Direktlänk till inlägg 9 december 2007

Shopping-endorfiner mot ångest

Av Ewa - 9 december 2007 16:21

Igår bestämde jag mig för att åka in till Stockholm för att fixa Elins sista julklapp och lite annat och för att få komma hemifrån för mig själv. Medan vi åt frukost, så tappade jag lusten helt och fastnade med data-spel som jag har laddat ned provversioner av. Mitt i alltihop slocknade datorn och det var, tyvärr inte, första gången den här veckan. Det verkar som att den blir för varm och stänger av sig själv. Hur som helst, så blev mitt mått rågat och ångesten rev igång för jag visste inte hur jag skulle få dagen att gå. Det kan låta sorgligt att jag inte kan sysselsätta mig med annat än datorn, men när jag mår som jag har mått den senaste veckan, så är det film, dataspel och att läsa som fungerar. Igår kunde jag hålla ångesten i schack med diverse hushållsgöromål, men idag fanns inga måsten eller borde och det kröp i hela kroppen. Klockan var kvart i tolv när jag bestämde mig för att åka i alla fall och jag nästan flydde mot tåget.


Julruschen ÄR igång och det var mycket folk för att vara en söndag. Jag köpte en ***** av ****** med ***** till Elin och jag VET att hon kommer att gilla den! När jag betalade, så bad jag om en presentkartong att ta med och blev väldigt förvånad när jag faktiskt fick julklappen inslagen för de brukar vilja undvika det när det är så mycket folk. När jag kom hem behövde jag inte smuggla in den medan Pär distraherade Elin utan jag behövde bara gömma undan den. Panodil och Plackers från Apoteket. Skosnören till mina kängor. Inpackning från Body Shop - äntligen, äntligen, äntligen! - och den inte har funnits i lager på ett par månader, så slog jag till på två burkar. Jag hittade även mitt specialschampo hos en liten frisersalong i Åhléns vilket innebär att jag fortsättningsvis inte behöver snåla med det så att det räcker från ett frisörbesök till ett annat utan kan köpa det på närmare håll. På Pressbyrån köpte jag själa-mat: grillchips, Daim och Pigall. Jag sparade de bästa inköpen till sist: böcker från Pocket Shopen. Det är få saker som verkligen tycker om att spendera pengar på. Kläder är inte roligt i min storlek. Nya skor ger mig skavsår. Jag har ingen som helst koll på musiken nuförtiden och vet inte vad jag ska köpa mer än någon enstaka samlingsskiva. Jag använder inte smink. Teknikprylar har Pär ensamrätt på. Böcker, block och pennor däremot - DET ÄLSKAR jag att köpa! I och för sig har jag begränsat urvalet genom att bara vilja läsa på svenska, men just idag var det inga som helst problem för jag hittade 6 POCKET i varierande tjocklek och av varierande innehåll! Att ställa in nya, olästa böcker i hyllan ger mig samma tillfredsställelse som att fylla på förråden efter en storhandling på Coop. Nu kan jag andas ut och slappna av för nu har jag det jag behöver ifall det blir (en efterlängtad) snöstorm! Kom an bara - jag VILL bli insnöad!!


Apropå insnöad, så fick jag ett bokmärke från Pocket Shop där man kan kolla HUR insnöad man är:


1.

Jag har aldrig läst en bok (och skryter om det).

2.

Jag har aldrig läst boken, men sett filmen.

3.

I skolan läste jag baksidan på fler tunga böcker.

4.

Jag läser många böcker....för barnen.

5.

Jag klämmer några deckare på sommaren.

6.

Jag har läst de stora klassikerna, som Stäppvargen, faktiskt.

7.

Jag snittar två stämpelkort hos Pocket Shop om året.

8.

Jag har läst samtliga nobelpristagare sedan 1990.

9.

Sveriges bibliotekarier brukar fråga mig om böcker.

10.

Jag är en vandrande Wikipedia.


Facit: 1-3    Du är jätteinsnöad.

           4-7   Andas ut, du är inte insöad.

           8-10  Du är jätteinsnöad. 


Själv hamnade jag på 7, så jag är inte insnöad. Än.


Igår läste jag ut "Ut ur mörkret" och den var MYCKET bra! Den var växelvis skriven av författaren och psykiatern. Det är den här sortens berättelser som gör att jag blir än mer övertygad om att inte vem som helst borde få skaffa barn. Samtidigt är det så fascinerande att en människa kan glömma så mycket för att helt enkelt överleva! Vad är det då som gör att kroppen väljer att börja minnas just där och då? Direkt efter jag hade slagit ihop den, så började jag läsa "Den osyliga väggen" av Harry Bernstein. En självbiografisk berättelse av en författare som debuterade vid 96 års ålder.

Det är aldrig för sent! Titeln syftar på den osynliga vägg som fanns mellan judar och kristna boende på samma gata. Den är mycket bra den med!


Angående belägringen igår, så tyckte polisen att det hade varit lugnt. Nästan 200 som blev omhändertagna och 1 arrestering. En del anlagda småbränder och skadegörelse. Varför frågar de inte de boende om ifall även de hade upplevt det som lugnt? Vid 19-tiden var det mycket surr från helikoptrar och jag gick ut på balkongen och kunde se en av dem med en stark strålkastare som var riktad ned mot vårt lilla centrum. Jag fick obehagliga associationer till belägring och krig. Usch! Nu är det 364 dagar kvar till nästa gång och kanske, kanske, kanske har beslutsfattarna hunnit inse att rätten att demonstrera måste få ha sina undantag precis som allting annat.


Adjö.


 
 
Ingen bild

Dragariel

9 december 2007 21:40

Ja, jag hamnar på 9:an så det är väl urkört. Vad köpte du för böcker?

 
Jag själv

Jag själv

10 december 2007 07:32

Fannie Flagg - En röd liten fågel i juletid
Douglas Kennedy - Förändringens vindar
Ian Rankin - Adress Fleshmarket Close
Amanda Hesser - Middag med mr Latte
Melissa Bank - Drömstället
Julian Barnes - Arthur & George

http://fundringar

 
Ingen bild

Dragariel

10 december 2007 07:58

Spännande! Ingen har jag läst av dem! Ingen av dem ligger heller i de genrer eller stilar jag brukar läsa, utom möjligen Fannie Flagg, och Amanda Hesser

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards