheten förrän grannarna började terrorisera oss och jag fick hela tiden köra ut dem, men det gick inte att låsa ytterdörren. När jag ringde 112 för att komma till polisen, så hörde jag knappt vad människan i andra änden sa. Jag kom ihåg att jag tänkte i drömmen: "Det är alltid nå't skumt med angelägna och efterhängsna grannar!" och jag syftade på filmen "Rosemary's baby". Jag gick omkring och grät och ångrade flytten (så som jag alltid gör i de här drömmarna) och Pär ringde till mäklaren och sa att vi ångrade oss. Jag tyckte inte att vi skulle packa upp eftersom vi skulle därifrån snart igen, men Pär hängde upp några stora tavlor med tjocka ramar i hopp om att dölja den skrikiga tapeten. Sömn är inte alltid det samma som vila.... :-P


Fridens.

Av Ewa - 20 augusti 2008 17:05

Igår spelade jag in en film som heter "Saved!" och som jag såg idag. En dramakomedi. En fin, kristen flicka går i en fin, kristen skola och har fina, kristna vänninor och en fin, kristen pojkvän. Det kommer fram att denne fine, kristne pojkvän är homosexuell och den fina, kristna flickan ser det som sin uppgift att rädda pojken. Filmen var ingen höjdare och jag började, i vanlig ordning, att analysera sönder den. Om Elin hade varit med och hört alla analyser och kommentarer, så hade hon blivit, milt uttryckt, irriterad. Eftersom jag var ensam, så hördes dessa analyser och kommentarer endast i mitt huvud. Och så undrar jag varför jag har huvudvärk.... Det jag egentligen försöker få sagt är något som jag har funderat på under alla mina levnadsår. Nåja, i alla fall sedan jag bestämde mig för att förneka någon form av guda-aktig existens som kan tillbedjas och som påstås ha ett finger med i varenda yttepytte människas liv. Jag har alltid varit ateist. Jag gick ur svenska kyrkan för 20 år sedan och jag gifte mig borgerligt. Elin är en liten odöpt hedning. Jag anser att religion, över huvud taget, har så mycket på sitt samvete i form av förföljelser av oliktänkande, så kallade hedersmord, abort-motståndare och krig att det snarare borde kallas O-frälsning i stället för frälsning. De som är religiösa, de som är övertygade om att treenigheten är ett faktum, de som säger sig vara frälsta, de som säger att gud och kristus är den enda sanna kärleken, gud älskar alla människor "no matter what!", de är just de människorna som är mest fördömande, mest trångsynta, mest fördomsfulla och allt annat än kärleksfulla och generösa på lika villkor. Homosexuella är sjuka, de sjuka och/eller handikappade har straffats osv. Naturligtvis finns dessa trångsynta synsätt även bland de som inte är religiösa, men det som gör det så ironiskt är ju just att religionen sägs vara så kärleksfull och accepterande.


För att återknyta till filmen jag skrev om i början, så var det just den här sortens bigotteri som kom fram även om det var på ett lättsamt sätt.


Som ateist har jag inget som helst behov av att övertyga andra om att det är min förnekande tro som är den rätta. Jag tror på religionsfrihet. Dessutom är jag väldigt intresserad av själva ämnet med alla dess ursprung, seder och bruk.


Fridens.

Av Ewa - 20 augusti 2008 16:44

Det finns ju faktiskt människor som inte tycker om att läsa böcker utan hellre ser filmatiseringen. Jag förstår inte hur sådanan människor fungerar, men det behövs alla sorter för att jorden ska snurra!


Om dessa människor skulle få i uppgift att läsa "Harry Potter och Fenix-orden" som är TJOCK, men i stället väljer att se filmen och sedan blir förhörda på innehållet, ja, då skulle dessa människor stå sig slätt. Jag läste boken på engelska för några år sedan. Jag har sett filmen ett par gånger. Nu har jag även hört Krister Henriksson läsa den (29 CD!!) och insåg hur mycket som inte är med i filmen. Det är sorgligt mycket som inte togs med. Jag tycker att det är så synd! När en bok är ca 800 sidor tjock, så kan filmen, rimligtvis, inte bli bara två timmar. Den borde bli fyra timmar eller delas upp på två delar. "Sagan om ringen"-filmerna räknas oxå dit då man har valt att ta med de avsnitt i böckerna där det händer någonting och sedan gjort om det till någon sorts sago-action. I det fallet kunde filmerna ha varit kortare, men det är bara för att de är rena sömnpillerna. Det är väl bara att konstatera att alla böcker inte passar för att göras om till film.


Nu lyssnar jag på "HP och halvblods-prinsen" (21 CD) och i slutet av november har den biopremiär. Jag tänker vänta till DVD-släppet, men redan nu undrar jag över vad som inte kommer att vara med.


Fridens.

Av Ewa - 20 augusti 2008 16:19

Äntligen var det dax att åka till Rosie!

Eftersom jag ville göra några små ändringar i frisyren, så ritade jag det som jag ville ha det. Rosie tyckte att teckningen gick att tyda och jag blev väldigt nöjd med klippningen. Det är så skönt att luggen inte behöver sitta fast med en klämma och att det långa håret i nacken är kortkort. Rosie är BRA! Strax innan jag skulle gå, så kom det in en kund med en liten hund. Jag är inte bra på raser, men den här var vit, kortkorta ben, mycket och lång päls, en sorts mustasch och - tro det eller ej - hade luggen i en klämma precis som jag hade när jag kom in där någon timme tidigare! Matte sa att pälsen och luggen skulle klippas om två veckor. Vovven var väldigt trevlig och lät sig villigt bli kliad och gosad med av mig. Jag hade svårt att slita mig... ;-)


Det känns inte som om jag har sovit bra i natt och jag vaknade med en diffus huvudvärk som har lurat i bakgrunden hela dagen trots Panodil. Nu är det ingen idé att ta fler värktabletter, men om den inte har gett med sig tills det är läggdax, så ska jag ta Ipren i stället. Ipren fungerar bättre på spänningsvärk (om det är den sortens värk det rör sig om). Jag tror faktiskt att det har att göra med vädret; blåsigt, kvalmigt och +20. Åska på gång? Burstädningen blir i alla fall flyttad till i morgon.


Pär tog på sig löparskorna och stack ut en sväng och Elin har åkt till Skärholmen med några kompisar. Jag kom äntligen ihåg att ringa till Agria för att få med Ellen på försäkringen. Inom loppet av knappt två månader har vi ringt fyra gånger för att göra ändringar i försäkringen.

"Hej. Ett av mina marsvin har dött..."

"Hej. Jag vill försäkra ett marsvin."

"Hej. Ett av mina marsvin har dött..."

"Hej. Jag vill försäkra ett marsvin."

Jag törs inte tänka på vilket intryck det ger.... :-P  Nåja. När den skriftliga bekräftelsen kommer, så är Ellen officiellt en i flocken! Oouuiii!!!


Igår läste jag ut "När jag hör din röst" och den var precis lika bra som "Om jag kunde drömma". Ovanlig och allt annat än förutsägbar. Om jag inte har fattat fel, så kommer även en tredje del och den ser jag fram emot. Jag har börjat lite smått på "Ansiktet" av Dean Koontz.


Fridens.

Av Ewa - 19 augusti 2008 18:17

Gick upp med Elin som skulle iväg strax före 8.

Lade mig på soffan och läste, somnade och sov till 11.

Dushade.

Åt lunch och kollade på Dallas och sedan friidrott.

Elin slutade tidigare än planerat.

Pär kom vid halv 16.

Allihop åkte till Coop och veckohandlade.

På grönsaksavdelningen fanns STORA knippen med storbladig persilja som vi köpte enkom till grisarna (annars får de bara om det blir över från matlagningen) och det blev rena festen för dem. Det är SÅ gott! Till och med godare än sallad faktiskt. 

Det var min smått futtiga tisdag.


Fridens.


Av Ewa - 18 augusti 2008 17:57

Jag satt på köksgolvet och såg på när Ellen gjorde sig allt mer hemmastadd. Hon for omkring som ett speedat pop-corn och hela den pyttiga kroppen ryckte av leklust. Jag fick hålla handen för munnen för om jag hade skrattat så mycket som jag hade lust med, så hade jag nog skrämt henne. :-P


Fridens.


PS. Hon har börjat prata oxå. När hon "ouiiar", så tar hon i ända från tårna så att öronen rör sig.

Av Ewa - 18 augusti 2008 11:29

2 döda marsvin + 2 nya marsvin + omställning i form av ny kost = krasch och trötthet. Jag är obeskrivligt trött på att inte palla någonting!

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards