Alla inlägg den 21 september 2007

Av Ewa - 21 september 2007 18:47

Vilken sorts bokstavsordning gäller i blog-registret??

Hemgjord?


Adjö.

Av Ewa - 21 september 2007 17:41

Jag tycker att det är löjligt roligt att blogga!!

Dels att skriva vilket jag alltid har tyckt om och alltid har gjort och dels att titta in här och där hos andra bloggare och att kommentera och att FÅ kommentarer!

Det är oxå kul att pyssla med bilder och presentation, vilket jag har gjort just idag.

En av dagens höjdpunkter varje dag, tycker jag.


Det är som BLomst skriver i sin blog idag, att den som kan glädja sig över småsaker har mycket att glädja sig över.


Adjö igen. :-)

Av Ewa - 21 september 2007 16:03

Inget SATS. Jag har sovit knappt fem timmar i natt och jag har varit väldigt frestad att gå upp och ta några Theralen-droppar. Det som hindrade mig var att jag skulle ha blivit så himla dåsig, nu under dagen om jag skulle ha tagit dem så pass sent. Om jag inte mår bättre till på söndag, så tänker jag ta några droppar, så att jag kan sova igen och får slippa ångesten. Jag hade tänkt att lägga mig, i alla fall före midnatt, men jag satt och läste och läste och läste och plötsligt var klockan ett på natten. Iiiigen. "Den besynnerliga händelsen..." är inte speciellt bra och det är inte därför jag läste mer än halva boken i ett svep utan att jag kände för att LÄSA. Jag ville inte lägga mig, men jag ville läsa - så brukar det vara när jag är deprimerad.


Jag åkte till Tumba Centrum för att över huvud taget komma hemifrån en stund. Det var massor som jag behövde köpa på Apoteket; ibland tar precis allt slut samtidigt. Märkligt. Jag blev mycket förvånad när kassörskan böjde sig ned, röjde runt i någon låda och slängde en pocket bland mina varor. "Frukost på Tiffanys" av Truman Capote. Jag antar att jag fick den eftersom jag handlade för många pengar. Hon sa inte ett pip utan vände sig bara till nästa kund.  >: (  Känsla för service efterlyses!  Jag visste inte att den fanns som bok, men jag har sett filmen och den är ganska bra. Litet som med "Casablanca": filmen är bra, men den är långt ifrån så OTROLIG som resten av världen verkar tycka. Det finns en helt ok bokhandel där, men de hade inte de pocket jag var ute efter. I och för sig åkte jag ju aldrig till SATS, så..... Jag köpte några skrivblock i olika storlekar vilket alltid är bra att ha hemma, en magnet till kylskåpet och en nyckelring. Jag gick in på Konsum oxå och tyckte att det såg för sorgligt ut; glest och utplockat och det fanns inte det jag hade tänkt köpa. När jag kom ut igen, så såg jag skylten som jag missade på väg in. Där stod det att de stänger butiken nästa fredag. Undrar varför? Jag får intrycket av att det borde finnas tillräckligt med kunder i Tumba med omnejd. Jag hoppas verkligen inte att de planerar att stänga MIN Konsum-butik för den är väldigt bra och har suveränt trevlig personal och det är sällsynt!


Nu återvänder jag till "Den besynnerliga händelsen..." och jag kommer inte att läsa ut den trots att jag har läst drygt halva. Bokens huvudperson och berättare är en 15-årig pojke med autism. Han behöver ordning & reda och rutiner och tycker att det är svårt med människor över huvud taget. Jag har sett många filmer och läst många böcker, både fiktion och fakta, som har tagit upp den här sjukdomen, så på ett sätt känner jag igen mycket. När man lider av autism är man ofta otroligt intelligent och rent av geni när det gäller t.ex matte. Det är den här pojken och just för att han är så otroligt logisk i sitt tänkande, så försvinner de flesta känslorna (förutom rädsla) och texten blir väldigt detaljerad och ofta ett rent rabblande av fakta. Jag håller med om att den skiljer sig från mängden, men inte på något positivt sätt.


Elin sover över hos en kompis tillsammans med tre andra klasskompisar och jag kan tänka mig hur det blir: pizza, glass, godis, film och prat halva natten. Det blir säkert hur kul som helst! :-)


Den 24 augusti skrev jag om en "Promenad-bok" som följde med Må Bra. Igår skummade jag igenom den för första gången och det var inte mycket att ha. En massa fakta om kalorier, blodfetter och lungkapacitet. Mycket av det har jag redan läst/hört. Det visade sig vara endast ett utdrag ur en bok som finns att köpa, så det är lite av falsk marknadsföring att kalla det häftet (dryga 40 sidor) för en bok. Längst bak fanns ett program för långpromenader som bygger på minst tre promenader i veckan och succesivt ökande av sträcka och tempo över en 12-veckors period. Det tänker jag köra och jag ska börja på måndag. Varför inte i morgon? Det känns bra att börja med nya saker i början av en vecka eller månad, men det kommer att bli på tisdag, för på måndag ska jag ju till SATS. Jag lovar. Tror jag. :p


I kväll, på Kanal 5 visar de första filmen i trilogin "Saw". Jag är fruktansvärt nyfiken på den och tänker spela in den. Den tillhör skräck-genren, men jag har starka misstankar om att det rör sig om äckel-skräck dvs en massa blod och sjuka människor som plågar andra människor. En av rollerna innehas av Danny Glover och honom har jag sett i allt möjligt genom åren och han är bra och om en skådespelare av den klassen är med i den sortens film, så kanske, kanske, kanske jag kan se den. Jag lär ju få sitta ensam och titta på den.....


Idag kom mina senaste fadderbarn i brevlådan: en liten panda och en liten tiger. Mjukis-djur, alltså.


Adjö.


PS: Jag har tre fadder-djur nu.


PPS: Utifall att jag har återkommande läsare, så vill jag bara meddela att jag har uppdaterat (inte något bra svenskt ord) min presentation.


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards