Alla inlägg den 22 februari 2008

Av Ewa - 22 februari 2008 16:29

Det är fortfarande fredag och jag är ensammen med gullegrisarna. Pär och Elin åkte till Öland vid lunch och har ca 3 timmar kvar innan de har nått målet: ett kolmörkt Byxelkrok. Det blir så OTROLIGT mörkt där eftersom gatlyktorna är avsevärt färre till antal än här. Svart som i en säck!


Min syster Lajla ringde och vi ska äta lunch på tisdag. Bara hon och jag denna gång, såvida inte Elin vill följa med. Lajla ska börja arbeta igen efter operationer och sjukskrivning och vi började prata om att även jag har sjukersättning. I vår familj har alla någon form av ledbesvär, men Lajla är nog den som har drabbats hårdast och i nuläget har hon ett par reservdelar inopererade. Trots detta, som skulle knäcka vem som helst, så har hon alltid haft ett otroligt bra humör och starkt psyke. Jag är precis tvärtom med en klen själ, men hyfsat frisk kropp. Hon har 25% sjukersättning och varje gång det är dax att förlänga, så blir hon erbjuden HEL ersättning resten av livet, men hon vill arbeta. Det här beror inte på något annat än att hennes sjukdom är så oerhört synlig och tydlig. Jag, som har en osynlig åkomma, måste slåss och argumentera och bevisa att jag inte orkar.

DET ÄR FRUKTANSVÄRT ORÄTTVIST.

Alla som säger att vårt samhälle är såååå mycket öppnare när det gäller psykiska sjukdomar lever i det blå.


Jag ångrar lite att jag inte åkte till SATS för jag känner mig lite rastlös, så här på eftermiddagen. Eftersom det snart är mörkt, så är en promenad inget alternativ för mig. Jag gick fram och tillbaka till Konsum i alla fall för jag kände mig inte lugn förrän jag visste att förråden var fyllda med mjölk, youghurt, bananer och "själamat" dvs. kakor och chips till i morgon. Det bidde en grillad kyckling oxå som jag ska äta till middag.


Det är nu det märks att Pär och Elin har åkt för jag brukar inte vara ensam vid den här tiden. Men det är skönt! Sedan jag blev sjukskriven, så har jag blivit allt känsligare för stress (fast jag tycker att det borde vara tvärtom!), men jag är oxå löjligt känslig för buller. På dagarna är det bara datorns sus och grisarnas småprat och höprassel som hörs för jag har inte på TV:n om jag inte tittar och musik har jag endast i MP3:n. Jag njuter verkligen! Sedan kommer Elin hem med en samtalsnivå som är anpassad till skolan och samma sak gäller Pär när han kommer. Det är ofta som jag ber dem att "Sluta skrika.". Det är väl därför som jag tycker att det är på gränsen till vidrigt att vara inne i Stockholm. Nyss ringde Pär i mobilen från ett bullrigt McDonald's i Oskarshamn och det var plågsamt; jag höll telefonen halvvägs från örat! När jag pratade med Lajla, som oxå var ensam hemma, så var det enda övriga som hördes ett ding-dång från deras golvur. Har ni tänkt på hur otroligt tyst det blir när det är strömavbrott?


Fredagsfridens.


Om det är för bullrigt, så hör jag inte rösterna. Juh!

Av Ewa - 22 februari 2008 09:44

Det blåser som 17 och solen strålar och avslöjar hur otroligt lortiga våra fönster är..... Det blir en vilodag för mig för jag är sduvig, däbbd och tjock i halsen.


På återläsande.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards