Direktlänk till inlägg 31 mars 2008

Som en våt filt av hopplöshet och maktlöshet

Av Ewa - 31 mars 2008 22:51

Det här har jag kopierat från Margus blog angående kommande förändringar i sjukförsäkringen. 


Konsekvenserna av alliansens nya sjukförsäkringsförslag befaras bli mer genomgripande än man tidigare trott. Enligt resursbloggen:



1. Det vältrar över statens kostnader för sjukersättning till KOMMUNERNA, alla kommunala verksamheter kommer att drabbas av besparingar!! DVS vi kommer att få se kommunala skattehöjningar eller kraftiga besparingar på parker, vägar, skola, förskola, hemtjänst, äldreomsorg, socialpsykiatri, aktivitetscenter för sjuka mf.l. kommunala verksamheter.


2. Det är en kvinnofälla. De idag sjukskrivna och de med tillfällig sjukersättning kommer att hänvisas till arbetsförmedlingen. Om de så anses för sjuka för att få a-kassa (om de ens har rätt till någon) hänvisas de till försörjningsstöd/Socialbidrag. Då räknas dock hela hushållets ekonomi ihop. Har man en man som jobbar, en bostadsrätt, en bil eller pengar på banken blir det inget försörjningsstöd!!


3. Det är en skuldfälla. Den som ev. får försörjningsstöd kan inte få ev. beviljad skuldsanering verkställd. Eftersom många sjuka har dragit på sig ekonomiska skulder (det är tex nästan omöjligt att slippa betala av studielån) innebär detta att man mycket effektivt lägger krokben för varje försök att återhämta sin livssituation. Utan skuldsanering kan man inte få en bostad, och utan bostad är det nästan omöjligt att få ett jobb (utom som au-pair förstås).  Stora studielån gör att akademiker drabbas extra hårt!


4. Det är i praktiken irreparabelt. Lita inte på att det blir någon återställare, det går inte. När en person blit utförsäkrad förlorar de sin SGI (sjukpenning grundande inskomst). Det innebär i klartext att om en ny regering skulle vilja ändra lagen kommer de som är utförsäkrade inte att kunna få tillbaka en inkomstrelaterad ersättning. De är fast i försörjningsstöd tills pensionen.



Fattigdoms-Sverige är tillbaka!!

Arbetet med påskuppropet pågår dock oförtrutet



Resursbloggen har inlett samarbete med jurister som håller på att utvecka informationsblad som via mail kan spridas till allmänheten. Avsikten är att det ska nå hela Sverige.

Resursbloggen har drabbats av problem men återuppstått på ny adress:

http://bloggen.resurs.be


Jag har självklart skrivit på/kommenterat, men det känns som att spotta i havet.


HUR I HELVETE SKA PÄR OCH JAG KLARA OSS OM JAG BLIR UTFÖRSÄKRAD???



 
 
Marianne

Marianne

31 mars 2008 23:18

Hela denna regering borde avgå. Deras förslag är vidriga i helhet. Jag kan inte hitta en endaste bra sak de har genomfört eller förslår att de ska göra.
Till skampålen med dem.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
antigone

antigone

31 mars 2008 23:18

Ja fy fan!!!¨Jag har i perioder varit engagerad i Marcus Birros blogg som jag länkar till där han driver dessa frågor stenhårt!

Hoppas verkligen av hela mitt hjärta att inget av det där skiten ska gå igenom!
Själv är jag ju en sk "depp-periodare", det blir ju lätt så när man en gång varit i skiten så är man inte lika stresstålig längre och faller lätt tillbaka om man inte ser upp- och det gr man ju inte alltid i tid.
Varm kram till er!
Lina

http://www.antigone.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

31 mars 2008 23:40

Jag har liknande funderingar... Hur FAN ska man klara sig?! Jag kommer att bli livegen... Totalt ekonomiskt beroende av min sambo. Detta i landet som slår sig för bröstet för att vara det allra mest jämställda landet i hela världen...

http://denosynligapatienten.bloggagratis.se

 
sus

sus

1 april 2008 09:44


Panta burkar? Sitta utanför något köpcentrum och spela munspel? Eller varför inte svartjobba som städare hos någon snuskigt rik knös? *morrar sarkastiskt*

Håller helt och fullt med dina tidigare kommentatorer. Fy fan och till skampålen med dem!

http://sefyrin.bloggagratis.se

 
margus

margus

2 april 2008 11:03

Förslaget med Skampålen som jag såg i kommentarerna är underbart.
Vi borde kräva nyval NU. Om tillräckligt många gör det samfällt kan det kanske ruska om ordentligt. (Hoppas man.)

http://margus.bloggagratis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards