Alla inlägg den 20 juni 2008

Av Ewa - 20 juni 2008 15:42

Sakta, men säkert känner jag att jag bygger upp ett motstånd mot mat. Mot att äta. Mot att äta MER ÄN JAG BEHÖVER.


Nu är ännu en av dessa mat-högtider här.

Midsommaren som ursäkt för att få äta mer än man brukar, att få äta utanför ramarna.


Att äta tillsammans är ett naturligt sätt att umgås. Det fattar till och med jag. Det jag protesterar mot är att det alltid ska vara sådana MÄNGDER. Jag tänker på den senaste gången vi var på middag hos svärföräldrarna (den 17 maj) när det var drink med tilltugg, förrätt, huvudrätt, efterrätt och som avslutning tårta. Sedan blir det (nästan) sura miner när inte alla fat är renskrapade. "Vilket slöseri!"



Mer än en vecka i förväg ville Pär planera vad vi skulle äta på midsommarafton. Han hade nog inte haft något emot den mängden med mat som vi blev serverade hos svärföräldrarna. Varken Elin eller jag ville det. Varför ha sill & potatis som förrätt när vi kan ha det som huvudrätt eftersom både Elin och jag blir mätta av litet? Vi kompromissade genom att ha en liten buffé med sill, potatis, lax + sås, köttbullar och prinskorv. Pär bakade en rabarberpaj till efterrätt. Det känns ok. Man kan äta så mycket eller lite man vill. Jag kan inte låta bli att undra vad svärisarna bullar upp med på Öland nu när svägerskan med familj kommer ner?


Att äta för att leva eller att leva för att äta.


Min ålder av 43 år med tillhörande livserfarenhet, terapi som tillval och stort intresse för psykologi gör att jag NATURLIGTVIS begriper att detta motstånd mot mat har en koppling till att jag försöker att gå ned i vikt. Det är ju klart som korvspad! Ett sorts självförsvar för att underlätta viktnedgången, men samtidigt, så har ju just detta aldrig varit mitt egentliga problem. Jag har aldrig tagit både två och tre portioner av någonting när jag äter; det är knappt att jag får i mig en portion. Jag har aldrig behövt hejda mig själv i ätandet av mat.  Jag har ätit för litet och ganska fel, men sköldkörteln och alla förtielva mediciner gör att viktminskningen blir svår.


De tider vi lever i gör att intagandet av den dagliga födan blir väldigt laddat. För fett? Rätt sorts fett? Tillräckligt med frukt och grönt? Rätt sorter av frukt och grönt? Fisk tillräckligt ofta? Fet eller smal fisk? Vilken sorts fet fisk är nyttigast? Är den här fisken utrotningshotad? Transfetter. Konserveringsmedel. Färgämnen. Socker, socker, socker!!! Mer fibrer, men inte vilka fibrer som helst! Frukt är bra mellanmål. Frukt triggar sockerupptaget. Fettet i mjölk åker direkt ut i blodet och täpper till artärerna. Vissa nötter - inte ALLA - innehåller fett som är mindre farligt, men vilka? Sötade drycker är ajabaja och artificiella sötningsmedel är inte heller bra. Ät så här om du gillar proteiner, men vill gå ned i vikt. Ät så här om du gillar kolhydrater, men vill gå ned i vikt. Du kan gå ned i vikt just för att du undviker alla lätt-produkter. Animaliskt fett. Vegetabiliskt fett. Fleromättat fett. Mättat fett. Fan och hans moster! Är det så konstigt att jag tappar matlusten????


Fridens.






BloggRegistret.se
Av Ewa - 20 juni 2008 12:05

50 minuters promenad i BRA tempo. Skönt!

Jag och MP3:n. Inte mycket folk över huvud taget. En av de dödaste helgerna. Molnigt och blåsigt; ljuset kommer och går.


Fridens.

BloggRegistret.se
Av Ewa - 20 juni 2008 09:37

Jag sitter på köksgolvet i närheten av spisen.

I spisens nedre högra hörn hänger ett mindre ormbo av korta el-sladdar i glada färger.

Marsvinen är ute på golvet, som vanligt och Nåna kommer klivande och går rakt fram till sladdarna och börjar gnaga. Hon får en stöt, så att hela hon skakar och faller sedan, livlös, till golvet.

Jag lägger henne på rygg på köksmattan och pumpar på hennes hjärta (i verkligheten har jag inte en susning om var marsvinets hjärta är placerat) med två fingrar. Vänder henne åt sidan så att hon får möjlighet att kräkas. Pumpar återigen på hjärtat och vänder henne på sidan. Proceduren upprepas några gånger och hon piggnar till.

"Vad var det du gnagde på?" frågar jag Nåna.

"Den där" svarar hon och går på bakbenen fram till ormboet av sladdar samtidigt som hon pekar med ena framtassen.


Drömtydning, tack.


Fridens

BloggRegistret.se
Av Ewa - 20 juni 2008 09:26

Det här skrev jag några dagar efter midsommar förra året:


Apropå att det är bättre väder nu när midsommaren är över - jag har en teori: varje år blir vädergudarna utbrända av den psykiska stress som strömmar mot dem från alla de människor som absolut måste ha perfekt väder till just midsommar. Vädergudarna pallar inte vilket leder till att de drar täckena över huvudena och ger oss det väder som kräver minst av dem. Så är det, förstår ni!


Fridens.

BloggRegistret.se

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards