Direktlänk till inlägg 28 februari 2008

En dag i stora sta'n

Av Ewa - 28 februari 2008 17:04

Det finns endast en affär som säljer de ritblock som jag föredrar och det är "Kreatima" på Sveavägen. Det går naturligtvis att promenera från Centralen, men idag blåste det hårda och k-k-k-kalla vindar, så vi tog t-banan till Hötorget. Jag avskyr den stationen. Den har så många utgångar mot torg och gator och eftersom jag sällan är där, så verkar utgångarna, antingen bli fler eller flytta på sig. En gång, EN ENDA GÅNG, har jag lyckats komma upp där jag hade tänkt att jag skulle komma upp! Den gången var inte idag. Vi hamnade ändå inte så fel och behövde bara gå över Sveavägen och sedan köpte jag mina ritblock och behöver inte åka dit igen på ett bra tag. Egentligen borde jag sätta upp lappar åt mig själv där det står: "Stopp - fel uppgång!" på alla utgångar utom en, men det räknas väl som förbjuden affischering.


Vi jagade runt efter en fusk-skinnjacka från H&M till Elin. Just den bruna, som hon ville ha, var slut i de små storlekarna i alla affärer. Efter två timmars resultatlöst knatande (jag köpte mitt under tiden), så var vi tvungna att ta lunchpaus för att inte krokna helt. Vi åt på "Lucky garden" där jag var med Lajla och Siw och det var mmmycket mmmmumsigt och det var en energidepå i rättan tid för efter det orkade vi gå hela vägen till H&M på Hamngatan där jackan - under över alla under - fanns i rätt färg och i rätt storlek! Om det inte hade varit alltför pinsamt, så hade nog Elin skuttat runt och tjoat medan jag hade sett ut som om jag aldrig hade sett tokan förut.


Jag fyllde förråden hos Body Shop och på Apoteket och jag hittade tre böcker hos Pocket Shop som hade bokrea på "rubb och stubb". Mitt specialschampo är snart slut liksom serumet, men jag kände mig lugn för jag visste ju att de sålde det hos frisören i Åhléns. Slut. Tomt i hyllan. Hjälp! Det ligger en salong brevid restaurangen vi åt på, så jag gick in där. En manlig frisör/försäljare kastade sig över mig och han sa att det var jätte-slut där oxå. Jag gjorde en oförlåtlig sak: jag tvekade. Han såg sin chans och drog igång munlädret. Jag lät mig övertalas till att prova på ett annat märke, men det schampot ska jag använda "bara en gång i veckan för annars vänjer sig hårbotten vid det" och därför köpte jag ett vanligt schampo och balsam oxå. Som han pratade! Det var knappt att jag fick en möjlighet att säga att jag faktiskt ville köpa det han rekommenderade. Elin stod bredvid och fnissade och tyckte nog att det var otroligt roligt att hennes mamma var helt mållös. När vi gick därifrån, så kändes det som jag blivit överkörd av en buss! Elin bara skrattade. Otroligt att jag betalade hennes jacka.....


Vi kom hem klockan 15 med fyra timmars knatande i benen (exklusive lunch och tågresor) och det kändes. Innan vi åkte, så tog jag en Tradil för knäna. Dr Alber tipsade om att jag kan ta en på morgonen om jag vet att jag ska gå mycket. "Till exempel om du ska shoppa med väninnan för det kan vem som helst få ont i knäna av." som han uttryckte det vid mitt första besök. Det fungerade. Naturligtvis är jag trött, men jag har inte ont. Det känns lyxigt att slippa värken!


Igår började jag läsa "Borkmans punkt" av Håkan Nesser som är bok nummer två om Van Veeteren.


Fridens.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards