Alla inlägg under december 2007

Av Ewa - 21 december 2007 18:29

Träning: promenad 55 minuter i hyfsat raskt tempo. 4 minusgrader, strålande sol och så tjockt med frost att det ser ut som snö. Det var skönt att komma ut (SOM VANLIGT!), men höger knä har känts knasigt hela dagen.


Jag satt och läste till nästan klockan 2 i natt och Elin och jag tog "sovis" ända till klockan 10. När jag kom in i köket, så hade grisarna resignerat och tagit den första av dagens många tupplurar. "Gå härifrån - nu är det VI som sover!".


Elin var ju hos läkaren förra veckan och igår fick vi provsvaren vilka visade att ingenting var fel. Jaha. Å ena sidan: vad bra att hon är frisk! Å andra sidan: varför mår hon då himla dåligt emellanåt?? Husläkaren rekommenderade ett besök hos optikern och Pär åkte dit med Elin idag. Hon är aningens aningen översynt och behöver läsglasögon. Jag har haft mina aningar om detta eftersom hon alltid får huvudvärk när hon har läst ett tag eller suttit vid datorn och jag är säker på att hon kommer att känna en stor lättnad när hon slipper värken. Två par glasögon för ca 1200 kr hos Blic - det är inte direkt dyrt, tycker jag. De ska vara färdiga redan nästa vecka.


Empati är bra att ha, men den har sina begränsningar. Pär har fått riktigt ont i höger hand (för mycket dator och felaktig arbetsställning, tror jag) och igår kom han in i köket och sa att han nu förstår vad jag menar när jag säger att jag har ont. "Man blir ju helt förlamad!" som han uttryckte det. Jag vet. Det är återigen samma gamla skit som väcks till liv för mig: han måste själv uppleva det för att riktigt tro mig. Empatin har, som sagt, sin begränsningar, men för att inte börja bete sig som en misstänksam polis, så måste man kunna acceptera när någon säger att han/hon inte orkar oavsett anledning. Så länge jag kan minnas, så har jag känt mig misstrodd eftersom mina sjukdomar (depression och ont i handen) inte syns utåt (mer än när jag har bandage om handen). Om man ser en människa med gips längs hela benet, så förstår man ju rent intellektuellt att det inte kan vara lätt. Man förstår att det är hindrande, klumpigt och kanske till och med gör ont. MAN FÖRSTÅR ALLT DETTA UTAN ATT SJÄLV HA HAFT ETT BRUTET BEN. När det gäller depressioner, så verkar fantasin tryta fort och när man inte kan föreställa sig det eller placera sig själv i den situationen, så väljer man inte att acceptera den utsattas erfarenheter av eländet. I stället så blir man misstänksam och antar att personen i fråga låtsas eller rent av ljuger. Till Pär om du läser detta: det här är INGET på hopp. Jag blir bara så fruktansvärt trött på känslan av att aldrig bli trodd.


Julklapparna är inslagna och granen är på plats på övervåningen och ska kläs när den har blivit rumstemperarad. Pär ska griljera vår minimala julskinka och fler julförberedelser än så är det inte. Eftersom vi är bortbjudna på själva julafton, så slipper vi all matplanering och matlagning och det är JAG väldigt taxam för!


Adjöken.

Av Ewa - 20 december 2007 23:38

Tack för alla kommentarer och det positiva gensvaret på mina alster!

Av Ewa - 20 december 2007 20:13

Det här julkortet fick vi från vår granne nedanför och jag tycker att det är det finaste hittills med ett klassiskt julmotiv: julevangeliet. Det är en guldram runt som tyvärr inte syns och originalet är målat av en munmålare (som håller penseln med munnen).

Av Ewa - 20 december 2007 16:54

Jag mår bättre, men vet egentligen inte varför.

DET ÄR I ALLA FALL DJ-T SKÖNT!


Elin hade avslutning idag och vi hade kommit överens om att träffas på stationen efteråt för att åka in till Stockholm. Sagt och gjort! Det var myyyyycket folk öööööver allt, men ibland är det som att ens egen inställning gör att allt ändå flyter och så var det den här gången. Det VAR köer överallt, men vårt humör stod pall och när vi kom till McD för lunch, så var det, som väntat, PACKAT. När vi stod där, så var det en man som precis var färdig och faktiskt erbjöd oss bordet! När vi hade ätit färdigt och jag tog brickan för att tömma den, så kom en ur personalen farande "Ska det slängas? Då tar jag den!". "Tusen tack!" sa jag. Det är så'nt jag blir på bra humör av. Däremot var maten inte god, men det är min matlust som är sämre än vanligt. Det märktes i godisaffären oxå för det var minst godis i min påse när jag skulle betala. Jag köpte två överdelar på KappAhl och det var inget kul det heller. Jag orkade inte leta igenom det "vanliga" sortimentet i hopp om att hitta min storlek utan gick direkt till XLNT-avdelningen. Jag hittade en julröd tröja och en mörklila huvtröja med glittermönstrat foder i själva huvan. Det är så TRIST att köpa kläder! Det finns pinsamt lite att välja på när det rör sig om större storlekar och det som finns är antingen i mörka, trista färger eller med mönster som ger en huvudvärk! Det är med tanke på att vi ska till svärföräldrarna på julafton som jag tyckte att garderoben behövde piffas till. Jag har gått klädd i mjukiskläder hela hösten och har inte för avsikt att ändra på det, men jag drar gränsen vid bortbjudningar av respekt för värdfolket. Jag har några långa trikåkjolar att ha, så det behöver inte bli alltför obekvämt.


När man vill göra sig av med en ovana, så måste den BYTAS UT mot något annat för det går inte att bara sluta. Så länge jag kan minnas, så har jag haft sjukligt svårt att låta bli att pilla på sårskorpor och ofta slutar det med att det pyttelilla såret blir stort och fult. Jag vill sluta med det här, så jag gick till Designtorget och köpte två "Små kompisar". Det är små tygkuddar som är fyllda med något småkornigt och som man kan fingra på eller rulla mellan fingrarna när man känner sig rastlös eller orolig. Det är dem som jag ska sysselsätta mina händer med i stället för att ge mig själv fler ärr. "Alla sätt är bra utom de dåliga" som man brukar säga.


Har ni sett filmerna "Spirited away" och "Det levande slottet"? Det är en japan vid namn Hayao Miyazaki som har gjort dem. "Min granne Totoro" är hans första film, men den har släppts sist och Elin och jag såg den idag. Underbar! Vilken fantasi! Det är tecknad (obs! inte datoranimerad) film när den är som absolut bäst; ungefär som de gamla filmerna från Disney. Japan har ett annat sätt att berätta historier på och jag fick se filmerna ett par gånger för att "vänja mig", men de är pärlor, alla tre.


"Drömstället" gick fort att läsa och den var helt ok. Lättläst och dessvärre lättglömd, tror jag. Nu läser jag "Om jag kunde drömma" av Stephenie Meyer och handlar om Isabella som träffar Edward som är en vampyr.....  En bitsk berättelse. *fniss*


Adjöken.


PS. Pga Elins avslutning så känns det som fredag idag. 

Av Ewa - 20 december 2007 09:15

Vår lyxigaste lilla gris fyller 3 år idag! Grattis, Nåna!

Av Ewa - 19 december 2007 15:07

De ursprungliga planerna för idag: frissan i Stockholm klockan 11 och hemma ca 13.30 Lunch. Burstädning. Laga middag eftersom Pär ska ut och springa.

Stressen slog till med en ENORM klump i magen, ångest och gråtfärdig.

Allt låste sig.

Steg 1: flytta frisörtiden till på lördag i stället.

Steg 2: Elin städar buren och jag diskar i stället.

Steg 3: jag bad Pär att flytta löpningen till i morgon i stället, så kan han laga middagen idag.

Eftersom jag inte skulle iväg någonstans, så kunde jag promenera i stället. Det var sol, 6 minusgrader och TJOCKT med frost. När jag stod vid balkongdörren och tittade ut, så ramlade tröttheten över mig och jag började gråta. Jag klarar inte av någonting nu för tiden! Det blev att jag sov på soffan i två timmar i stället. Jag känner mig fullständigt värdelös och jag får ångest och nästan panik när inte orkar eller ens vill försöka. 


Jag vet inte hur jag ska orka.




Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards