Direktlänk till inlägg 22 september 2007

Att vara hatad

Av Ewa - 22 september 2007 16:16

Igår kväll visste vi att Elin och kompisar skulle plocka upp varann, hyra filmer och äta pizza innan de slutligen hamnade där de skulle tillbringa natten. Pär sms:ade och ville ha ett sms från henne när de hade kommit "hem". Då var klockan 21. Det är inte alltför långt att gå från pizzerian till kompisens hus, så när klockan hann bli 23 utan att vi hört något från Elin, så sms:ade Pär igen. Hon svarade att de var hemma hos en av tjejernas pojkvän och tittade på film. Vi blev paffa, för att uttrycka det milt. Vi visste att det inte hade ingått i planerna för kvällen och visst har vi förståelse för att planer kan ändras, men vi vill veta om de ändras och till vad. Hon är bara 14 år, det var fredag kväll (mer bus ute än andra kvällar) och det var sent. Jag tog för givet att hon var där hon sagt att hon skulle vara, men att få veta att det inte stämmer..... Det är en väldigt obehaglig upplevelse! Närmare midnatt kom så sms:et om att de var "hemma". Grrrrrr!!! När hon ringde för att be att Pär skulle hämta henne med bilen, så lät hon pigg och var på bra humör och hade inte en susning om att hon hade gjort något fel. Pär och jag hade enats om att inte ta upp det här förrän de hade kommit hem igen och vi var eniga om straffet: utegångsförbud kommande vecka och inget internet resten av helgen. Hon blev, minst sagt, arg och nästan gråtfärdig när hon fick beskedet och så kom uttalandet som jag bara väntade på: "Jag hatar er!". Jaha. Timmarna sedan detta hände har förflutit med smällande i dörrar och utfrysning av oss. Vi jämkade lite på straffet så till vida att hon får tillbaka internet i morgon eftermiddag (Pär har lyckats blockera hennes dator medan vi kan surfa som vanligt).


Barnuppfostran är ett känsligt ämne och vad  begreppet disciplin innebär verkar vara väldigt relativt. Pär och jag har varit väldigt överens om hur vi tycker att vårat barn ska uppfostras och vi har aldrig haft problem med att säga nej. Skillnaden mellan oss två skulle i så fall vara att, nu när Elin är äldre, så är Pär mer positiv till att låsa in henne och mota bort otäcka typer med ett laddat gevär medan jag är mer villig att släppa henne (jag tycker att det är så himla skönt att hon blir mer och mer självgående!). Sedan vi ökade hennes månadspeng, så har hon även fått bestämda sysslor som hon ska utföra och hon får betala allt mer själv. Sedan har vi detta med att ta konsekvenserna av ett felaktigt handlande vilket blev aktuellt igår kväll. Jag känner mig inte elak den här gången heller för jag hoppas att hon kommer ihåg det här och inte gör om det (det är sällan hon gör en sådan här sak mer än en gång).  


Det är väldigt stökigt i Elins klass och det är en minoritet killar som förpestar miljön för majoriteten. Vilken nyhet.... Det här har tagits upp på de senaste fyra föräldramötena och förbättringarna är bara kortvariga. När jag hör Elin berätta, så är det ju tydligt att lärarna måste hålla en gemensam linje genom att fullfölja sina varningar. En lärare slänger ut eleven direkt medan en annan lärare bara varnar och varnar och dessutom låter tjejerna gå helt fria fast även de, naturligtvis, kan störa. Den senaste åtgärden innebär att den störande eleven placeras ut i en helt annan klass och det har fungerat. Samma princip som att flytta på mobbaren i stället för den mobbade.


Var är föräldrarna?

På föräldramötet förra höstterminen, så var det en förälder som tog upp problemet med att barnet inte lägger sig i tid utan blir sittande framför datorn. Jag ifrågasatte varför det över huvud taget togs upp där för det var den familjens enskilda och privata problem. Ta bort datorn, dra ur sladden, spärra internet, men ta tag i det själv! Pär arbetar heltid och jag är hemma på heltid eftersom jag har sjukersättning. Elin har förmånenav att jag alltid är hemma när hon har slutat för dagen och vi har alltid pratat mycket med varandra. Vi äter middag tillsammans minst sex dagar i veckan och vi pratar då med. Det talas alltid om att familjer där båda föräldrarna arbetar heltid helt enkelt inte har tid, men det är som med allt annat som man tycker är viktigt: man får ta sig tid


De är ju de stökiga ungarna som märks och det pratas alltid om att han/hon har det så jobbigt hemma. Medkänsla - absolut. En förklaring till att de är jobbiga - visst. En ursäkt - absolut inte. Störiga barn blir inte störiga av sig själva precis som skötsamma barn inte blir skötsamma av sig själva heller. Jag skulle vilja ta tag i alla föräldrar och bara skaka dem tills dem inser att de är en väldigt stor del av de problem som deras barn orsakar!


Att vara förälder är skit-svårt!


Adjö.


PS. Nu pratar Elin med oss igen och senare ska vi se en film och dricka varm choklad med vispgrädde.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards