Alla inlägg under december 2007

Av Ewa - 10 december 2007 11:31

Julälskare och andra känsliga läsare bör veta att det längre ned kommer ett oerhört pessimisstiskt inlägg skrivet av en som önskar en avstängningsknapp till sin hjärna i julklapp. 


Vägning: 92,1 vilket innebär att 3 hg har försvunnit med hjälp av två promenader, mycket tid i soffan och EN HEL DEL godis. Jag hade tänkt promenera idag, men det är ju så satans trist och mörkt. Det kan inte vara meningen att man ska gå längre än till brevlådan en så'n här dag!


Igår bestämde jag mig för att lägga SATS på hyllan tills efter Trettonhelgen.

Eftersom jag blir deprimerad bara av att vakna varje dag, så tog jag bort ett "måste" från den oerhörda tyngden som hänger över mig. Det fungerade för jag kände mig lugn igår kväll när jag visste att jag inte måste upp och iväg och jag slipper känna mig misslyckad för att jag inte kom iväg den här gången HELLER. Även om jag, i ärlighetens namn, inte förstår varför jag mår så himla dåligt nu, så måste jag lyssna på det för så fort jag pressar mig själv så slår hela jag bakut och jag vill bara gömma mig under täcket. Kan det vara så att det är december tillsammans med julen som är anledningen? Ju äldre jag blir desto svårare har jag att hitta julstämningen. Att advents-stjärnan hänger i fönstret och kransen vid ytterdörren betyder bara att tiden fram till jul nu kan räknas i dagar. Julpyntet blir allt mindre hemma hos oss för varje år och förutom adventsstjärnan, så är det bara julgranen som känns som ett måste, men det är för Elin och Pär för jag hade gärna hoppat över rubbet. Vi har våra egna små tradiotioner på själva julafton, men det hjälper inte heller. Julmat är gott EN ENDA gång och jag tycker att det är halv-äckligt när alla vräker i sig som om det vore den sista maten de får samtidigt som de mumlar, mellan tuggorna, att "Jag borde inte äta, men jag börjar om efter nyår." Hela året ända fram till de första julborden, så är man annars så himla noga med fettfritt hit och dit, inget socker här eller där och nä, så många kalorier kan jag inte äta. Det är nog ett typiskt i-landsproblem när vi har MER än mat för dagen mellan januari och november.

På reklamskyltar från Guldfynd fanns årets julklapp med som är en guldring med en massa diamantglitter och med ett pris närmare 3000 kr. 3000 KR!!!

Så dyra presenter fick jag inte ens när jag fyllde 40! Jag skulle vilja uppdatera min eltandborste till den senaste versionen för 1300 kr, men både jag och (framförallt) Pär ryggar lite för priset och det är ändå något som jag använder dagligen och som påverkar min hälsa. Allt är relativt.


Förra året hade jag inte tänkt att göra julkort, men i sista stund blev jag inspirerad av Fuglesangs rymdfärd och gjorde detta. Jag fick inte en enda kommentar från de utvalda som vi skickade det till. *snyft* besviken  Det var ju en makalös snilleblixt och kortet blev gjort på bara en timme!

Av Ewa - 9 december 2007 16:21

Igår bestämde jag mig för att åka in till Stockholm för att fixa Elins sista julklapp och lite annat och för att få komma hemifrån för mig själv. Medan vi åt frukost, så tappade jag lusten helt och fastnade med data-spel som jag har laddat ned provversioner av. Mitt i alltihop slocknade datorn och det var, tyvärr inte, första gången den här veckan. Det verkar som att den blir för varm och stänger av sig själv. Hur som helst, så blev mitt mått rågat och ångesten rev igång för jag visste inte hur jag skulle få dagen att gå. Det kan låta sorgligt att jag inte kan sysselsätta mig med annat än datorn, men när jag mår som jag har mått den senaste veckan, så är det film, dataspel och att läsa som fungerar. Igår kunde jag hålla ångesten i schack med diverse hushållsgöromål, men idag fanns inga måsten eller borde och det kröp i hela kroppen. Klockan var kvart i tolv när jag bestämde mig för att åka i alla fall och jag nästan flydde mot tåget.


Julruschen ÄR igång och det var mycket folk för att vara en söndag. Jag köpte en ***** av ****** med ***** till Elin och jag VET att hon kommer att gilla den! När jag betalade, så bad jag om en presentkartong att ta med och blev väldigt förvånad när jag faktiskt fick julklappen inslagen för de brukar vilja undvika det när det är så mycket folk. När jag kom hem behövde jag inte smuggla in den medan Pär distraherade Elin utan jag behövde bara gömma undan den. Panodil och Plackers från Apoteket. Skosnören till mina kängor. Inpackning från Body Shop - äntligen, äntligen, äntligen! - och den inte har funnits i lager på ett par månader, så slog jag till på två burkar. Jag hittade även mitt specialschampo hos en liten frisersalong i Åhléns vilket innebär att jag fortsättningsvis inte behöver snåla med det så att det räcker från ett frisörbesök till ett annat utan kan köpa det på närmare håll. På Pressbyrån köpte jag själa-mat: grillchips, Daim och Pigall. Jag sparade de bästa inköpen till sist: böcker från Pocket Shopen. Det är få saker som verkligen tycker om att spendera pengar på. Kläder är inte roligt i min storlek. Nya skor ger mig skavsår. Jag har ingen som helst koll på musiken nuförtiden och vet inte vad jag ska köpa mer än någon enstaka samlingsskiva. Jag använder inte smink. Teknikprylar har Pär ensamrätt på. Böcker, block och pennor däremot - DET ÄLSKAR jag att köpa! I och för sig har jag begränsat urvalet genom att bara vilja läsa på svenska, men just idag var det inga som helst problem för jag hittade 6 POCKET i varierande tjocklek och av varierande innehåll! Att ställa in nya, olästa böcker i hyllan ger mig samma tillfredsställelse som att fylla på förråden efter en storhandling på Coop. Nu kan jag andas ut och slappna av för nu har jag det jag behöver ifall det blir (en efterlängtad) snöstorm! Kom an bara - jag VILL bli insnöad!!


Apropå insnöad, så fick jag ett bokmärke från Pocket Shop där man kan kolla HUR insnöad man är:


1.

Jag har aldrig läst en bok (och skryter om det).

2.

Jag har aldrig läst boken, men sett filmen.

3.

I skolan läste jag baksidan på fler tunga böcker.

4.

Jag läser många böcker....för barnen.

5.

Jag klämmer några deckare på sommaren.

6.

Jag har läst de stora klassikerna, som Stäppvargen, faktiskt.

7.

Jag snittar två stämpelkort hos Pocket Shop om året.

8.

Jag har läst samtliga nobelpristagare sedan 1990.

9.

Sveriges bibliotekarier brukar fråga mig om böcker.

10.

Jag är en vandrande Wikipedia.


Facit: 1-3    Du är jätteinsnöad.

           4-7   Andas ut, du är inte insöad.

           8-10  Du är jätteinsnöad. 


Själv hamnade jag på 7, så jag är inte insnöad. Än.


Igår läste jag ut "Ut ur mörkret" och den var MYCKET bra! Den var växelvis skriven av författaren och psykiatern. Det är den här sortens berättelser som gör att jag blir än mer övertygad om att inte vem som helst borde få skaffa barn. Samtidigt är det så fascinerande att en människa kan glömma så mycket för att helt enkelt överleva! Vad är det då som gör att kroppen väljer att börja minnas just där och då? Direkt efter jag hade slagit ihop den, så började jag läsa "Den osyliga väggen" av Harry Bernstein. En självbiografisk berättelse av en författare som debuterade vid 96 års ålder.

Det är aldrig för sent! Titeln syftar på den osynliga vägg som fanns mellan judar och kristna boende på samma gata. Den är mycket bra den med!


Angående belägringen igår, så tyckte polisen att det hade varit lugnt. Nästan 200 som blev omhändertagna och 1 arrestering. En del anlagda småbränder och skadegörelse. Varför frågar de inte de boende om ifall även de hade upplevt det som lugnt? Vid 19-tiden var det mycket surr från helikoptrar och jag gick ut på balkongen och kunde se en av dem med en stark strålkastare som var riktad ned mot vårt lilla centrum. Jag fick obehagliga associationer till belägring och krig. Usch! Nu är det 364 dagar kvar till nästa gång och kanske, kanske, kanske har beslutsfattarna hunnit inse att rätten att demonstrera måste få ha sina undantag precis som allting annat.


Adjö.


Av Ewa - 8 december 2007 13:33

Pär och Elin bakar lussebullar och använder jäsningarna till att plugga till kvällskursen respektive kemi-provet.

Grisarna tuggar hö, putsar sig, gruffar med varandra och byter sovplats med ojämna mellanrum.

Jag tvättar och plockar undan MÄNGDER av ren tvätt, stryker några skjortor, vattnar krukväxterna (som inte heller tycker om det här vädret -  för lite ljus och för torr luft), bäddar sängar och allmänt småplock. Sysselsättning håller ångesten i schack och blir mycket trevligare med hjälp av MP3:n.


Pär och Elin stödhandlade på Konsum och kunde rapportera att några poliser var på plats och att det drällde med ankommande på stationen. Helkoptrarna har börjat surra. Om x antal timmar är det över för i år och vi kan summera hur stor förstörelsen blev det HÄR året..... Om den här "tillställningen" hade tagit plats inne i själva Stockholm i stället för här ute på landet, så hade nog myndigheterna sett till att hålla isär de tre organisationer som är inblandade i syfte att minska kalabaliken.


Snart ska jag vräka i mig busfärska lussebullar och en drickyoughurt. Sedan handlar det om att vänta ut den här dagen och hoppas att morgondagen blir bättre.


Ett tips så här i lussebullens tid: pensla dem EFTER gräddningen, så sjunker de inte ihop.


Jag blir alltid på bättre humör av att se bilder på våra gulle-grisar, så..... 

Av Ewa - 7 december 2007 17:11

En son, anhörig och kamrat blir knivhuggen till döds och de närstående behöver sörja. Problemet är att i just det här fallet får de aldrig något avslut. Det rivs upp igen år efter år efter år. En sorgedemonstration - EN DEMONSTRATION FÖR ATT VISA HUR STOR SORGEN ÄR - kontras av en motdemonstration. Av vilken anledning vill man demonstrera MOT DE SOM SÖRJER????


Det var så det började för sju år sedan och det har bara eskalerat så till den grad att vi som bor här väljer att stanna inomhus. Vid ett tillfälle kom vi hem med pendeln till en station som helt enkelt kryllade av kravall-poliser och det var en dj-t obehaglig stämning. Sedan dess ser vi till att vi har allt vi behöver för denna helg varje år, så vi inte behöver gå ut.


SKA VI BEHÖVA HA DET SÅ?


Jagblirsåinihelvetsdjävlaförbannadnärjagtänkerpåde
thär.

Av Ewa - 7 december 2007 15:58

Va' e're här??

Det är 6 plusgrader.

Det är nattsvart ute ("Oj, vad mörkt det är! Det har nog varit släckt länge!").

Det regnar på TVÄREN.

Jag brukar inte påverkas av vädret, men även jag har en gräns som nu har blivit nådd.

"Se till att komma ut i daxljuset!"

"VILKET DAXLJUS???"

Jag har tappat lusten för precis allt!

Jag brukar inte tröstäta, men det kommer jag att göra nu.

"Blir det bättre av det då?" frågar Pär. "Det är ju inte så'nt du går ned i vikt av..."

DET

SKITER

JAG

HÖGAKTNINGSFULLT I.

"Frankly, my dear - I don't give a damn!"

Jag är äckligt trött på att försöka och försöka och försöka att över huvud taget klara av att leva, så jag orkar inte bry mig om vad jag stoppar i mig.

"Det där är ett utmärkt sätt att må ännu sämre på!" sa Pär som stod och tjuvläste över min axel.

Jag är gift med ett helgon och det är tufft för jag kan aldrig bli mer än underlägsen honom. 


Trevlig helg för er som inte är lika griniga som jag är idag.



Av Ewa - 6 december 2007 16:37

Träning: promenad 25 minuter till tandläkaren (jag satt i stolen 2 minuter och sedan var den vassa kanten borta. "Så här fort ska det alltid gå! sa jag och rusade ut igen.) och 45 minuter hem via Konsum.


Vet ni vad jag har gjort idag?

JAG HAR TVÄTTAT!!! Nu går den tredje och sista maskinen för idag och sedan är det två omgångar kvar. Jag har försökt förklara för tvättmaskinen att det inte är så bra att strejka eftersom arbetet samlas på hög. ;-)


Jag grunnar på hur jag ska formulera mitt svar till pt:n. Han tyckte att jag hade missuppfattat det mesta: "Det är bara ett förslag." JUH! Det jag blev besviken på var att förslaget inte var mer anpassat till mig än det var med tanke på den information som jag hade gett honom. Jag grunnar vidare.


Discshop har två alldeles egna kalendrar. En för spel och en för film. Varje lucka har ett erbjudande som gäller bara den dagen. Igår hade de ett film-erbjudande på de två första säsongerna av "Seinfeld" för endast 179 kr. Till och med Pär tyckte att det var värt ett inköp. Elin och jag såg några avsnitt idag och den är ganska rolig, ibland väldigt rolig. Det är en så'n där serie som alltid visas på någon kanal, men jag tror faktiskt inte att jag har sett mer än ett eller två hela avsnitt tidigare. Jag minns att det var ett fasligt hallabalo när serien lades ner och det var nästan som om någon kung eller president hade dött.


Jag köpte fyra rosa hyacinter på Konsum. De vita hyacinterna doftar för svagt och de blåa (som egentligen är mina favoriter) växer alltid så vansinnigt snett att jag får bygga upp komplicerade stöd för att de inte ska ligga ner. 14.90 kr per styck - det är dyrt, tycker jag. Jag har minne av att ha köpt dem för 9.90 styck. Amaryllisen som jag köpte den 17 november blommar fortfarande.


Pt:n rekommenderade mig att äta Omega-3, så jag köpte en burk på Apoteket. Vi försöker få in fisk på matsedeln i alla fall en gång i veckan, men Viktväktarnas fiskrecept är trista och vartannat är baserat på lax. Lax är gott, men det kan vara knepigt att få tag i något så när färsk för den frysta är sorgligt torr och tråkig.


Adjöken. 



Av Ewa - 5 december 2007 20:35

Tvättmaskinen har klarat av att både tvätta och centrifugera och det var nästan så att jag ville sitta utanför och lyssna! Pär är händig han!

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards