Alla inlägg den 31 mars 2008

Av Ewa - 31 mars 2008 22:51

Det här har jag kopierat från Margus blog angående kommande förändringar i sjukförsäkringen. 


Konsekvenserna av alliansens nya sjukförsäkringsförslag befaras bli mer genomgripande än man tidigare trott. Enligt resursbloggen:



1. Det vältrar över statens kostnader för sjukersättning till KOMMUNERNA, alla kommunala verksamheter kommer att drabbas av besparingar!! DVS vi kommer att få se kommunala skattehöjningar eller kraftiga besparingar på parker, vägar, skola, förskola, hemtjänst, äldreomsorg, socialpsykiatri, aktivitetscenter för sjuka mf.l. kommunala verksamheter.


2. Det är en kvinnofälla. De idag sjukskrivna och de med tillfällig sjukersättning kommer att hänvisas till arbetsförmedlingen. Om de så anses för sjuka för att få a-kassa (om de ens har rätt till någon) hänvisas de till försörjningsstöd/Socialbidrag. Då räknas dock hela hushållets ekonomi ihop. Har man en man som jobbar, en bostadsrätt, en bil eller pengar på banken blir det inget försörjningsstöd!!


3. Det är en skuldfälla. Den som ev. får försörjningsstöd kan inte få ev. beviljad skuldsanering verkställd. Eftersom många sjuka har dragit på sig ekonomiska skulder (det är tex nästan omöjligt att slippa betala av studielån) innebär detta att man mycket effektivt lägger krokben för varje försök att återhämta sin livssituation. Utan skuldsanering kan man inte få en bostad, och utan bostad är det nästan omöjligt att få ett jobb (utom som au-pair förstås).  Stora studielån gör att akademiker drabbas extra hårt!


4. Det är i praktiken irreparabelt. Lita inte på att det blir någon återställare, det går inte. När en person blit utförsäkrad förlorar de sin SGI (sjukpenning grundande inskomst). Det innebär i klartext att om en ny regering skulle vilja ändra lagen kommer de som är utförsäkrade inte att kunna få tillbaka en inkomstrelaterad ersättning. De är fast i försörjningsstöd tills pensionen.



Fattigdoms-Sverige är tillbaka!!

Arbetet med påskuppropet pågår dock oförtrutet



Resursbloggen har inlett samarbete med jurister som håller på att utvecka informationsblad som via mail kan spridas till allmänheten. Avsikten är att det ska nå hela Sverige.

Resursbloggen har drabbats av problem men återuppstått på ny adress:

http://bloggen.resurs.be


Jag har självklart skrivit på/kommenterat, men det känns som att spotta i havet.


HUR I HELVETE SKA PÄR OCH JAG KLARA OSS OM JAG BLIR UTFÖRSÄKRAD???



Av Ewa - 31 mars 2008 16:18

Träning: styrketräning och 10 minuter cykel. Det var otroligt skönt!! Två veckor sedan sist och på tränings-kortet hade jag fyllt i i förväg att några övningar skulle ökas på och det blev härligt tungt - jag fick jobba! Nästa gång blir det ökning av andra övningar.


                                Det blåser som tusan här och det började igår kväll.

Temperaturen ligger runt +8 grader. Det var toksoligt i morse, men all blåst att gjort att molnen har dragit in och nu är det mulet.



Det ligger en Hem-Tex-affär i närheten av SATS och mitt presentkort började lukta bränt, så efter träningen gick jag dit. Lukten av bränt presentkort försvann, så fort jag kom in i butiken. Hmm..  De hade rea. Som vanligt. Hur är det möjligt??? Den här gången var det 50% på ALLT. Jag köpte 2 bordslampor med metallfot och crème-färgade skärmar och en säng-kudde och jag behövde inte betala mer än 123.50 Vilket fynd!! Elin sa, med tanke på jack-fyndet från igår, att jag borde passa på att shoppa nu när jag verkar ha hamnat i FF (Fynd-Filen). Låter lockande!


När jag kom hem släppte jag ut Lotta och det tyckte hon var på tiden! I morse var hon på dåligt humör igen och gick bärsärkargång i sin "kupé". Det första hon gjorde var att hälsa på några nyfikna och sedan lägga sig i tältet som Elin har sytt. Hon var inte så pigg på kraftfodret som serverades, men hon kom som ett skott när jag la in nytt hö. De närmaste dagarna ska hon få vara med de andra grisarna på dagarna, men ensam på nätterna när vi inte har möjlighet att hålla koll på dem. För säkerhets skull.


När tåget hem stannade på Stockholm Södra, så klev en dagis-grupp på. Ett tiotal barn med fröknar och hjälp-föräldrar. "Åh, nej" tänkte jag som hade sett fram emot att läsa i lugn och ro och dagis-barn BRUKAR kunna hålla låda. De hade reflex-västar sponsrade av ett försäkringsbolag och på ryggen var deras dagis-namn skrivet med tusch. Ett dagis i närheten av min bostad. "Åh, nej" tänkte jag igen. "De ska lika långt som jag......" Den här gruppen hade varit på utflykt, de hade precis ätit lunch och de var trötta i benen. Välsignat trötta. Det hördes inte mycket ifrån dem och en liten kille satt på kanten av sitsen och vinglade medan han försökte hålla ögonen öppna. Bredvid mig satt en liten tjej som tyckte att min lurviga nyckelrings-nalle på ryggsäcken var söt. För fröken berättade hon att hon skulle klippa sig IGEN och fröken frågade om det är hennes mamma eller en frisör som klipper henne. "Det är en frrrrrisörrr." svarade hon och hade inga som helst problem med bokstaven "r". Barnen var väl i 4-årsåldern och så söta allihop och jag tycker att det är så häftigt att se hela grupper med småfolk när de lever sitt alldeles egna liv utan mamma eller pappa.


Jag drack mer vatten än vanligt när jag tränade (nästan 1.5 l) dels för att jag behövde det och dels för att hålla huvudvärken stången. Av någon anledning blev jag inte lika kissnödig som vanligt utan kroppen verkade hamstra vätskan och jag kände mig uppsvälld. Ingen huvudvärk i alla fall.

Sedan jag kom hem har jag, däremot, sprungit på toaletten och nu kommer huvudvärken smygande. Suck.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards