Direktlänk till inlägg 5 december 2007

Den stora ynkar-dagen del 2

Av Ewa - 5 december 2007 15:45

Min tandläkare måste ha en skruv lös eller så lever hon (och alla andra jag-har-aldrig-haft-hål-i-MINA-tänder-perfektionister) i Lala-land. När hon ÄNTLIGEN var färdig, så ville hon betona att det var svårt att laga hålet på ett tillfredsställande sätt för det satt knepigt till och var djupt (under en gammal amalgam-lagning från tidigt 1900-tal) och att hon, personligen, inte var riktigt nöjd eftersom hon vet hur en korrekt lagning ska se ut. Hej å hå!

Av den anledningen, så sänkte hon priset på dagens behandling med dryga 300 kr och sa att om jag får besvär inom ett år, så fixar hon en ny lagning utan betalning. Jippii.... ELLER så kunde jag ligga kvar och så skulle hon göra om allting på stört. Jag fick bita mig i tungan för att inte skrika: "ÄRUINTERIKTIGTKLOKIHUVET??!!!"  Det hade tagit 60 minuter mot de beräknade 45 minuterna och jag hade så ont i käkarna efter att ha gapat mer än jag egentligen kan för att hon skulle kunna få in 38 redskap, 2 sugar och sin egen hand. Jag nöjde mig med att, med mild stämma och sluddrande pga bedövning, säga nej, tack, jag känner mig tillräckligt mörbultad som det är. Det verkade som att hon tyckte att jag var en riktig "weakling". Tokiga tant! Faktum är att jag ska tillbaka i morgon igen. Nu när bedövningen har släppt, så känner tungan av en vass kant på lagningen som hon ska få slipa bort. Hon lyckades oxå med att skrämma mig till att självmant beställa tid hos tandhygienisten genom att säga att om tandstenen inte behandlas, så kan det bli tandköttsinflammation och DÅ.... Men det blir inte förrän i mars. Tralala!


Det finns en kombination som jag avskyr innerligt och det är vintermundering (för att hålla den råa kylan stången) tillsammans med paraply (för att det - sjukt nog - regnar i december). När Elin gick i morse, så vräkte det ned. När jag gick till tandläkaren, så var det uppehåll, men jag hade paraflaxen med mig. När jag gick hem, så var det den sortens fiiiina ihållande duggregn då jag, sakta men säkert, blev blöt. Dessutom blåste det och paraflaxen hade mest varit ivägen, så jag drog bara upp huvan på jackan. Ont i käkarna, halva huvet bedövat, kallt och regnigt, djupt besviken på pt:n och trött. Det blev för mycket och jag grät faktiskt lite för mig själv. Tårar syns ju inte regn, men mina glasögon var så fulla av regnstänk att jag knappt såg något utåt heller.


Jag har skrivit ett sk. pm till pt:n om vad jag tycker om hans förslag och att han kan köra uppdemnånstansdärsoleninteskiner! JAG SKOJAR BARA! Herregud, lite hyfs är jag väl begåvad med! Jag formulerade mig så att han skulle förstå att jag inte tycker att det var anpassat vare sig till mig, mina behov eller vad jag klarar av. I förslaget till träning, så hade han skrivit: "Eftersom du inte vill träna (styrketräning) mer än två gånger i veckan....".

Det handlar inte om att jag inte vill, det handlar om att det blir för mycket för mig för jag har nämligen provat med tre pass i veckan, men det orkar jag inte. Angående den sk. cardio-träningen, så skrev jag att eftersom jag faktiskt väger hela 92 kg, så behövs det inte så mycket för att mitt hjärta ska få arbeta och för att jag ska börja flåsa. Jag avslutade med att jag har insett att jag inte är villig att satsa så mycket som behövs för att få det resultat jag vill ha. Det är en ynklig självinsikt och jag är inte stolt över den heller, men det är likförb-t kalla fakta. Jag - envis och överviktig ynkis.


Drivremmen till tvättmaksinen har anlänt!!!

Pär ska hämta den och Pär ska sätta den på plats och sedan ska här tvättas, må ni tro!


Adjö.

 
 
Frump gapskrattar

Frump gapskrattar

5 december 2007 18:04

Förlåt, kan inte sluta skratta...
Tycker ändå lite synd om dig, 1 timma i tandläkarstolen är ju snudd på tortyr, usch!
Men dina kommentarer är ju för härliga, speciellt den där "...solen inte skiner"
*Skrattar fortfarande*
Kram i massor, hoppas att plågisbesöket i morgon går fort och lätt.

http://Frump.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

5 december 2007 18:36

Vilken tandläkare!
Min är så snäll och trevlig, fast jag har råkat ut för mindre trevliga tidigare...

http://klackebo.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

5 december 2007 19:53

Ja, urkans å fy för tandläkare - jag går och skjuter på och skjuter på en 11 000-kronors behandling, som jag ska åtgärda efter årsskiftet 2008-2009, då den nya tandvårdsreformen trätt ikraft. Så kanske det blir liiiiite billigare!

 
Ingen bild

Annelie

5 december 2007 20:15

Hej,

Jag läser din blog ibland och minns att du skrivit att det var vinnandeform du blivit medlem på? Jag måste nog säga att du är lite hård i din bedömning. Jag blev själv medlem där i våras och gillade inte vissa delar av det första förslaget. Jag berättade detta för min tränare, som hette Micke, och han gjorde då ändringar. När vi snackat ett par varv blev jag klar över att han faktiskt lyssnade och var ett otroligt bra bollplank. Jag är idag helt nöjd efter att ha nått min målvikt efter ca 5 månader. Det måste erkännas att jag först var skeptisk, men han visade tydligt att det gick att ändra i förslaget och att inget är spikat.
Jag vet inte om du har Micke men jag tycker du ska ge det en ny chans.

 
Helén

Helén

5 december 2007 23:43

Nu har ju inte jag haft nån pt nån gång, men ibland känns det som att de bara är till för de som redan är relativt smala... tror att det är så himla svårt för andra att förstå hur det verkligen är att vara överviktig, med allt vad det innebär. Sen blir man ju så ledsen när en del verkar tycka att man får skylla sig själv osv...

Ville också passa på att tacka för dina fina kommentarer i min blogg, det värmer! :)

http://vardagsliv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards